Τετάρτη 24 Απριλίου 2024

Ελένη Τροβά: Οι εθνικοί μας διχασμοί

Στον προοδευτικό κόσμο ο λόγος για τις γυναικοκτονίες διαφοροποιεί ακόμη και τον ανθρώπινο θάνατο.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Ελένη Τροβά: Οι εθνικοί μας διχασμοί dikastiko.gr

Όταν πήρα ένα σπιτάκι σε ένα χωριό έξω από το Αίγιο πριν λίγα  χρόνια, αναζήτησα τα καλά σουβλάκια για τη μικρή παρέα, τα καλά γλυκά για να προσφέρω σε φίλους, τον καλό κτηνίατρο για τα σκυλιά κλπ όπως κάνει δηλαδή κάθε καινούργιος σε μια περιοχή που δεν έχει δοκιμάσει όσα της προσφέρει η αγορά, μέχρι να μάθει από μόνος του. Ενώ λοιπόν θεωρούσα ότι η περίοδος των πράσινων των γαλάζιων καφενείων έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί άκουσα έκθαμβη στην είσοδο ενός σπιτιού με τα γλυκά στα χέρια ότι δεν θα προσφερθούν διότι προέρχονται από ζαχαροπλαστείο διαφορετικής πολιτικής κατεύθυνσης με τους οικοδεσπότες. Σύντομα συνειδητοποίησα ότι τούτο ίσχυε και για τα σουβλάκια και για τα πάντα που πωλούντο αγοραία, όπως οι συνειδήσεις και οι αρχές στις μέρες μας. Έτσι αισθάνθηκα ότι από τα χρόνια των εξοστρακισμών, των πράσινων και των βένετων είμαστε γένος ενιαίο και… φευ διχαστικό.

Αφελής βολτερική πίστευα ότι οι διάφοροι διχασμοί έχουν παρέλθει με γραφικούς τους τελευταίους διαμαρτυρόμενους «αγανακτισμένους» στο Σύνταγμα προ ετών, μέχρι την δίκαιη βεβαίως αποπομπή Μπογδάνου. Όσα δεν πέτυχε η λίστα των ξένων μαθητών, όσα δεν κατάφεραν οι ύβρις επιτεύχθηκαν δια μιας με ένα κακό λόγο για το ΚΚΕ. Ο αποκεφαλισμός Μπογδάνου όμως σημαίνει ότι το ζήτημα των «μεν και των δε»υπάρχει ακόμη στο κεφάλι πολλών. Ότι δηλαδή το διχαστικό κλίμα ακόμη και αυτό που αφορά στο ΚΚΕ που έληξε  με την εθνική συμφιλίωση συντηρείται και εκφράζεται ακόμη.

Αλλά και τα ερωτικά γούστα είναι πλέον στο προσκήνιο. Παιδόφιλοι και φυσιολογικοί, γκέι και στρέητ, κοιτάζονται και τιμωρούν τον «άλλο» ως μη κανονικό με μεγάλη άνεση δείχνοντας τον εισαγγελέα: δεν σημαίνει πως συχνά δεν υπάρχουν κακουργηματικές πράξεις φυσικά αλλά οι πράξεις αυτές δεν θα έπρεπε να αποδίδονται σε διχαστική λογική περί του κανονικού και του μη κανονικού. Θα έπρεπε απλώς να είναι κακουργήματα. Όταν στο διεθνές στερέωμα του κίνημα του metoo αφορά την κακοποίηση χιλιάδων παιδιών, ανθρώπων και αναζητείται δικαιοσύνη, η δική μας εκδοχή φαντάζει σαν δάχτυλο που δείχνει τον άλλο: τι πιο εύκολο να τον ονομάσεις βιαστή, σεξουαλικό κακοποιητή τώρα που γυρίζει; Είναι το ίδιο δάχτυλο που δείχνει με σκληρότητα που κρίνεται ως κοινωνικά εύλογη τον κομμουνιστή, το φασίστα, τον πασόκο, τον ξένο, τον χωριάτη, τον μαύρο, τον πράσινο ή τον γαλάζιοσουβλατζή του Αιγίουας κάνει τα καλύτερα σουβλάκια.

Στον προοδευτικό κόσμο ο λόγος για τις γυναικοκτονίες διαφοροποιεί ακόμη και τον ανθρώπινο θάνατο. Αλλιώς πεθαίνεις ως θήλυ αλλιώς ως άρρεν. Ακόμη και αν υπάρχει βαθμός αλήθειας στη διάκριση η εξέλιξη των αντιλήψεων στην παρούσα κοινωνική περίοδο δεν θα έπρεπε να μας οδηγήσει σε θέσεις που να μην τίθενται τα φύλα απέναντι το ένα στο άλλο; Γιατί θεωρείται πιο προοδευτικός λόγος αυτός που αφορά στη γυναικοκτονία, από αυτόν που θέλει όλες τις ανθρωποκτονίες όμοιες; Προφανώς γιατί η διχαστική λογική ταιριάζει στους εθισμένους εγκεφάλους μας καλύτερα.

Μια σταλιά τόπος ζει και πορεύεται με διχασμούς πάσης φύσεως: δημοτική και καθαρεύουσα στη γλώσσα, ελλαδίτες και Μακεδόνες στην εθνική ταυτότητα, εβραίοι και χριστιανοί, μουσουλμάνοι και χριστιανοί, καθολικοί και ορθόδοξοι κοκ, στα θρησκευτικά ζητήματα, τα ζεύγη των εχθρών του τόπου είναι πολλά και δυνατά. Μερικές φορές και αστεία: κάποιος έγκριτος συμπολίτης μου πρόσφατα υποστήριζε ότι βοσκός με γίδια πνέει τα μένεα κατά της γατόφιλης ΠτΔ. Άραγε πιά γίδια έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με γάτες κανείς δεν ξέρει.

Το διχαστικό κλίμα εκφράζει το νέο ελληνικό κράτος περισσότερο από το πάθος για την ελευθερία και την ανεξαρτησία και πολιτικά και νομικά. Συντηρείται δε σε όλα τα επίπεδα με πρόσφατο τρανταχτό παράδειγμα τους εμβολιασμένους και τους ανεμβολίαστους. Η νομοθεσία το επικροτεί διακρίνοντας του ίσους μεταξύ μας πολίτες κατά το Σύνταγμα σε δύο κατηγορίες. Ο τύπος το υιοθετεί γράφοντας για την απελευθέρωση των εμβολιασμένων. Οι παρέες ψάχνονται πριν ξεκινήσουν για πίτσες τώρα που δρόσισε να είναι σίγουρες ότι θα έχουν ιδεολογική σύμπνοια αν χρειασθεί να καθίσουν μέσα στο μαγαζί. Οι μαμάδες που ξεμύτισαν με τα πρώτα παιδικά πάρτι ρωτούν διακριτικά τη δασκάλα: τα κεράκια ο Γιαννάκης θα τα φυσήξει νομιμοφρόνως ή κινδυνεύει να βρεθεί με μαμάδες από τους «ανεμβολίαστους». Φυσικά και στους χώρους εργασίας και τις προσλήψεις ρωτάμε και μαθαίνουμε με ζήλο καθώς η διχαστική λογική μας μοιάζει εύκολη και την υιοθετούμε ως αυτονόητη χωρίς να νοιαζόμαστε για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Άλλωστε πιστεύουμε ότι προσωπικά δεδομένα δεν υπάρχουν όταν η δημόσια υγεία βάλλεται. Η ποθητή κανονικότητα στην οποία επιστρέφουμε λοιπόν σταδιακά περιλαμβάνει το διχασμό ως αυτονόητο και αποδεκτό.

Οι εθνικοί μας διχασμοί συντηρούνται διαρκώς ως εύλογη αλήθεια που απλά δε μένει παρά να της αλλάξεις τα υποκείμενα. Είτε ψωνίζεις σοκολατάκια, είτε μιλάς για τις πολιτικές πεποιθήσεις των συμπολιτών σου (όλων δυστυχώς ενίοτε), είτε για την υγεία και το δικαίωμα εκάστου να κρατήσει στην ιδιωτική του σφαίρα τις επιλογές του. Κατανοητό εννοείται ότι είναι πως δεν επιχειρώ να αθωώσω μέσω αυτού του σκεπτικού ούτε τους γυναικοκτόνους εφόσον καταδικασθούν, ούτε τους κακοποιητές εφόσον καταδικασθούν και πάλι. Κατανοητό επίσης ότι δεν επιλέγω ανάμεσα στους εμβολιασμένους και τους ανεμβολίαστους, τους δεξιούς και το ΚΚΕ. Σουβλάκια θα επιλέξω τα καλύτερα για τον ουρανίσκο μου επιτρέποντας στους άλλους να τρώνε ότι τους κατέβει χωρίς αυτό να είναι θέμα για συζήτηση. Και ναι έχω εμβολιαστεί. Μέχρι την τελευταία στιγμή της ζωής μου όμως θα υπερασπίζομαι το δικαίωμα του ανεμβολίαστου να αποφασίζει χωρίς κανένα νομοθετημένο δάχτυλο να τον υποδεικνύει ως «επικίνδυνο άλλο», όπως και το δικαίωμα κάποιων συμπολιτών μου να συγγράφουν ιδιωτικά στην καθαρεύουσα ή το πολυτονικό. Στιγμές στιγμές τρομάζω και αναρωτιέμαι αν η λογική μου αυτή περιλαμβάνει και τους φασίστες. Με στοχαστικότητα απαντώ πως ναι. Τους περιλαμβάνει και εκείνους λοιπόν γιατί είναι ο μόνος τρόπος, ο δικαιότερος όπως το κατανοώ, να εξαλειφθούν οριστικά.

Η Ελένη Τροβά είναι δικηγόρος, διδάκτωρ νομικής

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ