Νέο “όχι” της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος στη μετάταξη δικαστών Ενόπλων Δυνάμεων σε εισαγγελικές αρχές – Επιστολή προς Φλωρίδη και Δένδια
Το επιτρεπτό ή μη της μετάταξης ρυθμίζεται από το Σύνταγμα, προκειμένου να αποφευχθεί για λόγους προστασίας της δικαστικής ανεξαρτησίας, οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία, σημειώνει.

Τις έντονες αντιρρήσεις της για την επιχειρούμενη μετάταξη Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της χώρας εκφράζει εκ νέου η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος με επιστολή της προς τους υπουργούς Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη και Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια.
Η πρώτη αντίδραση της Ένωσης είχε καταγραφεί στις αρχές του περασμένου Μαΐου με ανάλογη επιστολή προς τους δύο υπουργούς καθώς και τον Πρόεδρο της Επιστημονικής Επιτροπής για την αναδιάρθρωση της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης.
Στη νέα επιστολή η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος επικαλείται μάλιστα και σχετική απόφαση της Ολομέλειας της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, που όπως έγραψε το dikastiko.gr έκρινε αντισυνταγματική τη νομοθετική ρύθμιση για τη συγχώνευση Στρατιωτικών Δικαστηρίων και ένταξη 40 λειτουργών των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές.
Παραθέτοντας τις σχετικές συνταγματικές προβλέψεις, η Ένωση επισημαίνει στη νέα αυτή επιστολή πως «η μετάταξη δικαστικών λειτουργών είναι δυνατή μόνο στις περιοριστικά αναφερόμενες, στην παραπάνω διάταξη του Συντάγματος, περιπτώσεις, διότι βούληση του συνταγματικού νομοθέτη υπήρξε, διαχρονικά, να ρυθμίσει κατά τρόπο εξαντλητικό στο κείμενο του Συντάγματος το επιτρεπτό ή μη της μετάταξης δικαστικών λειτουργών, προκειμένου να αποφευχθεί, για λόγους προστασίας της δικαστικής ανεξαρτησίας, οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία επί του ζητήματος αυτού».
Επομένως, τονίζεται στην επιστολή «η μετάταξη Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας προϋποθέτει τη, μέσω συνταγματικής αναθεώρησης, προηγούμενη τροποποίηση της ανωτέρω διάταξης του Συντάγματος».
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος και στις διαφορετικές διαδικασίες και κριτήρια επιλογής ανάμεσα στους δύο κλάδους, τον εισαγγελικό και τον στρατιωτικό.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
«ΠΡΟΣ
1) Τον κο Υπουργό Εθνικής Άμυνας
2) Τον κο Υπουργό Δικαιοσύνης
Αξιότιμοι κοι Υπουργοί,
Με τη με αριθμό Φ.900/46404/Σχ.6690/8.4.2025 Κοινή Υπουργική Απόφαση, συγκροτήθηκε Επιστημονική Επιτροπή, με αποστολή την αναδιάρθρωση της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης, μέσω της συγχώνευσης των Στρατιωτικών Δικαστηρίων και της ένταξης μέχρι σαράντα (40) Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας.
Η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, με την παρούσα επιστολή, εκφράζει για ακόμη μια φορά τις έντονες αντιρρήσεις της, επισημαίνοντας τα εξής:
Η επιχειρούμενη ‘‘ένταξη’’ μέχρι σαράντα (40) Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας, στην πραγματικότητα και κατ’ ουσίαν αποτελεί μετάταξη δικαστικών λειτουργών, η οποία, ωστόσο, τυγχάνει ευθέως αντίθετη στο Σύνταγμα και ιδίως στην παράγραφο 6 του άρθρου 88 αυτού. Ειδικότερα, σύμφωνα με την τελευταία αυτή διάταξη, ‘‘Μετάταξη δικαστικών λειτουργών απαγορεύεται. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η μετάταξη μεταξύ παρέδρων σε πρωτοδικεία και παρέδρων σε εισαγγελίες, ύστερα από αίτηση των μετατασσομένων, όπως νόμος ορίζει. Οι δικαστές των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων προάγονται στο βαθμό του Συμβούλου της Επικρατείας και στο ένα πέμπτο των θέσεων, όπως νόμος ορίζει’’, ενώ σύμφωνα με σχετική ερμηνευτική δήλωση, την οποία ο ίδιος ο συνταγματικός νομοθέτης περιέλαβε στο Σύνταγμα, ‘‘Κατά την αληθινή έννοια του άρθρου 88, επιτρέπεται η ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης και η ρύθμιση της υπηρεσιακής κατάστασης των δικαστικών λειτουργών του βαθμού αυτού, εφόσον προβλέπεται διαδικασία κρίσης και αξιολόγησης, όπως νόμος ορίζει’’. Έτσι, η μετάταξη δικαστικών λειτουργών είναι δυνατή μόνο στις περιοριστικά αναφερόμενες, στην παραπάνω διάταξη του Συντάγματος, περιπτώσεις, διότι βούληση του συνταγματικού νομοθέτη υπήρξε, διαχρονικά, να ρυθμίσει κατά τρόπο εξαντλητικό στο κείμενο του Συντάγματος το επιτρεπτό ή μη της μετάταξης δικαστικών λειτουργών, προκειμένου να αποφευχθεί, για λόγους προστασίας της δικαστικής ανεξαρτησίας, οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία επί του ζητήματος αυτού. Μεταξύ, δε, των περιπτώσεων αυτών, δεν περιλαμβάνεται και η επιχειρούμενη ως άνω μετάταξη Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας. Τα ανωτέρω, μάλιστα, πολύ πρόσφατα, κατά τη διαδικασία ενοποίησης του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων (ήτοι ειρηνοδικείων και πρωτοδικείων), αποτέλεσαν ανυπέρβλητο εμπόδιο και για την μετάταξη αριθμού ειρηνοδικών – πταισματοδικών στον κλάδο των εισαγγελικών λειτουργών. Επομένως, η μετάταξη Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας προϋποθέτει τη, μέσω συνταγματικής αναθεώρησης, προηγούμενη τροποποίηση της ανωτέρω διάταξης του Συντάγματος.
Εξάλλου, η επιχειρούμενη ως άνω μετάταξη των Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας, θα παραβίαζε – πέραν της παρ. 6 – και την παρ. 1 του άρθρου 88 του Συντάγματος, περί διορισμού δικαστικών λειτουργών μόνο βάσει διαδικασίας επιλογής, η οποία, σε συνδυασμό με το άρθρο 90 παρ. 1 του Συντάγματος, έχει τεθεί ως εγγύηση της προσωπικής ανεξαρτησίας των εισαγγελικών λειτουργών, προκειμένου να αποφεύγονται παρεμβάσεις στον κλάδο και να τηρείται η προβλέψιμη και αναμενόμενη υπηρεσιακή τους εξέλιξη. Έτσι, η εισαγωγή στο κλάδο των εισαγγελικών λειτουργών πραγματοποιείται μέσω ιδιαίτερης, κοινής για όλους τους υποψηφίους, διαγωνιστικής διαδικασίας και επιλογής των ικανοτέρων, υπό συνθήκες ισότητας και αξιοκρατίας, η δε κατάρτιση των εισαχθέντων εκπαιδευομένων και η αξιολόγηση τους λαμβάνουν χώρα με την τήρηση ειδικών νομοθετικών προβλέψεων, ενώ όλα τα στάδια της υπηρεσιακής σταδιοδρομίας και εξέλιξης τους καθορίζονται από ειδικό όργανο, το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης, βάσει σχετικού νόμου και αυστηρά καθορισμένων προϋποθέσεων. Από την άλλη, οι στρατιωτικοί δικαστές, αν και υπηρετούν ήδη ως δικαστικοί λειτουργοί ειδικής δικαιοδοσίας, έχουν εισαχθεί στο κλάδο τους βάσει διαφορετικών κριτηρίων επιλογής (διαγωνισμού διεξαχθέντος από το ΥΠ.ΕΘ.Α.), αλλά και βάσει όρων και προϋποθέσεων, που προσιδιάζουν στον συγκεκριμένο κλάδο, ενώ δεν έχουν φοιτήσει στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών.
Τα παραπάνω, περί αντίθεσης στο Σύνταγμα της Ελλάδος της επιχειρούμενης μετάταξης μέχρι σαράντα (40) Δικαστικών Λειτουργών του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων στις Εισαγγελικές Αρχές των Δικαστηρίων της Χώρας, τα εκθέσαμε και με σχετική επιστολή μας προς τον κ. Πρόεδρο και τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής για την αναδιάρθρωση της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης, ενώ την αντίθεση αυτή ανέδειξαν πρόσφατα τόσο η Ολομέλεια της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, με τη με αριθμό 47/2025 απόφασή της, όσο και η Ολομέλεια του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου, με τη με αριθμό 1/2025 απόφασή της».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Φωτιά στην Πάτρα: Απολογείται ο 25χρονος για εμπρησμό στην περιοχή του Γηροκομείου Ακυρώθηκαν 8.000 γονικές παροχές και δωρεές – «Καμπανάκι» από την Εφορία για παρατυπίες Ξυλοδαρμός 18χρονου στις Σπέτσες: Μήνυση για απόπειρα ανθρωποκτονίας Στον Λευκό Οίκο ο Β. Ζελένσκι – Με στόχο συμφωνία για το τέλος του πολέμουΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr