Τρίτη 23 Απριλίου 2024

Σουζάνα Κλημεντίδη: Η προστασία του εκμισθωτή στη βραχυχρόνια μίσθωση

Ένα βασικό ζήτημα που απασχολεί τους ιδιοκτήτες ακινήτων, έχει να κάνει με τις τυχόν ζημίες που προκαλούνται από τους επισκέπτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στο χώρο.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Σουζάνα Κλημεντίδη: Η προστασία του εκμισθωτή στη βραχυχρόνια μίσθωση dikastiko.gr

Τα τελευταία χρόνια η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών αποτελεί μια νέα πραγματικότητα για εκατομμύρια ταξιδιώτες παγκοσμίως και ένα συνεχώς αναπτυσσόμενο είδος τουρισμού. Διαδικτυακές πλατφόρμες τύπου Airbnb, Booking και άλλες, προσφέρουν μια μεγάλη ποικιλία επιλογών διαμονής, από σκηνές μέχρι και επαύλεις, με ένα ευρύ φάσμα τιμών αλλά και ανέσεων. Ένα βασικό ζήτημα που απασχολεί τους ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι αξιοποιούν κατ’ αυτό τον τρόπο τις ιδιοκτησίες τους, έχει να κάνει με τις τυχόν ζημίες που προκαλούνται από τους επισκέπτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στο χώρο. Το ερώτημα συνεπώς που ανακύπτει είναι το εξής: ευθύνεται σε αυτές τις περιπτώσεις ο επισκέπτης και ποια δικαιώματα παρέχονται στον ιδιοκτήτη που επιλέγει να προσφέρει τις υπηρεσίες διαμονής μέσω της εκάστοτε πλατφόρμας; 

Αρχικά, ο επισκέπτης οφείλει να χρησιμοποιεί την κατοικία με επιμέλεια, ώστε κατά την παράδοσή της στον ιδιοκτήτη στο τέλος της μίσθωσης να βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με αυτή στην οποία ακριβώς παρελήφθη. Ωστόσο, δεν ευθύνεται για φθορές που προκαλούνται από τη συνηθισμένη χρήση του καταλύματος, αλλά ούτε και για ζημίες που προκλήθηκαν από υπαιτιότητα του ίδιου του ιδιοκτήτη. Για κάθε ζημία που επέρχεται στο μίσθιο με ευθύνη του επισκέπτη, οφείλεται αποζημίωση στον ιδιοκτήτη και ο τελευταίος μπορεί να ασκήσει αυτό του το δικαίωμα μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση του καταλύματος από τον επισκέπτη. 

Παράλληλα, η πλατφόρμα Airbnb εισήγαγε μια καινοτομία, η οποία ονομάζεται AirCover, ένα πρόγραμμα δηλαδή που παρέχει ολοκληρωτική και δωρεάν προστασία για κάθε οικοδεσπότη/εκμισθωτή και περιλαμβάνει την προστασία από ζημίες στο κατάλυμα. Μέσω του AirCover αν ο χώρος ή τα αντικείμενα υποστούν φθορά από επισκέπτη/μισθωτή, καλεσμένο ή κατοικίδιό του, κατά τη διάρκεια διαμονής μέσω της Airbnb, η τελευταία λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να καταστούν οι μισθωτές υπεύθυνοι για αυτές. Οι επισκέπτες θα ενημερώνονται εξαρχής ότι ο λογαριασμός τους ενδέχεται να χρεωθεί περαιτέρω αν προκαλέσουν ζημία στο χώρο ή στα υπάρχοντα του οικοδεσπότη.

Έτσι, όταν παρατηρηθεί μη συνηθισμένη μεταβολή στο ακίνητο, ο ιδιοκτήτης οφείλει να συγκεντρώσει αποδεικτικά στοιχεία για τη προκληθείσα ζημία (φωτογραφίες, βίντεο, εκτιμήσεις για επισκευές ή καθαρισμό ή/και αποδείξεις) και εντός 14 ημερών από την αναχώρηση του υπεύθυνου επισκέπτη να υποβάλλει αίτημα για AirCover μέσω του Κέντρου Επίλυσης Προβλημάτων. Κατόπιν υποβολής του αιτήματος για AirCover, ο επισκέπτης θα έχει στη διάθεσή του 72 ώρες προκειμένου να καταβάλει το οικείο τίμημα που αντιστοιχεί στην ζημία που προξένησε. Εντούτοις, σε περίπτωση που αρνηθεί να καταβάλει ολόκληρο το ποσό ή δεν ανταποκριθεί στο κάλεσμα του ιδιοκτήτη, τότε ο οικοδεσπότης καλείται να ζητήσει βοήθεια από την Υποστήριξη της πλατφόρμας Airbnb.

Σε κάθε περίπτωση, η βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί μία νέα πρακτική, η οποία κατακλύζει ολοένα και περισσότερο τον τομέα του τουρισμού, ενώ παράλληλα έχει αποτελέσει πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ επισκεπτών και ιδιοκτητών. Αδιαμφισβήτητα, όμως, τα νέα δεδομένα έχουν φέρει πλούσιο υλικό στο φως,  το οποίο είναι ικανό να πληρώσει κενά του νόμου, να λύσει τυχόν απορίες, να εξειδικεύσει ιδιάζουσες περιπτώσεις και γενικότερα να διαλευκάνει ανακύπτουσες υποθέσεις.

* Σουζάνα Κλημεντίδη, Δικηγόρος

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ