Σάββατο 04 Μαϊου 2024

Πάνος Λαζαράτος: Και πάλι – Μη Κρατικά ΑΕΙ και Σύνταγμα

Με αφορμή το νέο άρθρο των ΣΚΟΥΡΗ- ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ-( ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: 25/2 / 2024)

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Πάνος Λαζαράτος: Και πάλι – Μη Κρατικά ΑΕΙ και Σύνταγμα dikastiko.gr

Στο νέο θαυμάσιο άρθρο των ΣΚΟΥΡΗ- ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ , που διάβασα με προσοχή , θέλω να παρατηρήσω πρόχειρα , και κάπως κριτικά, τα ακόλουθα:

  1. Δεν νομίζω ότι είναι αναμφισβήτητο ότι: « η νομοθετική ..

επιλογή ΔΕΝ αφορά νέα ελληνικά ή μη κρατικά ΑΕΙ αλλά … (ΜΟΝΟ) τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες ΑΛΛΟΔΑΠΑ ΑΕΙ μπορουν να … ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ στην Ελλάδα».

Οι συγγραφείς ομορφα προσπαθούν να φύγουν από το πεδίο του Εθνικού Συντάγματος.

Έτσι πληθώρα γραμματικών και αλλων προβλημάτων θα παρακάμπτονταν.

Δύσκολο πολύ!

Φοβούμαι πως κατά το ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑ και τα ελληνικά ΝΠΠΕ «ΠΑΡΕΧΟΥΝ» ( συμ -παρέχουν) με τα αλλοδαπά ΑΕΙ εκπαιδευτικές υπηρεσίες ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ «χορηγώντας» / « απονέμοντας» κατά το άρθρο 127 παρ.1 ΣΝ ( όχι απλώς ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ) το αλλοδαπό δίπλωμα.

Με έκδοση Δ Ι Α Π Λ Α Σ Τ Ι Κ Η Σ διοικητικής πραξεως.

Όχι αναγνωριστικής.

Αν και η αναγνωριστική επίσης θα αρκούσε για την συμ- παροχή εκπαιδευσεως.

Δεκάδες τα γραμματικά ,τελολογικά και συστηματικά τεκμήρια!

( Βλ. ιδίως τα άρθρα 127,129β, στ, 131,138β,144 κατά το οποίο το ΝΠΠΕ χορηγεί τους τίτλους σπουδών, 145παρ.1 , κατά το οποίο το ΝΠΠΕ αναπτύσσει ερευνητική δραστηριότητα,κλπ.του Σχεδίου Νόμου.)

Μείζον το θέμα και θα απασχολήσει επίσης το ΣτΕ.

Πολλές ( πάρα πολλές ) φορές το νομοθέτημα αφορά στην ΣΥΜ- ΠΑΡΟΧΗ εκπαιδευσεως από τα ΝΠΠΕ.

Τύποις και ουσία.

Προσπάθησε ο νομοθέτης να παρακάμψει το γραμματικό προβλημα βάζοντας το « κράτος» να συμπαρεχει ΑΝΩΤΑΤΗ παιδεία μέσω των πιστοποιήσεων της ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΟΥ.

Μεγένθυνε φοβούμαι το πρόβλημα.

Τύποις και ουσία.

Η ΕΘΑΑΕ , που βέβαια δεν είναι ΝΠΔΔ με πλήρη αυτοδιοίκηση καθορίζει κατά το άρθρο 129στ όλα τα ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια και δείκτες που διασφαλίζουν την ποιότητα της ΑΝΩΤΑΤΗΣ εκπαιδευσεως που θα παράσχουν τα ιδιωτικά ΑΕΙ.

Αν είναι έτσι , τότε η σύγκρουση με το άρθρο 16παρ. 5 είναι ΔΕΔΟΜΕΝΗ, και το σχέδιο νόμου « τοποθετείται» ΚΑΙ στο πεδίο του Εθνικού ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ , το οποίο νομίζω ότι σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αγνοηθεί.

  1. Οι συγγραφείς του άρθρου ορθως επισημαίνουν ότι τα ΝΠΠΕ είναι ΝΠΙΔ και όχι ΝΠΔΔ.

Αν τελικά ισχύει το 1 , το πρόβλημα είναι προφανές.

Παρακάμπτεται αντισυνταγματικά το ΔΗΜΟΣΙΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ.

3.Η ευφυής μέθοδος των συγγραφέων παρακάμπτει έτσι το ( δυσχερώς επιλύσιμο) πρόβλημα μιας εναρμονισμένης με το ευρωπαϊκό δίκαιο contra legem ( constitutionem εν προκειμενω) ερμηνείας.

Όπως και το πρόβλημα της τελολογικης συστολής του άρθρου 16 παρ. 5 ΣΥΝΤ. που προϋποθέτει ΑΘΕΛΗΤΟ κρυμμένο κενό.

Εδώ οι προθέσεις των τεσσάρων τελευταίων αναθεωρήσεων είναι δεδηλωμένες.

Το « κρυμμένο» κενό είναι ΑΚΡΩΣ ΗΘΕΛΗΜΕΝΟ, άρα μεθοδολογικώς διόλου κενό.

  1. Παραμένει , πέραν των ανωτέρω, ανοιχτό ΓΙΑΤΙ η ΠΛΗΡΗΣ αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους ευρωπαίους πολίτες δεν είναι αρκετή ώστε η αρχη της ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΤΗΤΟΣ να μην θεωρείται ότι προσβάλλεται από το ΣΥΝΤΑΓΜΑ μας.
  2. Οι συγγραφείς προσφυώς παρατηρούν κάτι ακομη, που επίσης παρατήρησε ο Α. ΜΑΝΙΤΑΚΗΣ ( υποσχόμενος με παρρησία να μελετησει) και ο Δ. ΒΕΡΒΕΣΟΣ στην εκδήλωση του ΔΣΑ.

Το δικαίωμα του άρθρου 16 ΧΘΔΕΕ ( επιχειρηματική ελευθερία των πολιτών της ΕΕ) τοποθετείται κάτω από το δικαίωμα του άρθρου

14παρ3 ΧΘΔΕΕ( δικαίωμα ιδρυσεως εκπαιδευτηρίων με αμιγως ακαδημαϊκούς σκοπούς ) για τους πολίτες της ΕΕ και μέσω της Gats για τους πολίτες της υδρογείου.

Δημιουργώντας ακόμη και υπό την ερμηνεία των συγγραφέων νέα προβλήματα ,υπό την οπτική πλέον του δικαίου της ΕΕ και της ισότητας των δικαιωμάτων των ευρωπαίων πολιτών και επιχειρηματιών.

Και τούτο διότι το επιχειρηματικό/ κερδοσκοπικό ευρωπαϊκό ΑΕΙ ( αν υπάρχει ή υπάρξει) απαγορεύεται ΡΗΤΩΣ από το σχέδιο νόμου να δράσει στην Ελλάδα .

  1. Όλα αυτά βέβαια λύνονται εις βάρος της ερμηνείας των συγγραφέων αν θυμηθούμε ότι τα δικαιώματα των άρθρων 14παρ3 και 16 παρ. 1 ΧΘΔΕΕ ασκούνται ΣΥΜΦΩΝΑ με τις ΕΘΝΙΚΕΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΕΣ , άρα ιδιως ΣΥΜΦΩΝΑ με το Εθνικό ΣΥΝΤΑΓΜΑ.

Καθώς και ότι στα ζητήματα παιδείας η ΕΕ ασκεί ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΑ αρμοδιότητα , σεβόμενη ΠΛΗΡΩΣ την εθνική αρμοδιότητα και τις ΕΘΝΙΚΕΣ νομοθεσίες, ποσο μάλλον τα ΕΘΝΙΚΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑ.( άρθρο 165 παρ. 1 ΣΛΕΕ).

Τα οποία δεν παραβιάζουν μάλλον ΟΥΤΕ την αρχη της αναλογικότητας αφού κατοχυρώνουν πληρως τα ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ δικαιώματα όλων των ευρωπαίων πολιτών και μέσω της GATS όλων των πολιτών της υδρογείου από την ΜΠΟΥΡΚΙΝΑ ΦΑΣΟ και την ΑΚΤΗ ΕΛΕΦΑΝΤΟΣΤΟΥΝ έως την ΝΙΚΑΡΑΓΟΥΑ τη ΖΙΜΠΑΜΠΟΥΕ , το Αφγανιστάν , την Χιλή και την Αργεντινή ( χώρες όπου ισχύει η Gats είναι όλες οι ώρες του Π. Ο. Ε ήτοι οι 185 χώρες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου).

Δηλαδή μια παράξενη ολοένα διευρύνουσα πορεία.

Δηλαδή από το Ευρωπαϊκό δίκαιο στη Gats και από τη Gats στο δίκαιο όλων των αφρικανικών κρατών και των κρατών της ( πανέμορφης) Καραϊβικής( μεταξύ των οποίων και η Αντίγκουα- Μπαρμπουντα που επισκέφθηκα το θέρος).

Τελικά το να παρακάμπτουμε πληρως το ελληνικό Σύνταγμα προς όφελος της « προτεραιότητας» και της « αναλογικής προστασίας» των ακαδημαϊκών δικαιωμάτων όλων των πολιτών της υδρογείου δημιουργεί ( ίσως) ένα κάποιο θέμα.

Πετώντας κάπου εκτός γηπέδου και την επιφύλαξη που ΡΗΤΩΣ έχουμε κάνει στην GATS για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και το Σύνταγμά μας.

Το κρίσιμο αυτό ζήτημα θα κριθεί μια μερα από το ΣΤΕ που οι συγγραφείς ( προσφυώς και πάλι) προτρέπουν σε αποστολή προδικαστικού ερωτήματος στο ΔΕΕ.

  1. Πάντως το να μπορουν ΟΛΑ τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά ΙΔΡΥΜΑΤΑ του πλανήτη να ΠΑΡΕΧΟΥΝ ανώτατες εκπαιδευτικές υπηρεσίες στην Ελλάδα εκτός από τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην δίκη τους πατριδα(!) μου φαίνεται αντίθετο σε κάθε εννομη τάξη ( ευρωπαϊκή και διεθνή) αλλά και στην δική μου νομική λογικη.

Δύσκολα θα γίνει δεκτό κάτι τέτοιο.!

Το απαγορεύει άλλωστε τόσο το ευρωπαϊκό όσο και το διεθνές δίκαιο από το οποίο θα αντλήσουν πλέον ΙΣΑ δικαιώματα και οι ΕΛΛΗΝΕΣ ιδιώτες επίδοξοι ΠΑΡΟΧΟΙ ΑΝΩΤΑΤΗΣ εκπαιδευσεως.

Σχετική παράγραφος υπάρχει και στην γνωμοδότηση ΣΚΟΥΡΗ- ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στην σελίδα 17 στο τελος:

« ….. Τίθεται τελος το ερώτημα αν από τη ρύθμιση …. μπορουν να αποκλειστούν ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ επιχειρήσεις και γενικότερα ΝΟΜΙΚΕΣ ΟΝΤΟΤΗΤΕΣ…. για τις οποίες η εθνική νομοθεσία

καθίσταται ΠΡΟΔΗΛΩΣ ΔΥΣΜΕΝΕΣΤΕΡΗ , επιβάλλοντας σε βάρος τους ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ.( discrimination à rebours)».

Αντίστροφη διάκριση!

Άρα και οι ΕΛΛΗΝΕΣ ιδιώτες θα αντλήσουν δικαιώματα ΠΑΡΟΧΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ εκπαιδευσεως απο το ευρωπαϊκό δίκαιο. !

Επίδοξα ελληνικά μη κρατικά ΑΕΙ είναι βέβαιο πως θα προσβάλουν εφαρμοστικές κανονιστικές πράξεις ,επικαλούμενα την αντισυνταγματικότητα ( παράβαση της αρχής της ισότητας/ απαγόρευση ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ) και αντικοινοτικότητα του νέου νόμου.

Κατά πλήρη κατάλυση του Συντάγματος δια της πλαγίας οδού πλέον.

*Πάνος Λαζαράτος, καθηγητής Δημοσίου Δικαίου 

** ανάρτηση στο fb

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ