Τέμπη: “Αν είχε εφαρμοστεί ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί” – Τι κατέθεσε ο πρώτος μάρτυρας στην Εξεταστική Επιτροπή

"Να μην έχουμε τα αεροπορικά Τέμπη", τόνισε ο δεύτερος μάρτυρας

NEWSROOM
Τέμπη: “Αν είχε εφαρμοστεί ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί” – Τι κατέθεσε ο πρώτος μάρτυρας στην Εξεταστική Επιτροπή

Στην εξέταση των πρώτων δύο μαρτύρων προχώρησε η Εξεταστική Επιτροπή που έρευνα τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.

Ο πρώτος μάρτυρας, ήταν ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κατά την περίοδο 2001-2005 ο οποίος απαντώντας στο ερώτημα αν θα μπορούσε να αποφευχθεί το δυστύχημα απάντησε πως “θα ήταν εφικτό αν είχε τηρηθεί πιστά ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας. Ο σταθμάρχης έδωσε στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας το «πράσινο φως» για να αναχωρήσει στη γραμμή καθόδου, χωρίς να τηρήσει όμως τις υπόλοιπες προβλεπόμενες διαδικασίες. Οι μηχανοδηγοί της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν έκαναν αναγγελία ότι το τρένο εισέρχεται σε ρεύμα καθόδου και η ύπαρξη ηλεκτρικής σηματοδότησης δεν καταργεί την υποχρέωση του σταθμάρχη να ζητήσει γραμμή ελευθέρας, θα έπρεπε δηλαδή να το είχε ανακοινώσει”. 

“Η επιπλέον δικλείδα ασφαλείας είναι η παρουσία του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, ο οποίος υπήρχε την περίοδο της δικής του θητείας, ωστόσο καταργήθηκε με τον τελευταίο Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, ο οποίος υπεγράφη επί υπουργίας Χρήστου Σπίρτζη”, υπογράμμισε ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ.

“Το σύστημα ERTMS, που περιλαμβάνει τηλεδιοίκηση, ραδιοεπικοινωνίες και σηματοδότηση, δεν αρκεί για να αποτρέψει συγκρούσεις. Κάθε σύστημα θέλει και τον ανθρώπινο παράγοντα για να αποτρέψει τη σύγκρουση. Από μόνο του δεν είναι αρκετό” ανέφερε χαρακτηριστικά και έφερε ως παράδειγμα την Γερμανία όπου με εγκατεστημένο το σύστημα συνέβη θανατηφόρο δυστύχημα.

Χαρακτήρισε “επαρκή τα άτομα που βρίσκονταν επί του πεδίου για να αποτρέψουν το δυστύχημα και να εφαρμόσουν τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, ωστόσο, με την προϋπόθεση ότι ο καθένας έκανε σωστά τη δουλειά του”.

Eurokinissi

Σύμφωνα με την κατάθεση του μάρτυρα, “ο βασικός μάρτυρας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στην υπόθεση των Τεμπών, ο πρώην Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης και Εγκατάστασης στον ΟΣΕ , είχε προχωρήσει σε αβάσιμες καταγγελίες εναντίον του ίδιου και άλλων 10 ατόμων για τη σηματοδότηση-ηλεκτροκίνηση στον Προαστιακό στο τμήμα Πειραιάς-Αθήνα- Τρεις Γέφυρες. Τότε, η υπόθεση εξετάστηκε από την επιτροπή, παραπέμφθηκε στον Εισαγγελέα και μάλιστα στη δίκη αθωώθηκαν πανηγυρικά και οι 11 κατηγορούμενοι”.

Απαντώντας στις ερωτήσεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής, σχετικά με την κατάτμηση των έργων, είπε ότι “γίνεται με βάση τη διεθνή πρακτική, σύμφωνα με την οποία οι γραμμές παραδίδονται ανά 100-150 χλμ ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται για μια σιδηροδρομική γραμμή άνω των 500 χλμ”.

“Η ελληνική νομοθεσία έχει ενσωματώσει πλήρως τις κοινοτικές οδηγίες σε σχέση με τις συμβάσεις δημοσίων και άρα σιδηροδρομικών έργων, η οποία αποδέχεται μεταβολές προϋπολογισμού ή προθεσμιών υπό συγκεκριμένους όρους. Όταν υπήρχαν διαφωνίες από πλευράς ΕΕ, που είχε τη δυνατότητα ελέγχου, γινόταν σεβαστές από την ΕΡΓΟΣΕ”, κατέθεσε, προσθέτοντας ότι “επί 20 χρόνια συμβάσεις για τηλεδιοίκηση δεν ολοκληρώνονταν”.

“Να μην έχουμε τα αεροπορικά Τέμπη”, τόνισε ο δεύτερος μάρτυρας

Οι προσπάθειες για εγκατάσταση τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1990, με αποσπασματικές συμβάσεις, που συνολικά κόστισαν 64 εκατ. Κατά την εκτίμηση του μάρτυρα, ο διαχωρισμός ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ προκάλεσε προβλήματα, κυρίως σε έργα με παράλληλη κυκλοφορία ενώ υπάρχουν τα λεγόμενα «παράθυρα κυκλοφορίας», για να γίνονται οι εργασίες από τον ανάδοχο. Υπεύθυνος για την κυκλοφορία ήταν ο ΟΣΕ, με βάση τα προβλεπόμενα από τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας ενώ η ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με τον μάρτυρα, «δεν ασχολείται με την κυκλοφορία».

Ο δεύτερος μάρτυρας, πρώην διευθυντής της ΕΡΓΟΣΕ και νυν διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, συμφώνησε με την άποψη του πρώτου μάρτυρα, ότι δηλαδή “αν τηρούνταν οι κανόνες ‘σαν ευαγγέλιο’ τότε θα μπορούσε να αποφευχθεί το τραγικό δυστύχημα”. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι βασικός και ο οποιοσδήποτε εξοπλισμός ή τεχνολογία δρομολογείται από ανθρώπινα χέρια. “Ο ανθρώπινος παράγοντας συμμετέχει σε όλες τις δομές ασφαλείας”, υπογράμμισε.

Επίσης ,”καμπανάκι” κινδύνου για την ασφάλεια στην Πολιτική Αεροπορία έκρουσε ο πρώην διοικητής της ΕΡΓΟΣΕ, λέγοντας ότι “το έχω αναφέρει στους υπουργούς μου, δεκάδες φορές μέχρι και πρόσφατα, διότι το τελευταίο διάστημα είχαμε έλεγχο από τον διεθνή οργανισμό πολιτικής αεροπορίας [..] για τα θέματα ασφαλείας στις αερομεταφορές και η λέξη που χρησιμοποιώ πολλές φορές είναι, προς Θεού, να προχωρήσουμε γρήγορα σε κάποιους τομείς, να μην έχουμε τα αεροπορικά Τέμπη”.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr