Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025

Το “σκορ” της Δικαιοσύνης στην υλοποίηση των 25 προτάσεων της Έκθεσης Πισσαρίδη: Το 36% πλήρως ή μερικώς εφαρμοσμένες – Το 56% σε εξέλιξη

Τι αναφέρουν τα στοιχεία του ΚΕΦΙΜ μέσω του Παρατηρητηρίου για τον δείκτη υλοποίησης των προτάσεων - «Ατού» ο νέος Δικαστικός Χάρτης.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Το “σκορ” της Δικαιοσύνης στην υλοποίηση των 25 προτάσεων της Έκθεσης Πισσαρίδη: Το 36% πλήρως ή μερικώς εφαρμοσμένες – Το 56% σε εξέλιξη EUROKINISSI

Μόνον το 8% των 25 προτάσεων της Έκθεσης Επιτροπής Πισσαρίδη στην κατηγορία της Δικαιοσύνης δεν έχουν εφαρμοστεί. Ωστόσο, πλήρως εφαρμοσμένες είναι το 4%, μερικώς εφαρμοσμένες το 32% και σε εξέλιξη προς υλοποίηση το 56%.

Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα του Παρατηρητηρίου εφαρμογής της Έκθεσης όπως παρουσιάστηκαν από το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ), μια πρωτοβουλία που – όπως αναφέρεται – παρακολουθεί συστηματικά την πρόοδο υλοποίησης των προτάσεων, με αφορμή τη συμπλήρωση πέντε ετών από τη δημοσιοποίηση της Έκθεσης.

Συνολικά, στις 525 προτάσεις, που περιλαμβάνει η Έκθεση για συνολικά 23 κατηγορίες (μεταξύ των οποίων και αυτή της Δικαιοσύνης) τα αποτελέσματα δείχνουν πως το 48% είναι πλήρως και μερικώς εφαρμοσμένες, το 35% βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ το 17% δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.

Στα «ατού» της κατηγορίας Δικαιοσύνη συγκαταλέγεται ο νέος Δικαστικός Χάρτης. Πρόκειται για μία από τις 25 προτάσεις που χαρακτηρίζεται πλήρως εφαρμοσμένη και αφορούσε «συγχώνευση δικαστηρίων (στις περισσότερες περιοχές της χώρας ένα πρωτοδικείο ανά νομό, ένα εφετείο ανά περιφέρεια). Διαίρεση σε μικρότερες μονάδες δικαστηρίων με μεγάλο όγκο υποθέσεων».

Αντιθέτως, «κόκκινη κάρτα» εμφανίζουν δύο από τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στην Έκθεση και χαρακτηρίζονται ως μη εφαρμοσμένες. Πρόκειται για τη «δημιουργία κινήτρων προς τους δικηγόρους για την χρήση εξωδικαστικής επίλυσης» και τη «διεύρυνση του ωραρίου κατάθεσης εγγράφων στα δικαστήρια».

Το “σκορ” της Δικαιοσύνης: Οι 8 μερικώς εφαρμοσμένες προτάσεις

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο του ΚΕΦΙΜ, μερικώς εφαρμοσμένες χαρακτηρίζονται 8 προτάσεις της Έκθεσης Πισσαρίδη. Συγκεκριμένα, αφορούν:

* Δικαστική επικύρωση συμφωνιών που επιτυγχάνονται μέσω των εξωδικαστικών μηχανισμών.

* Ενσωμάτωση δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη ψηφιακών και διοικητικών δεξιοτήτων.

* Εξέταση διοικητικών ικανοτήτων για την ανέλιξη σε ανώτερες θέσεις που περιλαμβάνουν διοικητικά χαρακτηριστικά ή παροχή ολιγόμηνης κατάρτισης διοικητικών δεξιοτήτων σε δικαστές που έχουν εκλεγεί σε θέσεις προέδρων δικαστηρίων ως εναλλακτική λύση.

* Επανεξέταση της διαδικασίας προαγωγών στις ανώτατες δικαστικές θέσεις που βρίσκεται στην δικαιοδοσία του Υπουργικού Συμβουλίου.

* Επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της δικαιοσύνης (υποχρεωτική χρήση των σχετικών συστημάτων).

* Θεσμοθέτηση μηχανισμών εξωδικαστικής επίλυσης και βελτίωση της διασύνδεσης των μηχανισμών εξωδικαστικής επίλυσης με το δικαστικό σύστημα.

* Καθορισμός εύλογων χρονικών προθεσμιών περάτωσης δικών.

* Ορισμός ανώτατου χρονικού ορίου υπηρεσίας δικαστών σε ειδικά τμήματα.

Ποιες προτάσεις είναι σε εξέλιξη

Σε εξέλιξη προς υλοποίηση βρίσκεται το 56% των προτάσεων. Πρόκειται για 14 από τις 25 προτάσεις, οι οποίες αναμένεται να δρομολογηθούν το επόμενο διάστημα. Βάσει του δείκτη από το Παρατηρητήριο, αυτές προβλέπουν:

* Αναγνώριση μεγαλύτερης βαρύτητας στο σώμα αξιολογητών (ανώτατοι δικαστές) (επιμήκυνση θητείας, ένταξη του σώματος στο ανώτατο δικαστήριο του αντίστοιχου κλάδου).

* Αξιοποίηση της συγκριτικής ανάλυσης δεικτών απόδοσης για την αξιολόγηση δικαστών και δικαστηρίων.

* Δημιουργία ειδικών τμημάτων στα δικαστήρια με δικαστές με εξειδικευμένες γνώσεις. Στελέχωση από δικαστές που έχουν συμμετάσχει σε σχετική εκπαίδευση και κατάρτιση και που θα μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις με τη συνδρομή εμπειρογνωμόνων με εξειδίκευση στους αντίστοιχους κλάδους.

* Δημιουργία κινήτρων στην δημόσια διοίκηση για την χρήση εξωδικαστικών μηχανισμών.

* Διεύρυνση εμπροσθοβαρούς δίκης.

* Διόρθωση δυσμενούς αναλογίας δικαστών προς δικαστικούς υπαλλήλους (περισσότερες προσλήψεις δικαστικών υπαλλήλων, αναβάθμιση απαιτούμενων προσόντων και κινήτρων) και θεσμοθέτηση κλάδου επίκουρων για ένα ολιγοετές διάστημα.

* Εκπόνηση ετήσιας αξιολόγησης απόδοσης από την υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης Just Stat.

* Εμβάθυνση αξιολόγησης και πρόσβαση των αξιολογητών στο σύνολο των αποφάσεων. Συνυπολογισμός ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών στην αξιολόγηση (μέσος χρόνος διεκπεραίωσης υποθέσεων, ποσοστό ανατροπής αποφάσεων στον επόμενο βαθμό, βαθμός δυσκολίας, συμμετοχή σε δραστηριότητες κατάρτισης).

* Ενίσχυση πρακτικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης (αύξηση χρόνου εκπαίδευσης εντός δικαστικών σχηματισμών, παρακολούθηση πραγματικών δικών και διαδικασιών).

* Επέκταση της πρόσβασης στις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων σε όλους τους βαθμούς των διοικητικών, ποινικών και πολιτικών δικαστηρίων.

* Καθιέρωση της πιλοτικής δίκης στα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια.

* Μείωση επικαλύψεων μεταξύ δημόσιων φορέων που είναι επιφορτισμένοι με θέματα πάταξης της φοροδιαφυγής και του οικονομικού εγκλήματος.

* Περισσότερο βάρος σε οικονομικά θέματα στην εκπαίδευση της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών. Προσφορά μαθημάτων σε τεχνικά οικονομικά θέματα (ανταγωνισμός, λογιστική, χρηματοοικονομικά, κ.α.).

* Υποστήριξη συστημάτων από προσωπικό με ψηφιακές δεξιότητες.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ