Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Αντώνης Αργυρός: Η Μαντάμ Σουσού σε νέες περιπέτειες (κρατικής σπατάλης)

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Αντώνης Αργυρός: Η Μαντάμ Σουσού σε νέες περιπέτειες (κρατικής σπατάλης)

Από το γνωστό σπαρταριστό χιουμοριστικό μυθιστόρημα, του Δημήτρη Ψαθά  είναι γνωστές οι ξεκαρδιστικές περιπέτειες: της Μαντάμ Σουσού που από το Βούθουλα μετακομίζει στο Κολωνάκι, χωρίζει τον ιχθυοπώλη σύζυγό της Παναγιωτάκη και γίνεται λεία στα χέρια του αρπαχτικού προικοθήρα Μηνά Κατακουζηνού.

Γράφει ο δικηγόρος Αντώνης Αργυρός*

Έτσι κι ακριβώς παράλληλα μπορεί να δει κανείς την τρομακτική σε παραλογισμό ακόμη και τρέλα θεωρία του Νεοελληνικού σήμερα.

Τα βαριά σύννεφα που έχουν μαζευτεί πάνω απ’ τη χώρα απειλούν την  εθνική μας ανεξαρτησία, αφού για πρώτη φορά από το 1974 κινδυνεύουν τα κυριαρχικά δικαιώματα του Ελληνικού λαού και  λόγω της οικονομίας μας.

Η  χώρα τελεί στην πραγματικότητα «κράτος υπό πτώχευση» οι πάντες και ορθά  καλούνται να συνεισφέρουν εις τα κοινά βάρη, προκειμένου να διασωθεί το υπό βύθιση σκάφος. Η  Μαντάμ Σουσου  όμως αρνείται να υποταχθεί στο μοιραίον, ανθίσταται,  ζει το όνειρο του νεόπλουτου, αρνείται να υποταχθεί στη πενία.

Εξηγούμαι οι πάντες καλούνται να «πληρώσουν το μάρμαρο» πλην της κρατικής εξουσίας που παριστάνει την γνωστή ηρωίδα του Ψαθά και τα ακόλουθα ενδεικτικά το αποδεικνύουν: 

Μία από τις συχνές διαπιστώσεις της Eurostat είναι για τις υπερβολικά υψηλές δημόσιες δαπάνες στη χώρα μας. Τα σχετικά ποσά αυτά δεν δείχνουν μόνο το μέγεθος της σπατάλης στην κρατική μηχανή, αλλά, επειδή οι περισσότερες δαπάνες από αυτές, προφανώς και δεν είναι ανελαστικές δείχνουν και τις δυνατότητες που έχει το κράτος να αυτοπεριορισθεί.

Η κυβέρνηση δεν προχωράει καν στην διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις φορολογικές υπηρεσίες. Τα κρατικά αυτοκίνητα υπολογίζονται σε 44.000 με τους οδηγούς και τα καύσιμα του κοστίζουν στον φορολογούμενο πολίτη δεκάδες εκατομμύρια(320 εκατ. Ευρώ το 2012). Αν εξαιρέσουμε 13.000, όσα περίπου είναι οχήματα της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής, απομένουν 31.000. Από αυτά, περίπου 20.000 έχουν παραχωρηθεί σε δημάρχους, κοινοτάρχες, νομάρχες και προέδρους υπαρκτών ή ανύπαρκτων οργανισμών.

Ένας απίστευτος αριθμός, περίπου 260 αυτοκίνητα, είναι υπουργικά. Μερικές άλλες εκατοντάδες αυτοκίνητα έχουν παραχωρηθεί σε διάφορους κρατικοδίαιτους αξιωματούχους  ειδικοί, οι γενικοί και οι λοιποί γραμματείς υπουργείων. Τι και να είχε ξεκινήσει μία προσπάθεια για να μπει φρένο στις δαπάνες της Δημόσιας Διοίκησης από τη χρήση κρατικών αυτοκινήτων και είχαν μπει αυστηρά κριτήρια για το ποιος θα δικαιούται αυτοκίνητο, φαίνεται τελικά πως τίποτα δεν άλλαξε αφού η σπατάλη συνεχίζεται.

Στο πόρισμα του Σώματος Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) που διενήργησε έλεγχο με αντικείμενο τη διαδικασία κίνησης των εν λόγω αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του έτους 2015  περιγράφεται μεταφορά ακόμα και ατόμων που είχαν αποβιώσει, αυτοκίνητο που διήνυσε 627 χ.λ.μ. σε περίπου 40 λεπτά, αλλά και αυτοκίνητο με 129 διελεύσεις διοδίων σε 26 ημέρες, χωρίς να έχει υποβληθεί προβλεπόμενη υπεύθυνη δήλωση διέλευσης διοδίων από τους υπογράφοντες οδηγούς. 

Tην ίδια ώρα που επικαλείται το κράτος οικονομική αδυναμία  στο όνομα των οικονομικών περικοπών στον Δημόσιο τομέα το ίδιο το κράτος δίνει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για ενοίκια σε κτίρια στα οποία στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες. Η σπατάλη (και) με τα ενοίκια του Δημοσίου συνεχίζεται.

Χιλιάδες ακίνητα παραμένουν ανεκμετάλλευτα γιατί είναι καταπατημένα και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορούν καν να εντοπιστούν. Για την ώρα, το Δημόσιο και οι εποπτευόμενοι από αυτό οργανισμοί συνεχίζουν να πληρώνουν για τη στέγαση των υπηρεσιών τους ακριβά ενοίκια αντί να αξιοποιούν τον μεγάλο αριθμό των ιδιόκτητων ακινήτων του.

Αξίζει να θυμίσουμε την ιστορία  του περιβόητου «κτηρίου Κεράνη», το οποίο παρέμενε «άψυχο» για περισσότερα από 15 χρόνια. Ενός κτιρίου των 46.000 τ.μ. που βρίσκεται επί της οδού Θηβών στη Νίκαια,το οποίο το Δημόσιο αγόρασε προς 35 εκατ. ευρώ το 1998, ενώ αντίστοιχο περίπου ποσό δαπάνησε για την μετατροπή του σε κτήριο γραφείων.

Παρά τη σταδιακή μετακόμιση σε αυτό τμημάτων διαφόρων υπουργείων, αρκετοί χώροι παραμένουν κενοί και ανεκμετάλλευτοι. Το απόθεμα ακινήτων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και του ΟΑΕΔ υπερβαίνει τα 1.000 ακίνητα σε όλη την Ελλάδα.

Κενά είναι το 49% εξ αυτών και η απονέκρωση των κτιρίων εκτιμάται ότι προκάλεσε, σύμφωνα με τα στοιχεία που ερευνήθηκαν για την περίοδο 2010-2016, απώλειες περίπου 420 εκατομμυρίων ευρώ σε αξία γης και αντίστοιχη απώλεια 16.000 θέσεων εργασίας, μεταξύ των οποίων το Esperia Palace στη συμβολή των οδών Σταδίου και Εδουάρδου Λω (που ανήκει στον ΕΦΚΑ-ΤΝ) το οποίο λειτουργούσε παλαιότερα ως ξενοδοχείο 4 αστέρων με την επωνυμία Esperia Palace και παραμένει κλειστό από το 2010!! Δυο ακόμη ξενοδοχεία, το τριώροφο Athens Inn στην οδό Βίκτωρος Ουγκώ (ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ) και το επταώροφο Ambassandeur (Παλαιό Εφετείο) στην οδό Σωκράτους (ιδιοκτησίας ΕΤΕ-ΑΕΠ).

Στον νομό Θεσσαλονίκης ο ΕΦΚΑ δηλώνει πως διαθέτει 37 ακίνητα, εκ των οποίων τα 13 ιδιοχρησιμοποιούνται, τα 11 έχουν παραχωρηθεί σε υγειονομικές υπηρεσίες, τα 5 έχουν εκμισθωθεί και τα 8 παραμένουν κενά. Το παράλογο είναι πως ο ΕΦΚΑ παρά το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει, κάποια μάλιστα υπογραμμίζεται πως είναι κενά χωρίς να τα αξιοποιεί, μισθώνει 16 ακίνητα. Φορείς και δημόσιο ευρύτερα οφείλουν να κάνουν χρήση των κτιρίων τους αντί να τα εγκαταλείπουν στη μοίρα τους. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το κτίριο, στην οδό Εγνατία 111, που τελεί υπό κατάληψη και παραμένει αναξιοποίητο για δεκαετίες. Άραγε πόσα δημόσιά ακίνητα τελούν υπό κατάληψη ;

 Απαιτούνται δράσεις αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου με στόχο τον περιορισμό του συσσωρευμένου χρέους. Μια σύντομη έρευνα «δείχνει» εννέα διαφορετικές Αρχές, μεταξύ των οποίων ΣΔΟΕ, ΚΕΑΟ, Οικονομική Αστυνομία, Αρχή για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος, που δύνανται να δεσμεύσουν ακίνητα και λογαριασμούς.

Το αποτέλεσμα της ύπαρξης τόσων Αρχών είναι η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων, η έλλειψη επικοινωνίας των υπηρεσιών, η έλλειψη ενιαίας βάσης δεδομένων όπου θα καταχωρίζονται οι πράξεις δέσμευσης, δήμευσης ή κατάσχεσης, καθώς και η έλλειψη κοινής και συντονισμένης προσέγγισης για τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.

Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ καταθέσεων που προέρχονται από σχολάζουσες κληρονομιές λιμνάζουν σήμερα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, στην Εθνική Τράπεζα κ.ά., καθώς η διαδικασία αναγνώρισης του κληρονομικού δικαιώματος του Δημοσίου στην καλύτερη περίπτωση απαιτεί την παρέλευση οκταετίας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τα χρήματα σχολαζουσών κληρονομιών που βρίσκονται κατατεθειμένα στις τράπεζες και προέρχονται είτε από καταθέσεις είτε από την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανέρχονται στα 4 δισ. ευρώ.

Είναι νομίζω καιρός όλοι οι Άρχοντες του τόπου να επιστρέψουν ότι έλαβαν από την Πατρίδα πλουσιοπάροχα: να επιστρέψουν άπαντες τα κρατικά αυτοκίνητα (θα είναι καλό για τη υγεία τους λίγο περπάτημα) να απαλλαγούν από τους φρουρούς και τους αποσπασμένους δημοσίους υπαλλήλους, να σταματήσουν οι ατέλειες, η ασυλία   τα ταξίδια και τα εγκαίνια, να  κόψουν τις  δωρεάν μετακινήσεις με στρατιωτικά αεροπλάνα  και ελικόπτερα, να σταματήσουν οι δωρεές με τα δικά μας τα λεφτά  από το δημόσιο σε ανύπαρκτο Σωματεία και ΜΚΟ.

Τα παραπάνω παραδείγματα και πάμπολλες άλλες περιπτώσεις, που δεν είναι δυνατόν να συμπεριληφθούν στη αναφορά  αυτή, πνίγουν κάθε ειλικρινή και σοβαρή πρόθεση να γίνει η χώρα μας ένα σύγχρονο κράτος με χρηστή διοίκηση, ευνομία και κοινωνική δικαιοσύνη, ένα κράτος που να μην συμπεριφέρεται σαν την «Μαντάμ Σουσού»

*Πρώην υπηρεσιακός υπουργός Επικρατείας, δικηγόρος

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ