Οι δικαστές βάζουν «όρια» στις δικογραφίες που χειρίζονται κάθε χρόνο: Λίγο πάνω από 130 στα Πρωτοδικεία και 50 στα Εφετεία ανά δικαστή- Τι λένε τα στοιχεία του Υπουργείου
Η ΕνΔΕ ζητεί αυτή η πρόβλεψη να προστεθεί στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και να ψηφισθεί ταυτόχρονα με τις αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας- Λέει “όχι” σε πειθαρχικό καταλογισμό σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων.

Όριο 20% πάνω από τον κανόνα που προβλέπει 130 δικογραφίες ανά δικαστή που χειρίζεται κάθε χρόνο στον πρώτο βαθμό και 50 στον δεύτερο, ζητούν να τεθεί δικαστές και εισαγγελείς από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για την πολιτική Δικαιοσύνη. Με αφορμή την ψήφιση των διατάξεων για τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας η Ένωση Δικαστών Εισαγγελέων ζητεί να οριοθετηθεί αυτό το πλαφόν, ενώ ταυτόχρονα εκφράζει εντάσεις για τη σύνδεση της πειθαρχικής διαδικασίας με τον χρόνο έκδοσης των αποφάσεων.
Πλαφόν στις δικογραφίες: Το αίτημα
Μετά τη συνάντηση που είχε προ ημερών η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων (ΕνΔΕ) με την ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης και κατά την οποία εξέθεσε όπως έγραψε το dikastiko.gr, τα σημεία αιχμής ενόψει την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ήρθε με νέα ανακοίνωσή της να εξειδικεύσει τις προτάσεις της για το ανώτατο όριο χρέωσης δικογραφιών.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «στα πλαίσια υλοποίησης των όσων συζητήθηκαν στην από 23.05.2025 συνάντηση του προεδρείου της Ένωσης με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης αναφορικά με τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και εν αναμονή της τελικής μορφής του νομοσχεδίου που θα αναρτηθεί προς διαβούλευση, η Ένωσή μας μετά από συμφωνία με το Υπουργείο, κατάρτισε πρόταση ρυθμιστικής παρέμβασης στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, με στόχο να ψηφισθεί ταυτόχρονα με τις αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας».
Στο πλαίσιο των προβλέψεων που ορίζουν τα όρια ετήσιων δικογραφιών ανά δικαστικό λειτουργό, η ΕνΔΕ ζητάει να προστεθεί διάταξη σύμφωνα με την οποία «δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η υπέρβαση του ανώτατου αριθμού υποθέσεων που χρεώνονται ανά δικαστικό ή εισαγγελικό λειτουργό, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% του προβλεπόμενου στους οικείους κανονισμούς ορίου. Για τους δικαστές της πολιτικής δικαιοσύνης ο ανώτατος αριθμός αναλογούσας χρέωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 130 δικογραφίες κατ΄ έτος στον πρώτο βαθμό και τις 50 δικογραφίες στον δεύτερο βαθμό. Ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης ή ο διευθύνων το δικαστήριο λαμβάνει υπόψη το ως άνω ανώτατο όριο κατά την κατάρτιση των πινακίων, ενώ σε περίπτωση έκτακτης υπηρεσιακής επιβάρυνσης δικαστικού σχηματισμού, ενημερώνει έγκαιρα τον επικεφαλής του αντίστοιχου Ανωτάτου Δικαστηρίου, ώστε να λαμβάνονται άμεσα κατάλληλα μέτρα ενίσχυσης του δικαστηρίου ή της εισαγγελίας, προς τήρηση της πρόβλεψης των προηγούμενων εδαφίων».
Ο αντίλογος του υπουργείου: Οι χρεώσεις υπολείπονται των ευρωπαϊκών δεδομένων
Χωρίς να ακυρώνει τα προβλήματα που ακόμη υφίστανται στα Δικαστήρια, σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Δικαιοσύνης έχει συγκεντρώσει κάποια στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η απόδοση των δικαστών στις αστικές υποθέσεις είναι π.χ. για το Πρωτοδικείο της Αθήνας κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, όπου εκδίδονται 120 ως 140 αποφάσεις ανά δικαστή στον χρόνο.
Όπως αναφέρεται στην Αθήνα, πολλοί δικαστικοί εκδίδουν 60 αποφάσεις τον χρόνο, χωρίς βέβαια να λείπουν και εκείνοι που φθάνουν με τον ευρωπαϊκό όρο εκδίδοντας 120 με 140 αποφάσεις.
Κοινή διαπίστωση, πάντως, δικαστικών λειτουργών και υπουργείου αποτελεί πως η απόδοση της Δικαιοσύνης σε αστικές διαφορές παραμένει αργή, επιφέροντας κόστος σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, ευρωκαταδίκες αλλά και χαμηλή βαθμολόγηση σε διεθνείς οργανισμούς.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως οι όποιες νέες ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο θα αποδώσουν αποτελέσματα σε έναν και πλέον χρόνο. Δηλαδή το 2027…
Όμως, η αργή απονομή της δικαιοσύνης, πέραν του κόστους που συνεπάγεται για τους πολίτες και την εθνική οικονομία και ανάπτυξη, μας κοστίζει και δεκάδες καταδίκες κάθε χρόνο από το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς οι περισσότερες καταδίκες της χώρας μας είναι για αυτό τον λόγο. Με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, που έχει εκπονήσει σχετική μελέτη, κατέχουμε τη θλιβερή 146η θέση στην παγκόσμια κατάταξη στους ρυθμούς απόδοσης της δικαιοσύνης.
Το αγκάθι των πειθαρχικών κυρώσεων για καθυστερήσεις
Ειδική αναφορά γίνεται από την ΕνΔΕ και στην επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων σε περίπτωση καθυστερήσεων. Για το λόγο αυτό, προτείνει να προστεθεί ρητή διάταξη που να αναφέρει πως «δεν θεωρείται αδικαιολόγητη η καθυστέρηση δημοσίευσης αποφάσεων ή επεξεργασίας δικογραφιών στους παραπάνω χρόνους, αν αυτές χρεώθηκαν στο δικαστικό ή εισαγγελικό λειτουργό με υπέρβαση της αναλογούσας σε έκαστο εξ αυτών ανώτατης χρέωσης, όπως αυτή ορίζεται στο νόμο ή στον Κανονισμό των οικείου δικαστηρίου ή εισαγγελίας».
Ήδη, πάντως, η μεταφορά αρμοδιότητας της περικοπής μισθού και του επιδόματος ταχείας διεκπεραίωσης δικογραφιών, στην πρόεδρο του Αρείου Πάγου, έφερε τις πρώτες «καμπάνες» μέσα σε 3 μήνες για 30 δικαστές που καθυστερούσαν υπέρμετρα να εκδώσουν δικαστικές αποφάσεις.
Τα πράγματα, όπως έγραψε το dikastiko.gr, θα γίνουν πιο σκληρά αφού στο σχέδιο με τις αλλαγές του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση, πλέον οι δικαστές που καθυστερούν, πέραν της ήδη προβλεπόμενης επιβολής κοψίματος μισθού, θα αντιμετωπίζουν και σχεδόν αυτόματο πειθαρχικό έλεγχο.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 307 ΚολΔ (πιθανότατα θα) προβλέπονται νέα όρια έκδοσης αποφάσεων:
-Στην τακτική και τις ειδικές διαδικασίες η οριστική απόφαση εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία συζήτησης της υπόθεσης. Στη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη συζήτηση. Στη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων εντός ενός (1) μήνα από τη συζήτηση.
Σύμφωνα με το σχέδιο, αν ο δικαστής διαπιστώσει πως δεν προλαβαίνει, τότε ενημερώνει στους 5 μήνες τον προϊστάμενό του για τους λόγους της καθυστέρησης αν πρόκειται για την τακτική και τις δικές διαδικασίες, στους 3 μήνες στην εκουσία δικαιοδοσία και στις 20 μέρες για τα ασφαλιστικά μέτρα. Οφείλει δε να δηλώσει το επιπλέον διάστημα που θα απαιτηθεί για την έκδοση της απόφασης.
Η εκκίνηση της πειθαρχικής διαδικασίας
Όμως πλέον αμέσως εκκινεί και η πειθαρχική διαδικασία:
Α) Ο προϊστάμενος του δικαστηρίου υποχρεούται να διαβιβάσει το εν λόγω έγγραφο στον Άρειο Πάγο, ενώ το δικαστήριο οφείλει να ενημερώσει τους διαδίκους για την καθυστέρηση στην έκδοση της απόφασης που τους αφορά, τον χρόνο στον οποίο προβλέπεται η έκδοσή της κατά τη δήλωση του δικαστή, καθώς και τους λόγους αυτής.
Β) Μόλις συμπληρωθεί ο απώτατος χρόνος έκδοσης της απόφασης, κατά την παράγραφο 1, και αφού ληφθεί υπόψη η έγγραφη ενημέρωση του δικαστή κατά την παράγραφο 2, ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Επιθεώρησης των Δικαστηρίων επιλαμβάνεται και ερευνά αν είναι δικαιολογημένη η καθυστέρηση. Σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης, όπως και αν παρήλθε ο πρόσθετος χρόνος που δηλώθηκε, χωρίς να έχει δημοσιευθεί η απόφαση που καθυστερεί, ο δικαστής υποχρεούται να επιστρέψει τη δικογραφία, άλλως αυτή αφαιρείται αμέσως με πράξη του δικαστή που διευθύνει το δικαστήριο ή του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης αυτού.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στάση… ΣτΕ για 13ο και 14ο μισθό στο Δημόσιο: Συζητείται σε πρότυπη δίκη η προσφυγή για επαναφορά τους Την επόμενη Τετάρτη η πρώτη δίκη για τα Τέμπη – Ποιοι είναι οι κατηγορούμενοι Δολοφονία ξυλουργού στη Χαλκίδα: Σε κάθειρξη 18 ετών καταδικάστηκε η 38χρονη Τζάνειο: Έκανε μετάγγιση λάθος ομάδα αίματος σε ασθενή και υπέστη πολλαπλά εγκεφαλικάΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr