Δευτέρα 11 Αυγούστου 2025

Σφοδρή αντίδραση από την Ένωση Ευρωπαίων Διοικητικών Δικαστών για περικοπή μισθών δικαστών όταν καθυστερούν αποφάσεις – Καλεί σε διάλογο τον Γ. Φλωρίδη

Η Ένωση εκφράζει την ανησυχία της για τη διάταξη του άρθρου 50 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών και προβλέπει επιδείνωση της κατάστασης των ελληνικών διοικητικών δικαστηρίων.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Σφοδρή αντίδραση από την Ένωση Ευρωπαίων Διοικητικών Δικαστών για περικοπή μισθών δικαστών όταν καθυστερούν αποφάσεις – Καλεί σε διάλογο τον Γ. Φλωρίδη EUROKINISSI

Σε μια δήλωση μείζονος σημασίας για την υπηρεσιακή πραγματικότητα των Ελλήνων διοικητικών δικαστών, η Ένωση Ευρωπαίων Διοικητικών Δικαστών (AEAJ) διαπιστώνει παραβίαση θεμελιωδών κοινωνικών δικαιωμάτων των Ελλήνων διοικητικών δικαστών και καλεί τον Υπουργό Δικαιοσύνης σε διάλογο με την Ένωση Διοικητικών Δικαστών.

Ειδικότερα, δηλώνει ότι ανησυχεί για τη διάταξη του άρθρου 50 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022 – ΚΟΔΚΔΛ), με την οποία επιβάλλεται στους διοικητικούς δικαστές προθεσμία 8 μηνών μετά την ακροαματική διαδικασία για την έκδοση της απόφασής τους και κατά την οποία, περαιτέρω, σε περίπτωση επαναλαμβανόμενης αδικαιολόγητης καθυστέρησης στην έκδοση των αποφάσεών τους προβλέπεται περικοπή μισθού. Το θέμα είχε αναδείξει το dikastiko.gr πριν από έναν μήνα (23.05.2025, «Παναγιώτης Στάθης – Αποκάλυψη: «Κόπηκαν» οι μισθοί σε 30 δικαστές για καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεων!», ), αποκαλύπτοντας ότι η πρόεδρος του Αρείου Πάγου, προσχώρησε στο «κόψιμο» του μισθού, αλλά και του -υψηλού μηνιαίως- επιδόματος ταχείας διεκπεραίωσης δικογραφιών, 30 δικαστικών λειτουργών που καθυστέρησαν υπερβολικά να εκδώσουν αποφάσεις.

Είχε προηγηθεί, στις αρχές Ιανουαρίου, διάταξη του υπουργείου Δικαιοσύνης που μετέφερε την αρμοδιότητα της περικοπής μισθού στους επικεφαλής των δικαστηρίων. Ειδικότερα στο άρθρο 50 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α’ 109) προβλέπεται ότι “ ο μισθός περικόπτεται με πράξη του προέδρου του Ανωτάτου Δικαστηρίου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ή του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία ορίζεται, αναλόγως με τη μη παροχή υπηρεσίας, το χρονικό διάστημα για το οποίο περικόπτεται ο μισθός»

Στο άρθρο 50 αναφέρεται η Ένωση Ευρωπαίων Διοικητικών Δικαστών, τονίζοντας ότι αποδοκιμάζει «κάθε μηχανισμό που τιμωρεί τους δικαστές με περικοπή μισθού σε περίπτωση μη τήρησης των στόχων, χωρίς κατάλληλη αξιολόγηση του πραγματικού χρόνου εργασίας, και μάλιστα όταν ένας τέτοιος μηχανισμός χαρακτηρίζεται από έλλειψη διαφάνειας ή σαφήνειας».

Επισημαίνει, παράλληλα, ότι «η εισαγωγή ενός αυτοματοποιημένου μηχανισμού κυρώσεων σε περίπτωση υπέρβασης χρονικών ορίων στην έκδοση απόφασης, που θα έχει σχεδόν πειθαρχικό χαρακτήρα, θα συμβάλει μόνο στην επιδείνωση της κατάστασης των ελληνικών διοικητικών δικαστηρίων» και θεωρεί ότι «η μη πρόβλεψη δυνατότητας αναστολής ή ανακατανομής μιας υπόθεσης σε περιπτώσεις όπως η ασθένεια, η εγκυμοσύνη ή η μητρότητα του δικαστή, παραβιάζει θεμελιώδη κοινωνικά δικαιώματα».  Όπως σημειώνει, «οι δικαστές πρέπει να είναι σε θέση να ασκούν το δικαίωμά τους σε αναρρωτική άδεια, άδεια μητρότητας/πατρότητας ή σε άλλες προβλεπόμενες στο νόμο άδειες, χωρίς να έρχονται αντιμέτωποι με συνέπειες συνδεόμενες με την εκκρεμότητα των υποθέσεών τους».

Τέλος, υπογραμμίζει ότι τα παραπάνω ζητήματα βρίσκονται σε αιτιώδη συνάφεια με τους στόχους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και καλεί τον Υπουργό Δικαιοσύνης και όλους τους αρμόδιους φορείς να έρθουν σε διάλογο με τους Έλληνες διοικητικούς δικαστές.

«Βέλη» και από την  Ένωση Διοικητικών Δικαστών

Στο ίδιο πλαίσιο, η Ένωση Διοικητικών Δικαστών πραγματοποίησε Έκτακτη Γενική Συνέλευση στις 20 Ιουνίου, στο ψήφισμα της οποίας ζητάει να καταργηθεί το πλαίσιο περί περικοπής μισθού λόγω αδικαιολόγητης καθυστέρησης έκδοσης απόφασης, όπως διαγράφεται σήμερα στο άρθρο 50 του ΚΟΔΚΔΛ, καθόσον πρόκειται για πειθαρχική ποινή χωρίς την τήρηση της προβλεπόμενης πειθαρχικής διαδικασίας.

«Η μόνη διαδικασία που θα κατατείνει στην επιβολή κύρωσης για τον δικαστή που καθυστερεί αδικαιολόγητα πρέπει να είναι η πειθαρχική (άρθρα 108 και επομ. του ΚΟΔΚΔΛ) στο πλαίσιο της οποίας ο δικαστής μπορεί να ασκήσει τα προβλεπόμενα στον νόμο δικαιώματά του», αναφέρεται στο ψήφισμα.

Επίσης, επισημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει ο ορισμός της αδικαιολόγητης καθυστέρησης έκδοσης απόφαση ώστε να ορίζεται ότι δεν θεωρείται σε καμία περίπτωση αδικαιολόγητη η έκδοση απόφασης εντός έτους από τη συζήτηση, ενώ μετά το έτος μπορεί, κατά περίπτωση, να χαρακτηρίζεται αδικαιολόγητη βάσει των κριτηρίων του άρθρου 109 παρ. 1 ε του ΚΟΔΚΔΛ (βαθμός και πείρα του δικαστή, σοβαρότητα και δυσχέρεια της υπόθεσης, φόρτος εργασίας εν γένει και ατομικές και οικογενειακές περιστάσεις του δικαστή).

«Διαφωνούμε συναφώς με συνοδευτικά μέτρα των ανωτέρω διατάξεων (π.χ. έγγραφα στοχοθεσίας κλπ.) τα οποία παρουσιάζονται ως καλές πρακτικές μάνατζμεντ, πλην όμως στην ουσία συνιστούν άτυπη επιπλέον πειθαρχική διαδικασία, με ασαφή μάλιστα κριτήρια, τα οποία καταλήγουν σε εκφοβισμό του δικαστή και σε περαιτέρω εντατικοποίηση του έργου του, με αντίθετα τελικά αποτελέσματα σε ποιότητα και ποσότητα, αναφέρουν οι διοικητικοί δικαστές και ζητούν να προβλεφθεί στον νόμο ότι επιστρέφονται οι δικογραφίες σε κάθε περίπτωση τετράμηνης τουλάχιστον συνεχόμενης αναρρωτικής άδειας, χωρίς δυσμενή συνέπεια για τον δικαστή. Σε όλες τις άλλες άδειες (κύησης, ανατροφής τέκνου, μικρής αναρρωτικής, εκπαιδευτική κλπ.) να αναστέλλεται το χρονικό όριο του άρθρου 109 του ΚΟΔΚΔΛ καθ’ όλο τον χρόνο της άδειας, με δυνατότητα επιστροφής δικογραφίας σε επείγουσες περιπτώσεις.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ