Δευτέρα 13 Μαϊου 2024

Καταπέλτης το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την ασφάλεια των τρένων στην Ελλάδα

το κύριο πρόβλημα που εντοπίζεται στο πόρισμα είναι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος φορέας επιφορτισμένος με την διασφάλιση της ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Καταπέλτης το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την ασφάλεια των τρένων στην Ελλάδα Eurokinissi

Καταπέλτης ήταν για τον ελληνικό σιδηρόδρομο το τελικό πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA)

Ένα χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών το κύριο πρόβλημα που εντοπίζεται στο πόρισμα είναι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος φορέας επιφορτισμένος με την διασφάλιση της ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Στο πόρισμα που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το ethnos ένα χρόνο μετά το δυστύχημα αναφέρεται ξεκάθαρα, «Επί του παρόντος δεν φαίνεται να υπάρχει στην Ελλάδα φορέας που να αναλαμβάνει τη συνολική ευθύνη για τη διασφάλιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και την ώθηση του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος και των επιπέδων ασφάλειάς του σε συνεχή βελτίωση, σε επίπεδο κράτους μέλους».

Εντοπίζει πρόβλημα στην διάχυση και στην ασάφεια των διοικητικών αρμοδιοτήτων και των νομικών παραμέτρων που αφορούν τη διαχείριση των ζητημάτων ασφάλειας. Μιλά για «μια θολή εικόνα των ευθυνών όλων των σιδηροδρομικών φορέων».

«Δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι η ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος και τον έλεγχο των κινδύνων που συνδέονται με αυτό βαρύνει τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, το καθένα για το τμήμα που του αναλογεί».

Σε άλλο σημείο του πορίσματος σχολιάζεται η πλήρης ευθύνη της ασφάλεια στη ΡΑΣ όπως αυτή νομοθετήθηκε το 2019 «Κατά την άποψη του Οργανισμού, η τελική ευθύνη για τη διασφάλιση της γενικής διατήρησης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και, όπου είναι ευλόγως εφικτό, της συνεχούς βελτίωσης ανήκει στις κεντρικές αρχές των κρατών μελών. […]ακόμα και αν ορισμένες δραστηριότητες μπορούν να ανατεθούν σε άλλες οντότητες, αυτό πρέπει να γίνει υπό ειδικά καθορισμένους όρους, ενώ η παρακολούθηση και τελικά ο συντονισμός θα εξακολουθούν να διεξάγονται σε επίπεδο κράτους μέλους».

Συμπερασματικά αναφέρει ότι «Στην πράξη, δεν έχει γίνει ουσιαστική μεταβίβαση αυτού του έργου και κανείς δεν το εκτελεί στην πραγματικότητα (ούτε η ΡΑΣ το ασκεί, ούτε το υπουργείο το ελέγχει)».

Πρωτομαγιά-Δρομολόγια τρένων

eurokinissi

Πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων: Η ερώτηση στην Κομισιόν

Όπως είχε γράψει το dikastiko.gr, κατεπείγουσα ερώτηση κατέθεσε η Έλενα Κουντουρά σχετικά με το εάν έχει ολοκληρωθεί η έρευνα της Κομισιόν για τα Τέμπη. Πιο συγκεκριμένα η έρευνα αφορά το εάν παραβιάζεται στην Ελλάδα η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια και διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων. Επίσης στην ερώτηση της προς την Κομισιόν περιλαμβάνεται και το πότε σκοπεύει να δώσει στη δημοσιότητα την ad hoc έρευνα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων ERA.

Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά ερώτησή της προς την Κομισιόν σχετικά με το ζήτημα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Στην αμέσως προηγούμενη παρέμβαση της στις 20 Σεπτεμβρίου 2023, η Έλενα Κουντουρά ζητούσε και πάλι απαντήσεις για το εάν υπήρξαν παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας καθώς και να δοθεί το πόρισμα του ΕRA στη δημοσιότητα για να γνωρίζουν οι πολίτες. Η Κομισιόν είχε τότε απαντήσει στην Έλενα Κουντουρά με καθυστέρηση 4 μηνών στις 17 Ιανουαρίου, αναφέροντας ότι:

«H Eπιτροπή επικουρείται από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο εν λόγω οργανισμός διενεργεί τακτικούς ελέγχους στις εθνικές αρχές ασφάλειας των κρατών μελών και ad hoc ελέγχους σχετικά με την εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ για τους σιδηροδρόμους σε ένα κράτος μέλος, κατόπιν αιτήματος της Επιτροπής.

Όσον αφορά τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο και την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους, η Επιτροπή εξετάζει επί του παρόντος την ad hoc έκθεση που ζήτησε από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υποβάλει την άνοιξη του 2023, με την οποία αξιολογήθηκαν η υλοποίηση και η εφαρμογή στην πράξη των οδηγιών (ΕΕ) 2016/797 σχετικά με τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων και (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα. Εάν εντοπιστούν παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ, η Επιτροπή θα αντιδράσει κατάλληλα κάνοντας χρήση των εξουσιών της που προβλέπονται από τις Συνθήκες».

Επιπλέον, στο αίτημα της Έλενας Κουντουρά να δοθεί στη δημοσιότητα το πόρισμα του Οργανισμού ERA, η Κομισιόν είχε απαντήσει ότι η έκθεση του ERA δεν μπορεί να δημοσιοποιηθεί, «καθώς κάτι τέτοιο θα υπονόμευε την προστασία του σκοπού των εν εξελίξει ερευνών της Επιτροπής»

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ