Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

Νίκος Μοσχοβάκος: “Η Μόνα Λίζα παρασύρθηκε από τη χιονοστιβάδα της φήμης της…”

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Νίκος Μοσχοβάκος: “Η Μόνα Λίζα παρασύρθηκε από τη χιονοστιβάδα της φήμης της…”

Συναντήσαμε τον ποιητή Νίκο Μοσχοβάκο, που η καινούρια του ποιητική συλλογή «Ζεύξη Ασωμάτων» (εκδόσεις Μελάνι) συζητήθηκε πολύ, και τον ρωτήσαμε για τους πολιτικούς, τους καλλιτέχνες, την αγαπημένη σειρά στο Νέτφλιξ και άλλα ενδιαφέροντα.

Συνέντευξη:  Κέλλυ Σταμούλη*

Φωτογραφίες: Κέλλυ Σταμούλη

Η Κέλλυ Σταμούλη είναι Δικηγόρος.  Σπούδασε Νομικά και Θέατρο στην Αθήνα, τις Βρυξέλλες και στο Λονδίνο.

 

  • Ποια μορφή τέχνης μπορεί να δράσει ιαματικά σε μία ευάλωτη ψυχή;

Ιαματικά, όπως λέτε, δρα η Τέχνη, όταν το έργο της έχει δύναμη και αλήθεια.  Ιδιαίτερη σημασία έχει κάποιες φορές και η χρονική συγκυρία, καθώς και η προσφορότητα του εδάφους αποκατάστασης.  Πάντοτε το ίαμα πρέπει να αφήνει περιθώρια χρήσης, όχι αποκλειστικά μονόπλευρης και μονοδιάστατης.

 

  • Αν μπορούσατε να έχετε σπίτι σας το έργο τέχνης των ονείρων σας, ποιο θα επιλέγατε και γιατί;

Την Αφροδίτη της Μήλου γιατί η ομορφιά της είναι ανεξαργύρωτη και μοναδική.

 

  • Αναλύετε το χαμόγελο της Μόνα Λίζα στο ποίημά σας «Προοπτική αιωνιότητας». Γιατί πιστεύετε ότι το έργο αυτό κατέστη το διασημότερο έργο τέχνης;

Η Μόνα Λίζα έμεινε στην ιστορία γιατί παρασύρθηκε από τη χιονοστιβάδα της φήμης της και βέβαια από το αινιγματικό χαμόγελό της.

 

  • Ποιά θεατρική παράσταση σας έχει μείνει αξέχαστη και γιατί;

Το 1965, 19 ετών, στο Θέατρο Τέχνης, είδα το έργο του Πήτερ Βάις “Μαρά / Σαντ” κι αισθάνθηκα πραγματικά διαλυμένος, από τη δύναμη και την απόδοση του έργου.   Με συγκλόνισε το πόσο κοντά στην τρέλλα βρισκόμαστε.

Συνειδητοποιείς πόσο εύκολα η οποιαδήποτε αδυναμία μας μπορεί να γίνει βίωμα. 

 

  • Ποιόν ηθοποιό θεωρείτε κατάλληλο για να ενσαρκώσει θεατρικά το ποίημά σας “Τα είδωλα δεν έχουν μάτιια”;

Πιστεύω ότι ο Γιώργος Κέντρος θα ήταν ιδανικός.  Ταιριάζει η αυθεντικότητα της φωνής του και η υποκριτική του διύλιση, που το συγκεκριμένο προσωπικό ποίημα απαιτεί.

  • Ποιά είναι η ειδοποιός διαφορά μεταξύ ενός μυθικού καλλιτέχνη και ενός αποτελεσματικού πολιτικού;

Η ειδοποιός διαφορά έγκειται στον τρόπο που υπηρετούν την αλήθεια.  Η αποτελεσματικότητα καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την παρουσία καθενός στο γίγνεσθαι.  Ο πολιτικός αγωνίζεται να κερδίσει την εμπιστοσύνη του λαού, ο καλλιτέχνης να φανεί ικανός του προορισμού και της αξίας του.

  • Πώς ερμηνεύετε τα βάναυσα ρατσιστικά επεισόδια που λαμβάνουν χώρα στις ΗΠΑ;

Τα ρατσιστικά επεισόδια στις ΗΠΑ, είναι, πιστεύω, προοίμια αλλαγών, που θα ακολουθήσουν νομοτελειακά στον κόσμο μας.  Χωρίς αισιοδοξία, πιστεύω, πως είναι μακρύς ο δρόμος, με πολλές θυσίες και απώλειες.  Ήδη ο βαθμός της αγανάκτησης προλειαίνει το έδαφος να αποδεχθεί το δικαιότερο.

 

  • Θεωρείτε τον εγκλεισμό σε φυλακή κατάλληλο/επαρκές μέτρο για το σωφρονισμό ενός εγκληματία;

Ο εγκλεισμός στις φυλακές για να έχει αποτελεσματικότητα χρειάζεται μία ταυτόχρονη κοινωνική εκπαίδευση, ώστε να υπάρχει κατανόηση του σωφρονισμού.  Όλα είναι δυνατά, αν υπάρχει απεξάρτηση του μυαλού από το εύκολο και το ψεύτικο.

 

  • Σε ποιες κινήσεις ματ θεωρείτε ότι πρέπει να προβεί ο Αλέξης Τσίπρας για να κερδίσει τη χαμένη δόξα της Αριστεράς που πρεσβεύει;

Η δόξα της Αριστεράς δεν είναι εφικτή, αν δεν εκφράζει τις αρχές και τις ουμανιστικές ιδέες της.  Χρειάζεται αυτογνωσία και αλτρουισμός.  Χρειάζεται αυστηρότητα, όχι προχειρότητα.

 

  • Ποιά σειρά του Νέτφλιξ σας γοήτευσε;

“Ο Λουδοβίκος ο 14ος” που καταγράφει πιστά τα ιστορικά γεγονότα του 16ου αιώνα και πιστοποιεί ότι οι ανθρώπινες συνήθειες κα αδυναμίες είναι πάντοτε παρούσες.

 

  • Ποιό βιβλίο μας προτείνετε να διαβάσουμε;

“Μάθημα ανατομίας” του Ηλία Κουτσούκου, εκδόσεις Μελάνι.  Περιέχει μικρά διηγήματα που είναι σαν χτυπήματα ακριβείας ενός επιτυχημένου πυγμάχου. 

 

Η ποιητική συλλογή “Ζεύξη Ασωμάτων”, εκδόσεις Μελάνι, είναι η έβδομη συλλογή του ξεχωριστού ποιητή Νίκου Μοσχοβάκου.  Το ποίημα που αναφέρεται στη συνέντευξη είναι το ακόλουθο:

“Τα είδωλα δεν έχουν μάτια”

Το πρωί ξαφνικά στον καθρέφτη

είδα τον πατέρα μου.

Εκείνος όμως δεν μ΄έβλεπε

γιατί τα είδωλα δεν έχουν μάτια.

Ετσι απόμεινε μια πικρή γεύση

απ΄την πρώτη αδόκητη επαφή

Με τον πανδαμάτορα χρόνο.

——————- 

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ