Αγώνας δρόμου 30 μεταφραστών για τις 1.500 σελίδες της δικογραφίας των Τεμπών – “Κλειδώνει” Φεβρουάριο – Μάρτιο η δίκη στη Λάρισα
1.500 σελίδες δικογραφίας, 36 κατηγορούμενοι, 250 δικηγόροι, 150 μάρτυρες (μέχρι στιγμής), αλλά και 30 μεταφραστές συνθέτουν το “μωσαϊκό” της.

Αντίστροφη μέτρηση έχει σημάνει για τον προσδιορισμό της ημερομηνίας έναρξης της πολύκροτης δίκης των Τεμπών, που αναμένεται τον ερχόμενο Φεβρουάριο ή Μάρτιο, και όλες οι πλευρές λαμβάνουν θέσεις μάχης για την προετοιμασία της διαδικασίας.
Με το «αγκάθι» της αίθουσας που θα φιλοξενήσει τη δίκη να έχει λυθεί και ήδη ο συνεδριακός χώρος Γαιόπολις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας μεταμορφώνεται, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις, προτεραιότητα για τη Δικαιοσύνη αποτελεί να μην ανακύψει κάποιο εμπόδιο στη διαδικασία.
Έτσι, σε μία προσπάθεια να μην βρεθούν… χαμένοι στη μετάφραση – όπως συνέβη στην υπόθεση των υποκλοπών που η καθυστέρηση είχε οδηγήσει σε επ’ αόριστον αναβολή – οι αρμόδιες αρχές έχουν ήδη επιστρατεύσει (σύμφωνα με την «Καθημερινή») περισσότερους από 30 μεταφραστές προκειμένου να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα η μετάφραση περίπου 1.500 σελίδων, στις οποίες περιλαμβάνονται το κλητήριο θέσπισμα και πρόταση του εισαγγελέα Λάμπρου Τσόγκα, ώστε να επιδοθούν μεταφρασμένα στην ιταλική γλώσσα στα δύο κατηγορούμενα στελέχη της Hellenic Train.
Σημειώνεται ότι, κατά τη διάρκεια της ανάκρισης είχαν μεταφραστεί ήδη κάποια από τα ουσιώδη έγγραφα της ογκωδέστατης δικογραφίας που φθάνει στα 200 GB, ενώ αν συμπεριληφθούν και επουσιώδη στοιχεία όπως βίντεο και συνομιλίες από σημεία που δεν αφορούν το δυστύχημα ξεπερνάει τα 590 GB.
36 κατηγορούμενοι στο εδώλιο
Συνολικά 36 κατηγορούμενοι θα καθίσουν στο εδώλιο για ευθύνες ή παραλείψεις στην τραγωδία των Τεμπών. Όπως έγραψε το dikastiko.gr η δικαστική έρευνα, σε βάθος επταετίας, ανέδειξε ευθύνες που ξεκινούν από τον σταθμαρχείο Λάρισας και φτάνουν μέχρι την ανώτατη εποπτεία του σιδηροδρομικού συστήματος.
Τον Μάρτιο του 2023, λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα, απολογήθηκε πρώτος ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, που έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή. Μαζί του κατηγορήθηκαν:
* οι δύο συνάδελφοί του σταθμάρχες που αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδια
* ο προϊστάμενος Επιθεώρησης Λάρισας που τον τοποθέτησε στο νευραλγικό πόστο και
* τα τρία μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ, τα οποία ενέκριναν τη μετάταξή του παρά το όριο ηλικίας.
Συνολικά, ο πρώτος «κύκλος» της ανάκρισης αριθμούσε 7 κατηγορούμενους.
Το καλοκαίρι του 2023, η δικαστική πραγματογνωμοσύνη κατέδειξε ότι η παντελής έλλειψη συστημάτων ασφαλείας στο δίκτυο (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS) συνδέεται με τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717. Το έργο, που έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2016, παραδόθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2023.
Για τις παραλείψεις αυτές κατηγορήθηκαν 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, ανάμεσά τους πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι, που υπηρέτησαν την περίοδο 2016–2023.
Η έρευνα επεκτάθηκε και σε πρόσωπα του ΟΣΕ. Δέκα διευθυντικά στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων βρέθηκαν αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας. Δύο από αυτούς κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη. Με την ομάδα αυτή, ο αριθμός των κατηγορουμένων ανέβηκε στους 33.
Τον Φεβρουάριο του 2024, η ανάκριση στράφηκε προς την Hellenic Train, την εταιρεία που προέκυψε από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κατηγορήθηκαν δύο Ιταλοί αξιωματούχοι της εταιρείας – ο τότε διευθύνων σύμβουλος και ένα διευθυντικό στέλεχος – για ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια. Έτσι, οι κατηγορούμενοι έφτασαν τους 35.
Τον Ιούλιο του 2024 ασκήθηκε ποινική δίωξη στην πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Οι παραλείψεις που της αποδίδονται σχετίζονται με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, παρά το ότι γνώριζε τις ελλείψεις ασφαλείας ήδη από το 2017. Με την προσθήκη αυτή, ο αριθμός έκλεισε στους 36 κατηγορούμενους.
Οι 33 για κακούργημα
Από τους 36 κατηγορούμενους, οι 33 βαρύνονται με το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών και σειρά πλημμεληματικών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν μόνο πλημμελήματα.
Ειδικότερα, 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν το αδίκημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, τη βαριά σωματική βλάβη μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας, τη δυνατότητα κινδύνου περισσότερων προσώπων και τη δυνατότητα κοινού κινδύνου για ξένα πράγματα, τελεσθείσας και κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.
Σε βαθμό πλημμελήματος οι 33 αντιμετωπίζουν κατηγορίες της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή, και της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή.
Για τα πλημμελήματα αυτά, μαζί με αυτό της παράβασης καθήκοντος, βρίσκονται αντιμέτωπα τα δύο στελέχη της Hellenic Train, ενώ μόνο το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος αντιμετωπίζει μία κατηγορουμένη, μέλος της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ.
Για τα αδικήματα αυτά προβλέπονται ποινές από δύο έτη έως και ισόβια κάθειρξη. Ειδικότερα, το αδίκημα της διατάραξης συγκοινωνιών, όταν η πράξη έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο ανθρώπων, επισύρει ισόβια κάθειρξη. Τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας και των σωματικών βλαβών από αμέλεια, επειδή στην υπόθεση αυτή είναι κατά συρροή, μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε ποινή οκτώ ετών όσους τελικά καταδικαστούν γι’ αυτά, ενώ η παράβαση καθήκοντος τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.
250 δικηγόροι και δεκάδες μάρτυρες
Την πολυπρόσωπη δίκη των Τεμπών συμπληρώνει ο μεγάλος αριθμός δικηγόρων και μαρτύρων. Συγκεκριμένα, πληροφορίες αναφέρουν πως στους 250 ανέρχεται ο αριθμός των συνηγόρων των κατηγορουμένων αλλά και των δικηγόρων υποστήριξης κατηγορίας.
Στα ίδια επίπεδο αναμένεται να κυμανθεί και ο αριθμός των μαρτύρων που θα κληθούν για εξέταση στη δίκη. Ήδη ο αριθμός των μαρτύρων κατηγορητηρίου είναι 150 (τόσους εξέτασε ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης), ενώ αναμένεται να αυξηθεί καθώς θα δηλώσουν στο δικαστήριο καταλόγους με μάρτυρες τόσο οι κατηγορούμενοι όσο και οι συγγενείς των θυμάτων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ασθενής έπεσε με φορείο από ασθενοφόρο: Διατάχθηκε ΕΔΕ – Διακοπή σύμβασης με ιδιωτική εταιρεία Αλ. Μαντζούτσος: Ο υποψήφιος πρόεδρος του ΔΣΑ κάνει απολογισμό της θητείας του για την περίοδο 2021-2025 Συμφωνία Ισραήλ – Χαμάς για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα – «Οι όμηροι θα απελευθερωθούν σύντομα» Διαγωνισμός συμβολαιογράφων 2025: Πού θα διενεργηθούν οι εξετάσεις των υποψηφίωνΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr