Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022

Πυρά δικαστών-εισαγγελέων για συγχώνευση δικαστηρίων: “Εξυπηρέτηση οικονομικών – επενδυτικών σκοπών”

Η Ένωση Δικαστών Εισαγγελέων με επιστολή της στον υπουργό Δικαιοσύνης επαναφέρει σειρά ζητημάτων στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (που ήταν σε διαβούλευση μέχρι 4 Μαΐου) και δεν εντάχθηκαν στο σχέδιο νόμου ενόψει της κατάθεσής του στη Βουλή. Ήδη έχουν γίνει δεκτές 15 προτάσεις τους από τον υπουργό Δικαιοσύνης.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Πυρά δικαστών-εισαγγελέων για συγχώνευση δικαστηρίων: “Εξυπηρέτηση οικονομικών – επενδυτικών σκοπών” EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

ΕνΔΕ: Με μία 24σελιδη επιστολή της προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων (ΕνΔΕ) επανέρχεται στο προωθούμενο νομοσχέδιο για τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών και στρέφει τα πυρά της κατά συγκεκριμένων διατάξεων.

ΕνΔΕ

eurokinissi

Όπως έγραψε το dikastiko.gr στο πλαίσιο της διαβούλευσης του νομοσχεδίου, που έληξε στις 4 Μαΐου, οι δικαστές εισέπραξαν τουλάχιστον 15 «ναι» στα αιτήματα που υπέβαλλαν προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης για να ενσωματωθούν στο σχέδιο νόμου για τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών.

Ωστόσο, υπήρξαν και αρκετά «αγκάθια», καθώς έλαβαν και 17 αρνητικές απαντήσεις από το υπουργείο. Στη νέα επιστολή της πρωταρχικό σημείο, για το οποίο στρέφει η ΕνΔΕ τα βέλη της κατά των εισηγούμενων νομοθετικών διατάξεων, αποτελεί η διαδικασία και τα κριτήρια συγχώνευσης δικαστηρίων.

ΕνΔΕ

ende/freepik

«Μετά τις γενικές εξαγγελίες και τοποθετήσεις εκπροσώπων της εκτελεστικής εξουσίας, που οραματίζονται την δικαιοσύνη ως μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, αλλά και την ίδρυση επενδυτικών δικαστηρίων, η νέα αυτή διάταξη θέτει ως μία γενική αρχή για την ίδρυση και συνέχιση λειτουργίας ενός δικαστηρίου την εξυπηρέτηση οικονομικών-επενδυτικών σκοπών, αντικαθιστώντας το κριτήριο της ευχέρειας πρόσβασης των πολιτών στα δικαστήρια» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

«Η οργανωτική δομή των δικαστηρίων απομακρύνεται σταδιακά από τον κύριο σκοπό που παραδοσιακά υπηρετούσε και γίνεται πλέον το όχημα για μία “φιλική προς την επιχειρηματικότητα” λειτουργία του κράτους» προστίθεται.

Όπως μάλιστα τονίζεται «σε σχέση με τα κριτήρια για τη συγχώνευση, κατάργηση, ίδρυση, κ.λ.π. δικαστηρίων παρατηρείται ότι από τη σχετική ρύθμιση της παρ. 3 του άρθρου 2 ΣχΝ απαλείφεται η πρόβλεψη του Σχεδίου της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής του 2018 να συνεκτιμώνται και να λαμβάνονται υπόψη οι γεωγραφικές ιδιομορφίες σε σχέση με την ευχέρεια πρόσβασης στα ιδρυόμενα, συγχωνευόμενα ή καταργούμενα δικαστήρια ή στη μεταβατική έδρα, ενώ προστίθεται ως κριτήριο το επίπεδο επιχειρηματικότητας».

ΕνΔΕ

Freepik

«Όχι» στην αναβάθμιση των Ανωτάτων Δικαστηρίων

Παράλληλα, υπογραμμίζεται η αναβάθμιση του ρόλου των Ανωτάτων Δικαστηρίων στα ζητήματα ίδρυσης, συγχώνευσης, κατάργησης, περιορισμού της περιφέρειας και μεταβολής της έδρας όλων των δικαστηρίων.

«Με την παρ. 1 του άρθρου 2 του ΣχΝ ανατίθεται στην ολομέλεια των Ανωτάτων Δικαστηρίων (Αρείου Πάγου και Συμβουλίου της Επικρατείας) η κρίση για ζητήματα ίδρυσης, συγχώνευσης, κατάργησης, περιορισμού της περιφέρειας και μεταβολής της έδρας όλων των δικαστηρίων, σε αντίθεση με την ισχύουσα σήμερα διάταξη (και την αντίστοιχη πρόβλεψη του Σχεδίου της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής του 2018), που αναθέτει σ’ αυτά τα αντίστοιχα ζητήματα μόνο προκειμένου για εφετεία, ενώ για κατώτερα δικαστήρια αρμόδια είναι τα εφετεία. Αντίστοιχες είναι και οι προβλέψεις για την ίδρυση μεταβατικών δικαστηρίων» αναφέρεται στην επιστολή της ΕνΔΕ.

«Η διάταξη αυτή κινείται πλήρως εκτός του θεσμικού ρόλου του Αρείου Πάγου, καθώς προϋποθέτει δυνατότητα του Ανώτατου Δικαστηρίου να συγκεντρώνει στοιχεία για οικονομικά δεδομένα των δικαστικών περιφερειών. Εξάλλου, η ανάθεση με το ΣχΝ στην ολομέλεια των Ανωτάτων Δικαστηρίων της κρίσης για ζητήματα ίδρυσης, συγχώνευσης, κατάργησης, περιορισμού της περιφέρειας και μεταβολής της έδρας όλων των δικαστηρίων, σε αντίθεση με την ισχύουσα σήμερα διάταξη, που αναθέτει σ’ αυτά τα αντίστοιχα ζητήματα μόνο προκειμένου για εφετεία, ενώ για κατώτερα δικαστήρια αναγνωρίζει αρμοδιότητα στα εφετεία, αποβλέπει στην συνολική αναμόρφωση του δικαστικού χάρτη της Ελλάδας και την εφαρμογή ενός σχεδίου «δικαστικού Καλλικράτη» με βάση τα πιο πάνω κριτήρια» υποστηρίζουν οι δικαστικοί λειτουργοί.

Και τονίζουν ότι δεν υφίσταται «προς εξυπηρέτηση του γενικότερου αυτού σχεδιασμού, η ανακατανομή των οργανικών θέσεων, σε περίπτωση συγχώνευσης Δικαστηρίων, ανάλογα με τις ανάγκες όλων των Δικαστηρίων της χώρας, χωρίς να μεταφέρονται οι θέσεις αυτές στο Δικαστήριο που προκύπτει από τη συγχώνευση, όπως προέβλεπε το Σχέδιο ΚΟΔΚΔΛ της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής του 2018».

ΕνΔΕ

freepik

Οι διαδικασίες τηλεματικής

«Προβλέπεται η δυνατότητα εν όλω ή εν μέρει μετατροπής των (πολιτικών, ποινικών και διοικητικών) δικαστηρίων σε δικαστήρια τηλεματικής, ενώ κατά την παρ. 3 του άρθρου αυτού προβλέπεται ως κριτήριο της διοικητικής διάρθρωσης των δικαστηρίων και η εισαγωγή νέων τεχνολογιών που επιτρέπουν την εξ αποστάσεως λειτουργία των δικαστηρίων» σημειώνει η ΕνΔΕ.

«Η πρόβλεψη δυνατότητας λειτουργίας Δικαστηρίων τηλεματικής, δηλαδή χωρίς φυσική παρουσία στον ίδιο χώρο όλων των παραγόντων της δίκης, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα αποτελεσματικότητας της δικαιοσύνης και προσβάλλει τις θεμελιώδεις αρχές της δημοσιότητας και της αμεσότητας. Η χρήση της τηλεματικής στα δικαστήρια προϋποθέτει διαβούλευση με όλους τους φορείς που συμβάλλουν στην απονομή της δικαιοσύνης και αυστηρό καθορισμό των προϋποθέσεων εφαρμογής των νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες κάθε διαδικασίας και προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων των διαδίκων» καταλήγει.

ΕνΔΕ: Οι άλλες ενστάσεις

Στην επιστολή προς τον κ. Τσιάρα, οι δικαστικοί λειτουργοί διατυπώνουν και μία σειρά άλλων ενστάσεων για το προωθούμενο νομοσχέδιο. Μεταξύ αυτών η αρίθμηση-κατάταξη υποθέσεων ανάλογα με την σοβαρότητα και δυσχέρειά τους.

Όπως τονίζεται, το νομοσχέδιο «προβλέπει για πρώτη φορά σύστημα κατάταξης των υποθέσεων με αρίθμηση από το 1 έως το 5, ανάλογα με τη σοβαρότητα και τη δυσχέρεια των υποθέσεων, ορίζοντας προθεσμία προσαρμογής των κανονισμών μέχρι την έναρξη του δικαστικού έτους 2022-2023. Το σύστημα αυτό είναι πρακτικά ανεφάρμοστο, ιδίως στα μεγάλα δικαστήρια, όπου ο αριθμός των εισαγωγικών δικογράφων είναι μεγάλος. Ενδεικτικά επισημαίνεται ότι στο Πρωτοδικείο Αθηνών εκδικάζονται κατ’ έτος περίπου 200.000 υποθέσεις, σύμφωνα με την ενημέρωση από την ηλεκτρονική σελίδα του δικαστηρίου».

Θίγουν επίσης και τις διατάξεις για προαγωγή Εφετών και Αντεισαγγελέων Εφετών σε Αρεοπαγίτη και Αντεισαγγελέα Αρείου Πάγου, αντίστοιχα, το σύστημα επιθεώρησης Προέδρων Εφετών και Εισαγγελέων Εφετών, τις αρμοδιότητες Ανωτάτου Δικαστηρίου ως προς την έγκριση Κανονισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας Δικαστηρίων και Εισαγγελιών, καθώς και τη θητεία αιρετών προέδρων και μελών διοίκησης Δικαστηρίων και Εισαγγελιών και τις διαδικασίες άσκησης διοίκησης όταν δεν διενεργούνται εκλογές ή την έκπτωση μελών.

ΕνΔΕ

freepik

Υποχρεωτική συμμετοχή σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές

Κατ’ επανάληψη η ΕνΔΕ έχει καταγγείλει τον αποκλεισμό της από νομοπαρασκευαστικές επιτροπές φτάνοντας μάλιστα και στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά όργανα δικαστικών λειτουργών.

Στο πλαίσιο του νέου Κώδικα δηλώνει χαρακτηριστικά πως «είναι αναγκαία η προσθήκη στη διάταξη αυτή ρητής πρόβλεψης για υποχρεωτική συμμετοχή εκπροσώπων των Δικαστικών Ενώσεων στις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές που συγκροτούνται με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης. Το πρόβλημα του αποκλεισμού των Δικαστικών Ενώσεων από τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, ως έλλειμμα του κράτους δικαίου, έχει αναδειχθεί με τοποθετήσεις της ΕΔΕ και τις σχετικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης Δικαστών».

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕνΔΕ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ