Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

23 Ιανουαρίου 2019: Η ημερομηνία που κρίνονται όλα για δώρα συνταξιούχων και αναδρομικά ενστόλων

NEWSROOM icon
NEWSROOM
23 Ιανουαρίου 2019: Η ημερομηνία που κρίνονται όλα για δώρα συνταξιούχων και αναδρομικά ενστόλων

Είναι η ημερομηνία ορόσημο που θα κριθούν πολλά, τόσο για τους συνταξιούχους όσο και τους ένστολους, αλλά κυρίως για τα δημόσια οικονομικά. Κι αυτό γιατί εκείνη την ημέρα, στις 23 Ιανουαρίου 2019 ημέρα Τετάρτη, είναι ουσιαστικά η 12η ώρα κατά την οποία η Δικαιοσύνη, μετά από καθυστερήσεις ετών, θα κληθεί να πάρει απόφαση για τα οφειλόμενα εκ μέρους της διοίκησης σε συνταξιούχους και ένστολους. Πολλώ δε μάλλον, όταν πρόκειται για οφειλόμενα τα οποία κέρδισαν με δικαστικές αποφάσεις του ίδιου του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Το δικαστήριο λοιπόν έδωσε προθεσμία επί της ουσίας για δύο ζητήματα:

-Για Δώρα (και επιδόματα)  όλων των συνταξιούχων, η κατάργηση των οποίων έχει κριθεί αντισυνταγματική από την Ολομέλεια του ΣτΕ. Μετά από αίτηση του «Μικτού Ενωτικού Ταξικού Συνταξιουχικού Κινήματος «Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» που εκπροσωπεί συνταξιούχο του ΕΦΚΑ, που είχε δικαιωθεί με την 3037/2018 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, ο Πρόεδρος του ΣτΕ όρισε δικάσιμο την 23/1/2019 προκειμένου να διαπιστωθεί αν στην περίπτωση του εν λόγω συνταξιούχου υπήρξε συμμόρφωση ή μη με τις αποφάσεις της Ολομέλειας του (υπ’ αριθ. 2287-2290/2015). Ουσιαστικά δηλαδή το δικαστήριο θα αποφανθεί για την μη εφαρμογή σειράς αποφάσεών της, με τις οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), οι περικοπές των συντάξεων κυρίων και επικουρικών του ιδιωτικού τομέα που έγιναν το 2012.

Τρία χρόνια μετά τις αποφάσεις της Ολομέλειας, η Κυβέρνηση δεν προσαρμόστηκε σε αυτές, με αποτέλεσμα τα Σωματεία συνταξιούχων να προσφύγουν στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο κατά της μη εφαρμογής τους.

Προθεσμία για τα αναδρομικά

Όπως αποκαλύπτεται όμως η ημερομηνία αυτή έχει μεγαλύτερη σημασία με δεδομένο πως με το υπ’ αριθ. 19/2018 πρακτικό συνεδρίασης του Τριμελούς Συμβουλίου του ΣΤΕ, έχει δοθεί νέα προθεσμία προς το Υπουργείο Οικονομικών, για να συμμορφωθεί πλήρως προς την υπ’ αριθ. 1125/2016 απόφαση της Ολομέλειας του που έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των στρατιωτικών και όλων των άλλων κλάδων του ένστολου προσωπικού.

Η τελευταία αυτή απόφαση αποκτά μεγαλύτερη σημασία μετά τις μαζικές αντιδράσεις και τα παράπονα που εξέφρασαν οι εν ενεργεία αλλά και απόστρατοι ένστολοι για τα μειωμένα αναδρομικά που έλαβαν πρόσφατα με βάση τον προσφάτως ψηφισθέντα ν. 4575/2019.

Ουσιαστικά δηλαδή, όπως προκύπτει ξεκάθαρα από την απλή ανάγνωση του εν λόγω πρακτικού που παρατίθεται παρακάτω, το ΥΠΟΙΚ έχει προθεσμία έως τις 23 Ιανουαρίου για να συμμορφωθεί πλήρως με την απόφαση για τα αναδρομικά των ενστόλων:

«Επειδή, το παρόν Συμβούλιο, επιλαμβανόμενο της υπό κρίση αιτήσεως για την διαπίστωση της συμμορφώσεως ή μη της Διοικήσεως προς την 1125/2016 ακυρωτική απόφαση, εξέδωσε το 4/2018 πρακτικό, με το οποίο, αφού έκρινε ότι συνέτρεχε, εν προκειμένω, περίπτωση μη συμμορφώσεως της Διοικήσεως προς την προμνημονευθείσα ακυρωτική απόφαση, κάλεσε το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 3 παρ. 1 του ν. 3068/2002 και 2 παρ. 2 του π.δ/τος 61/2004, να συμμορφωθεί προς την απόφαση αυτή εντός οκταμήνου από την επίδοση του οικείου πρακτικού, λαμβάνοντας υπόψη της ειδικές δημοσιονομικές συνθήκες της Χώρας, υποδεικνύοντας δε, συγχρόνως, στη Διοίκηση και τις ειδικότερες υποχρεώσεις συμμορφώσεως.

Συγκεκριμένα, με το πρακτικό αυτό κρίθηκε ότι από την ανωτέρω ακυρωτική απόφαση απορρέει, εν πρώτοις, η υποχρέωση καταβολής των χρηματικών ποσών που αντιστοιχούν στη διαφορά μεταξύ των αποδοχών που οι στρατιωτικοί ελάμβαναν προ της εφαρμογής του ν. 4307/2014, δηλαδή πριν την 1.8.2012, και των αποδοχών που πράγματι τους κατεβλήθησαν μετά την εν μέρει μισθολογική αποκατάστασή τους με τις διατάξεις του νόμου αυτού, κατ’ εφαρμογήν της ακυρωθείσης κοινής υπουργικής αποφάσεως (οικ2/88371/ΔΕΠ/17.112014, Β’ 3093/18.11.2014). Πέραν της υποχρεώσεως αυτής, η οποία αποτελεί άμεση συνέπεια του ακυρωτικού αποτελέσματος, ευθεία, δηλαδή, συνέπεια της ακυρώσεως κανονιστικής πράξεως, το περιεχόμενο της οποίας εξαντλείται στο παρελθόν (1.8.2012 έως 30.11.2014), η διάγνωση της αντισυνταγματικότητας του άρθρου 86 παρ. 2 και 3 του ν. 4307/2014 δημιουργεί στη διοίκηση την πρόσθετη υποχρέωση να μεριμνήσει για τον τρόπο καταβολής των χρηματικών ποσών που αντιστοιχούν στη διαφορά μεταξύ των αποδοχών που τα  στελέχη των ενόπλων δυνάμεων ελάμβαναν, βάσει του μισθολογίου του ν,4307/2014, για το διάστημα που έπεται του χρόνου μέχρι του οποίου εκτείνεται η κανονιστική ρύθμιση της ακυρωθείσης υπουργικής αποφάσεως, δηλαδή για το μεταγενέστερο της 30.11.2014 χρονικό διάστημα, και των αποδοχών που έπρεπε αυτοί να λαμβάνουν βάσει των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003 (Α’ 297).

Η υποχρέωση αυτή αποτελεί αυτόθροη συνέπεια της αντισυνταγματικότητας των διατάξεων του ν.4307/2014 και της αναβίωσης των ειδικών μισθολογικών διατάξεων του ν.3205/2003, όπως αυτές ίσχυαν προ της τροποποιήσεώς τους με τις αντισυνταγματικές διατάξεις του νεότερου νόμου, τις οποίες η Διοίκηση έπρεπε να θεωρήσει ως ισχύουσες και να καταβάλει στους στρατιωτικούς για τον εφεξής χρόνο τις αυξημένες αποδοχές που δικαιούνταν κατ’ εφαρμογήν τους. Με το ανωτέρω πρακτικό, κρίθηκε, περαιτέρω, ότι η εκ της ακυρωτικής αποφάσεως υποχρέωση συμμορφώσεως οριοθετείται από την ευχέρεια που απολαμβάνουν ο νομοθέτης και, κατ’ εξουσιοδότηση αυτού, η κανονιστικώς δρώσα διοίκηση περί καταρτίσεως νέου μισθολογίου για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, το οποίο πρέπει, πάντως, να πληροί τα κριτήρια που τέθηκαν με τις αποφάσεις της Ολομελείας και, ότι ο νομοθέτης, κατ’ ενάσκηση της ευχέρειας αυτής, προέβη με τον ν. 4472/2017 (Α’ 74/19.5.2017) στη θέσπιση νέου μισθολογίου για τους στρατιωτικούς και τα στελέχη των σωμάτων ασφαλείας (άρθρα 123 – 127), η ισχύς του οποίου ανατρέχει στην 1.1.2017, ημερομηνία από την οποία πρέπει να θεωρούνται καταργηθείσες οι διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003.

Με τα δεδομένα αυτά, κρίθηκε, με το ίδιο πρακτικό, ότι ως προς τον καθορισμό των αποδοχών των εν ενεργεία στελεχών των ενόπλων δυνάμεων για το μεταγενέστερο της 1.1.2017 χρονικό διάστημα, επί τη βάσει του νεότερου νόμου, το Τριμελές Συμβούλιο δεν μπορεί, κατ’ αρχήν, να υπεισέλθει στην έρευνα του εάν αυτές είναι οι προσήκουσες, διότι τα σχετικά ζητήματα, αναγόμενα στη συνταγματικότητα του νεότερου αυτού νόμου, αποτελούν αντικείμενο νέας δίκης κατόπιν ενδεχόμενης ασκήσεως των καταλλήλων ενδίκων βοηθημάτων- και ότι περιορίζεται, ως εκ τούτου, κατά χρόνον, η υποχρέωση συμμορφώσεως της Διοικήσεως, καθ’ ο μέρος αφορά τον πέραν του καλυπτόμενου από την ακυρωθείσα κανονιστική απόφαση χρόνου (1.8.2012 έως 30.11.2014), στο χρονικό διάστημα από 1.12.2014 έως 31.12.2016.

4.Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, αντίγραφο του ως άνω 4/2018 πρακτικού συνεδριάσεως του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας κοινοποιήθηκε στον Υπουργό Οικονομικών στις 7.2.2018. Μετά την εν λόγω κοινοποίηση περιήλθε στο Συμβούλιο Συμμόρφωσης το υπ’ αριθ. πρωτ. 2/74654/ΔΕΠ/18.10.2018 έγγραφο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών στο οποίο αναφέρεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης των αναγκαίων νομοθετικών διατάξεων, για τη συμμόρφωση της Διοίκησης προς τις 1125/2016, 1126/2016, 1127/2016 και 1128/2016 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και ότι για το λόγο αυτό στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2019 έχει εγγραφεί σχετική πίστωση προς κάλυψη της προκαλούμενης δαπάνης (σελίδα 21, ενότητα: πιστώσεις υπό κατανομή, όπου αναφέρεται ότι περιλαμβάνεται πρόβλεψη ύψους 800 εκατ. Ευρώ (σε καθαρή βάση) για την εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων που αφορούν την καταβολή αναδρομικών αποδοχών).

5.Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, εξακολουθεί η διαγνωσθείσα με το 4/2018 πρακτικό παράλειψη της Διοικήσεως να συμμορφωθεί προς την 1125/2016 ακυρωτική απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ενόψει, όμως, του ανωτέρω εγγράφου, από το οποίο προκύπτει ότι η Διοίκηση έχει εκκινήσει τη διαδικασία συμμορφώσεως, το Συμβούλιο κρίνει, σύμφωνα με τα τελευταία εδάφια των άρθρων 3 παρ. 1 του ν. 3068/2002 και 3 παρ. 2 του π.δ/τος 61/2004, ότι πρέπει να αναβάλει την εξέταση της υπό κρίση αιτήσεως και να παράσχει στη Διοίκηση, ως τελευταία ευκαιρία πριν την επιβολή κυρώσεως, νέα προθεσμία μέχρι τις 23 Ιανουαρίου 2019 προκειμένου να έχει μέχρι τότε ολοκληρωθεί η αρξαμένη διαδικασία και να έχει χωρήσει πλήρης, κατά τα προεκτεθέντα, συμμόρφωση προς την ακυρωτική απόφαση.

Αναβάλλει την εξέταση της υπό κρίση αιτήσεως για την συνεδρίαση της 23ης Ιανουαρίου 2019.

Καλεί εκ νέου το Υπουργείο Οικονομικών να συμμορφωθεί πλήρως προς την 1125/2016 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία».

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ