Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

Χάρης Θ. Κονδύλης: Οι νέες αλλαγές στον Κ.Πολ.Δ. – Επιτάχυνση στη Δικαιοσύνη ή νέα μπαλώματα…

Τέτοιου είδους ρυθμίσεις από την Κυβέρνηση και κατόπιν ανυπαρξίας οποιασδήποτε διαβούλευσης με τους αρμοδίους φορείς οδηγούν σε περαιτέρω απαξίωση του θεσμού, υποβάθμιση του ρόλου του δικηγόρου- νομικού παραστάτη και σε φαινόμενα αρνησιδικίας…

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Χάρης Θ. Κονδύλης: Οι νέες αλλαγές στον Κ.Πολ.Δ. – Επιτάχυνση στη Δικαιοσύνη ή νέα μπαλώματα… dikastiko.gr

Εν μέσω θέρους, δικαστικών διακοπών και χωρίς καμία διαβούλευση με τους αρμοδίους φορείς η Κυβέρνηση φέρνει αιφνιδιαστικά ένα ακόμη νομοσχέδιο που τροποποιεί τον ΚπολΔ με σκοπό την πολυπόθητη επιτάχυνση της πολιτικής δικαιοσύνης.

Μπορεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να ήταν αναγκαίο και ζητούμενο από το Δικηγορικό κόσμο, μιας και οι διατάξεις του Ν. 4335/ 2015 επέφεραν σημαντικά προβλήματα στη διεξαγωγή της πολιτικής δίκης, τα οποία έπρεπε να επιλυθούν, εντούτοις το προωθούμενο με τον τρόπο που εισάγεται κάνει τη μάχιμη δικηγορία ακόμη πιο δύσκολη και περίπλοκη, καθώς εισάγει νέα δικονομικά στάδια στη νέα τακτική διαδικασία, δεν απλοποιεί- ενοποιεί τις διάφορες προθεσμίες, διαιωνίζει την πολυνομία και συνεχίζει να μην προσφέρει αποτελεσματική προστασία στους οφειλέτες και γενικότερα τους ευάλωτους πολίτες.

 Πιο συγκεκριμένα με το προωθούμενο νομοσχέδιο

  • Διατηρείται και επεκτείνεται και στις μικροδιαφορές η έγγραφη διαδικασία κατά την τακτική διαδικασία στην πολιτική δίκη, χωρίς τη δυνατότητα εξέτασης μαρτύρων κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, παρά τα συνεχή αιτήματα των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας και παρά το γεγονός ότι το εν λόγω σύστημα απέτυχε στην πράξη και ουδέν προσέφερε στην επιτάχυνση της Δικαιοσύνης αλλά αντιθέτως περαιτέρω καθυστερήσεις, γραφειοκρατία και ταλαιπωρία προσέθεσε.
  • Εμμένει στην κατάργηση της αναστολής του άρθρου 938 επί κατάσχεσης ακινήτων (την επαναφέρει μονάχα επί κινητών), στερώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο αποτελεσματική προστασία από χιλιάδες δανειολήπτες και οφειλέτες τη στιγμή κατά την οποία την επόμενη διετία αναμένονται άνω των 100.000 πλειστηριασμών.
  • Απλοποιεί ακόμη περαιτέρω τους πλειστηριασμούς με την δυνατότητα επίτευξης περαιτέρω μείωσης της τιμής α΄ προσφοράς στο 80% της αρχικώς ορισθείσας αξίας του πλειστηριασθέντος ακινήτου, χωρίς δικαστική απόφαση, σε περίπτωση ματαιώσεως πλειστηριασμού, ως άγονου,  ακόμη και από την πρώτη διενέργεια του, παρά τις ισχύουσες προβλέψεις του άρθρου 966 παρ. 3 του ΚΠολΔ
  • Διατηρεί την πρόβλεψη περί μη δυνατότητας αναιρετικού ελέγχου κατά αποφάσεως ανακοπής κατά Διαταγής Πληρωμής
  • Από την άλλη εισάγει και στην πολιτική Δικαιοσύνη την πιλοτική δίκη, στερώντας στους πολίτες- κυρίως σε οφειλέτες και εργαζομένους- τους προβλεπόμενους βαθμούς δικαιοδοσίας. Η εν λόγω διαδικασία, περαιτέρω δεν μπορεί να εφαρμοσθεί εν προκειμένω καθώς η πολιτική δικαιοσύνη έχει άλλα χαρακτηριστικά και ρυθμιστικό πλαίσιο από τη διοικητική (βλ. περιπτώσεις καταχρηστικής απόλυσης εργαζομένου ή οφειλετών με Ελβετικό Φράγκο, όπου δεν μπορεί να εφαρμοσθεί επίπεδα και εν συνόλω μια ρύθμιση, χωρίς εξειδίκευση σε συγκεκριμένα στοιχεία και προυποθέσεις).
  • Εμμένει στη διατήρηση του αγωγόσημου στις αναγνωριστικές αγωγές, παρά τις λυσσαλέες αντιδράσεις του δικηγορικού κόσμου, καθιστώντας πιο ακριβή και κατά τούτο ακόμη πιο αποτρεπτική την πρόσβαση των πολιτών στη Δικαιοσύνη
  • Δημιουργεί νέα ανασφάλεια και πολυπλοκότητα, προβλέποντας διαφορετικό χρόνο ενάρξεως στις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου

Με μια πρώτη ματιά καθίσταται αντιληπτό ότι καμία επιτάχυνση, καινοτομία ή βελτίωση στην απονομή της Δικαιοσύνης δεν επιφέρεται με το προωθούμενο νομοσχέδιο, καθώς οι αλλαγές στοχεύουν- και μάλιστα άγαρμπα και λανθασμένα- να επισπεύσουν και να προωθήσουν συγκεκριμένα συμφέροντα ισχυρών οικονομικά συμφερόντων και παραγόντων της Αγοράς εις βάρος των οικονομικά ασθενών αλλά και των μαχόμενων δικηγόρων, ως συλλειτουργών της Δικαιοσύνης.

Γενικότερα, στα πλαίσια της καλής νομοθέτησης και της ειλικρινούς διάθεσης από πλευράς της εκτελεστικής εξουσίας για την επίλυση του μείζονος προβλήματος της απονομής της Δικαιοσύνης, ο διάλογος που θα αναπτυχθεί δεν θα πρέπει να πραγματοποιείται μέσω διαρροών στο τύπο- ηλεκτρονικό ή έντυπο- αποσπασματικών διατάξεων ή τροπολογιών μη σχετικών με το προωθούμενο νομοσχέδιο αλλά θα πρέπει να αποτελεί αντικείμενο εξαντλητικής διαβούλευσης με τους φορείς της Δικαιοσύνης- δικηγόρους, δικαστές, δικαστικούς υπαλλήλους- ύστερα από κατάθεση απόψεων- προτάσεων από όλους τους ανωτέρω.

Εκ των ανωτέρω, εύλογα αναρωτιέται κανείς, εάν το παρόν νομοσχέδιο είναι όντως ο ορθότερος, σοφότερος και αποτελεσματικότερος τρόπος επιτάχυνσης της Δικαιοσύνης.

Έχουν σχέση τα ανωτέρω ή και πότε θα ασχοληθούμε σοβαρά και με την ορθή απονομή της Δικαιοσύνης…?

Δυστυχώς τέτοιου είδους ρυθμίσεις από την Κυβέρνηση και κατόπιν ανυπαρξίας οποιασδήποτε διαβούλευσης με τους αρμοδίους φορείς οδηγούν σε περαιτέρω απαξίωση του θεσμού, υποβάθμιση του ρόλου του δικηγόρου- νομικού παραστάτη και σε φαινόμενα αρνησιδικίας…

Χάρης Θ. Κονδύλης, Δικηγόρος – π. Αντιπρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ