Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2024

Νικ. Χαρδαλιάς- Γ. Πατούλης: Τι κατέθεσαν στον ανακριτή για το Μάτι

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Νικ. Χαρδαλιάς- Γ. Πατούλης: Τι κατέθεσαν στον ανακριτή για το Μάτι

«Στο Μάτι θα έπρεπε να έχει δοθεί άμεση εντολή εκκένωσης», είναι το περίγραμμα των καταθέσεων των δυο ανθρώπων που κινούν πλεον τα νήματα στην Πολιτική Προστασία της χώρας και την περιφέρεια , με αφορμή την κλήση τους από τον ανακριτή Θαν. Μαρνέρη, να αξιολογήσουν όσα έγιναν, σε επιχειρησιακό επιπεδο στις 23-7-2018.

Ο  τότε Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Ν. Χαρδαλιάς κλήθηκε στις 23-12-2019, να κάνει αξιολογηση των όσων έγιναν στο Μάτι σε επιπεδο Πολιτικής Προστασίας και ηταν απολύτως ξεκάθαρος αναφέροντας πως θα λειτουργούσε ο ίδιος:

“Όταν έχουμε επικινδυνότητα 4ου βαθμού, μεριμνω, φροντίζω όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στα ζητήματα πολιτικής προστασίας να είναι στο βαθμό ετοιμότητας ανάλογα με την κατάσταση και το δίχτυ συναγερμού του χάρτη. Μιλάω με το ΚΕΠΠ να είμαι σίγουρος ότι είναι σωστά στελεχωμένο και να έχει δλδ όλο το προσωπικό που χρειάζεται όταν ο δείκτης είναι στο 4. Τον Ιούλιο του 2018 γνωρίζω ότι δεν υπήρχε γενικό σχέδιο επικυρωμένο. Υπήρχε το σχέδιο του Ιουνίου 2013 Γ’έκδοση».

Εκκένωση

Σχετικά με τυχόν εκκένωση αναφέρει: «Προσωπικά δεν περιμένω κανέναν δήμαρχο και κανέναν αντιπεριφερειάρχη. Όντας πάνω από το σύστημα βλέπω τις πιο κοντινές περιοχές που είναι κατοικημένες, ζητώ πληροφορίες για την κατάσταση του ανέμου και τη φορά του και προχωρώ εφόσον είναι κοντά ή ο άνεμος τρέχει, δίνω εντολή προληπτικής απομάκρυνσης. Μιλάω επί τόπου με τον δήμαρχο της περιοχής ή τον εξουσιοδοτημένο, μιλάω με τον αρμόδιο της περιφέρειας και τους δύο επικεφαλής της αστυνομίας και της πυροσβεστικής και  ζητώ να συνδράμουν στο ζήτημα της απομάκρυνσης.

Όσον αφορά την πυρκαγια στο Μάτι θα έπρεπε να είχε δοθεί άμεσα εντολή απομάκρυνσης παρά ταύτα νομίζω δεν είχαν εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι όροι για την ασφάλεια απομάκρυνσης.

Εκτιμώ ότι δύο ήταν από τους βασικούς παράγοντες που δεν επέτρεψαν τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την απομάκρυνση.

Ο πρώτος ήταν η μη στεγανοποίηση της Λεωφ. Μαραθώνος με αναστροφή, δηλ κλείνεις από μπροστά και τους γυρίζεις πίσω. Δεν τους επιτρέπεις να μπουν μέσα στον οικιστικό ιστό. Και ο δεύτερος είναι ότι δεν αφήνεις τα φέρρυ μποτ στην περιοχή που κινδυνεύει να αδειασουν από τη φορά της φωτιάς. Νομίζω ότι αυτά έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη δυσκολία του κόσμου να απομακρυνθεί».

Ο Γ. Πατούλης

Ο νυν περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης,  αναφερει καταθέτοντας επίσης τον Δεκέμβριο του 2019 πως «θεωρώ ότι θα έπρεπε από τη στιγμή που υπήρχε μια μεγάλη πυρκαγιά στα όρια της Αττικής όπως ήταν ευτυχώς χωρίς ανθρώπινες απώλειας λόγω της έγκαιρης απομάκρυνσης των κατοίκων στην Κινέττα, το ΣΟΠΠ να ήταν πλέον σε απόλυτη εγρήγορση-σύγκληση, δλδ πλέον από την απόλυτη ετοιμότητα περνάμε στην μόνιμη σύγκληση, η οποία ενδεχομένως και σε συνεργασία με την γενική γραμματεία πολιτικής προστασίας έπρεπε α γίνει άμεσα ήτοι από το χρόνο έναρξης της πυρκαγιάς στα Γεράνια Όρη.

Πιστεύω ότι εγώ αν τότε ήμουν στη θέση της τότε Περιφερειάρχου και ήμουν εντός της Αττικής θα ήμουν παρών στο ΣΟΠΠ παρά το γεγονός ότι την ευθύνη θα την είχε η εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος και για τον επιπλέον λόγο που αφορά το ηθικό κομμάτι της υπόθεσης».

Στοιχεία

Στο μεταξύ κρίσιμα στοιχεία για την τραγωδία στο εκτιμούν δικαστικές πηγές πως πρόκειται να προκύψουν από τις έρευνες της ΕΛΑΣ στο 2ο καταγραφικό του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) του Πυροσβεστικού Σώματος.

Το 2ο καταγραφικό της πυροσβεστικής για τον πύρινο όλεθρο στο Μάτι εντοπίστηκε πρόσφατα μετά από έφοδο του ανακριτή σε ιδιωτική εταιρεία στην Μεταμόρφωση στην οποία είχε σταλεί για επισκευή.

Πόρισμα ΕΑΔ

Την ίδια στιγμή, το πολυσέλιδο πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας η οποία διαπιστώνει ευθύνες σχεδόν στο σύνολο του μηχανισμού που στην καλύτερη περίπτωση υπολειτούργησε, ανοίγει τον δρόμο για την απόδοση πειθαρχικών ευθυνών στην υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς, καθώς εντοπίζει σωρεία λαθών και παραλείψεων.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως αναφέρεται στο επίμαχο πόρισμα, ότι στην έκτακτη συνεδρίαση του κεντρικού συντονιστικού οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΚΣΟΠΠ) στις 23/7/2018 «που με καθυστέρηση συγκλήθηκε στις 20.00 και συνεδρίασε στις 21.30 εκδόθηκαν γενικές κατευθύνσεις, χωρίς να αναφερθούν οι συγκεκριμένες ανάγκες που έπρεπε να καλυφθούν, οι απαιτούμενες δράσεις που έπρεπε να αναληφθούν, αλλά και οι φορείς που θα τις αναλάμβαναν». Στο πόρισμα διαπιστώνεται ότι:

-Ο συντονισμός της διάθεσης του απαραίτητου μηχανισμού και μέσων αποτελούσε αρμοδιότητα του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και του ΚΣΟΠΠ, καθώς για την κατάσβεση της πυρκαγιάς δεν αρκούσαν το δυναμικό και τα μέσα της εν λόγω Περιφερειακής Ενότητας Βόρειου Τομέα, ενώ η φωτιά με βάση τις διατάξεις του νόμου φαίνεται να είχε προσλάβει χαρακτηριστικά της περιφερειακής καταστροφής μεγάλης έντασης.

-Για την αντιμετώπιση της πυρκαγιάς δεν συγκλήθηκε το συμβούλιο διαχείρισης κρίσεων, το οποίο συγκαλείται από τον Αρχηγό του ΠΣ για την παροχή κατευθύνσεων και την επιχειρησιακή τακτική των πυροσβεστικών υπηρεσιών.

Επιπλέον, αναφέρεται ότι για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση πολιτών δεν υποβλήθηκε σχετική εισήγηση καθώς το ΠΣ στο συμπληρωματικό απαντητικό του έγγραφο ανέφερε ότι δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστεί διοικητικό έγγραφο που να αποδεικνύει ότι υπήρξε εισήγηση για το μέτρο της οργανωμένης απομάκρυνσης των πολιτών. Η εισήγηση υποβάλλεται από τον εκάστοτε επί τόπου επικεφαλής αξιωματικό του ΠΣ, ο οποίος ενεργεί σε τοπικό επίπεδο ως συντονιστής του πυροσβεστικού έργου.

Μάλιστα, από ενημερωτικό σημείωμα της Προϊσταμένης τμήματος πολιτικής προστασίας της Περιφέρειας Αττικής, που συμπεριλαμβάνεται στη δικογραφία, προκύπτει ότι στις 19.35 επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον διοικητή των πυροσβεστικών υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής και αφού του ανέφερε ότι έχει εκκενωθεί το Λύρειο Ίδρυμα και το Κέντρο Υγείας Ραφήνας ρώτησε εάν θέλει άλλη συνδρομή από την περιφέρεια και εκείνος φέρεται να απάντησε “τι να σου πω, η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη”, χωρίς οποιαδήποτε άλλη διευκρίνηση. Είναι ενδεικτικό δε , σύμφωνα με το πόρισμα, ότι ο γ. γ. Πολιτικής Προστασίας με εξουσιοδότησή του την επόμενη ημέρα 24/7 ώρα 11.58 απευθυνόμενος στην Περιφερειάρχη για την απόφαση κήρυξης σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης προσέδωσε στην εν λόγω καταστροφή χαρακτήρα «τοπικής, μικρής έντασης».

Το πόρισμα της η Εθνική Αρχή Διαφάνειας αποδίδει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής καθυστερημένη αντίδραση στο σχεδιασμό για τα μέτρα πρόληψης αλλά και

έλλειψη επικοινωνίας και συντονισμού των αρμοδίων φορέων της Πολιτική Προστασίας. Για την Περιφέρεια διαπιστώνει έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών Πολιτικής Προστασίας και καθυστερημένη αποστολή του σχεδίου για την αντιμετώπιση κινδύνων από πυρκαγιές. Παράλληλα, επισημαίνει πως δεν εξέτασε τη λήψη ή μη της απόφασης για την υλοποίηση του μέτρου της οργανωμένης απομάκρυνσης πολιτών καθώς δεν υπήρξε σχετική εισήγηση από τον Αξιωματικό της ΠΥ που συντόνιζε το έργο κατάσβεσης. Όσο για τους Δήμους Μαραθώνα και Ραφήνας – Πικερμίου, αφού ζητείται να αναζητηθούν τυχόν πειθαρχικές ευθύνες, διαπιστώνεται ότι δεν είχαν προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες πρόληψης (καθαρισμός οικοπέδων από ξερά χόρτα, εγκατάσταση υδροστομίων) αλλά και έλλειμα επικοινωνίας μεταξύ του τμήματος περιβάλλοντος Πολιτικής Προστασίας και συντήρησης πρασίνου με τη διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ