Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2025

Η «ακτινογραφία» της δίκης των Τεμπών: 1.267 σελίδες το κλητήριο θέσπισμα – Τα τρία επίπεδα ευθυνών

Η δικαστική έρευνα αποτυπώνει σε τρία επίπεδα την πυραμίδα των παραλείψεων προαναγγέλλοντας μια μαραθώνια ακροαματική διαδικασία

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Η «ακτινογραφία» της δίκης των Τεμπών: 1.267 σελίδες το κλητήριο θέσπισμα – Τα τρία επίπεδα ευθυνών eurokinissi

Στις 23 Μαρτίου 2026 η Λάρισα θα βρεθεί στο επίκεντρο της ελληνικής Δικαιοσύνης. Η δίκη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, δεν είναι απλώς μια δικαστική διαδικασία, αλλά μια τιτάνια προσπάθεια αποτύπωσης της αλήθειας μέσα από έναν όγκο 1.267 σελίδων κλητηρίου θεσπίσματος, 352 μαρτύρων και εκατοντάδων πειστηρίων.

Με τη δικογραφία να καλύπτει την περίοδο από την 1η Μαρτίου 2023 έως το τέλος της ανάκρισης τον Αύγουστο του 2025, η Δικαιοσύνη καλείται να απαντήσει στο ερώτημα: Πώς φτάσαμε στην τραγωδία;

Το «κάδρο» των κατηγορούμενων

Στο εδώλιο θα καθίσουν 36 άτομα προερχόμενα από ολόκληρο το φάσμα του σιδηροδρομικού συστήματος: ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και Υπουργείο Μεταφορών. Η συντριπτική πλειονότητα (33 από τους 36) αντιμετωπίζει το κακούργημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία, που επισύρει έως και ισόβια κάθειρξη, ενώ 35 κατηγορούνται για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή.

Η πυραμίδα των ευθυνών

Η έρευνα του εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη «χαρτογράφησε» τις ευθύνες σε τρεις διακριτούς κύκλους:

Το τοπικό λάθος: Αφορά τον σταθμάρχη της μοιραίας βάρδιας, τους συναδέλφους του που αποχώρησαν νωρίτερα, αλλά και την ιεραρχία που επέτρεψε την τοποθέτηση ενός ακατάλληλου, βάσει ηλικιακών και επαγγελματικών κριτηρίων, προσώπου σε μια θέση υψηλής ευθύνης.

Το σύστημα ασφαλείας και η «717»: Εδώ η έρευνα διεισδύει στις διαχρονικές παραλείψεις. Στο επίκεντρο βρίσκεται η πολύπαθη σύμβαση 717 για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Η απουσία αυτών των συστημάτων, σε συνδυασμό με τη μη λειτουργία του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS, θεωρείται ο παράγοντας που κατέστησε το ανθρώπινο λάθος μη αναστρέψιμο.

Η εποπτεία και το υπουργείο: Το τρίτο επίπεδο αγγίζει την ηγεσία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών, εστιάζοντας στην έγκριση ασφαλείας ενός δικτύου που εμφάνιζε συστηματικές ελλείψεις.

Μία από τις μεγαλύτερες εντάσεις της δίκης αναμένεται να είναι η αιτία της πυρόσφαιρας. Από τη μία πλευρά, οι δικαστικοί πραγματογνώμονες και η έρευνα του ανακριτή συγκλίνουν στο ότι η ανάφλεξη προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών. Από την άλλη, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο ύπαρξης εύφλεκτου «παράνομου φορτίου» (περίπου 2,5 τόνων), βασιζόμενοι σε μεθόδους μοντελοποίησης CFD.

Μια δίκη-μαραθώνιος

Λόγω του μεγάλου αριθμού των εμπλεκόμενων, η δίκη θα διεξαχθεί σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα στο συγκρότημα «ΓΑΙΟΠΟΛΙΣ» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Με 352 μάρτυρες (230 προς υποστήριξη της κατηγορίας και 122 ουσιώδεις μάρτυρες συνθηκών) και 571 έγγραφα, η διαδικασία εκτιμάται ότι θα διαρκέσει τουλάχιστον ένα έτος.

Η δικαστική αίθουσα της Λάρισας δεν θα κρίνει μόνο την ποινική αντιμετώπιση 36 κατηγορούμενων, αλλά θα θέσει υπό το μικροσκόπιο τη λειτουργία του κράτους, των υποδομών και της ασφάλειας των πολιτών στην Ελλάδα του 21ου αιώνα.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ