Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2020

«Παγωμένη» η έρευνα για το σκάνδαλο της Volkswagen στην εισαγγελία

NEWSROOM icon
NEWSROOM
«Παγωμένη» η έρευνα για το σκάνδαλο της Volkswagen στην εισαγγελία

Την ώρα που τα ελληνικά δικαστήρια δικαίωσαν την πρώτη ιδιοκτήτρια ντιζελοκίνητου αυτοκινήτου, ανοίγοντας τον δρόμο των αγωγών αποζημίωσης σε εκατοντάδες ιδιοκτήτες, ένα άλλο σκέλος του αποκαλούμενου Dieselgate βρίσκεται «μπλοκαρισμένο» στα συρτάρια ενός εισαγγελικού γραφείου.

Πρόκειται για την έρευνα που διατάχθηκε έπειτα από την εισαγγελική παρέμβαση του πρώην προϊσταμένου της εισαγγελίας της Αθήνας, Ηλία Ζαγοραίου. Τότε η ανακοίνωση ανέφερε ότι θα διενεργηθεί «προκαταρκτική εξέταση για τα αυτοκίνητα που εισήχθησαν και τέθηκαν σε κυκλοφορία στη χώρα φέροντας λογισμικό που παραποιεί τις καταγραφόμενες τιμές των ρύπων».

Η έρευνα είχε ανατεθεί στην σημερινή εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς  Ελένη Τουλουπάκη και τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Γιώργο Καλούδη, καθώς στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι είχαν εισαχθεί περί τα 9.500 – 10.000 αυτοκίνητα. Ωστόσο, η εισαγγελική έρευνα βρήκε σε «σκόπελο» και δεν κατάφερε να προχωρήσει. Ο λόγος ήταν η έλλειψη επιστημονικής επιτροπής για να μετρήσει τους ρύπους. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα παραμένει άλυτο και η υπόθεση κολλημένη στο συρτάρι.

Η πρώτη κερδισμένη αγωγή

Στο μεταξύ, τρία χρόνια έχουν ακόμη μπροστά τους οι κάτοχοι ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων της Volkswagen προκειμένου να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από την γερμανική εταιρία, καθώς το 2020 λήγει η προθεσμία παραγραφής, καθώς πρόκειται για αποζημίωση από αδικοπραξία, η οποία υπόκειται σε 5ετη παραγραφή. Η προθεσμία μετρά από τη στιγμή ο παθών έμαθε τη ζημία και τον υπόχρεο σε αποζημίωση. Κατά συνέπεια εφόσον το σκάνδαλο έγινε γνωστό το 2015, οι θιγόμενοι προλαβαίνουν να διεκδικήσουν αποζημιώσεις.

Η απόφαση 5286/2017 του Ειρηνοδικείου Αθηνών, δικαίωσε την κάτοχο αυτοκινήτου Volkswagen, που αξίωσε αποζημίωση λόγω εξαπάτησης και το δικαστήριο αναγνώρισε την υποχρέωση της εταιρίας να της καταβάλει το ποσό των 5.200 ευρώ ως αποζημίωση πλέον των δικαστικών δαπανών. Η σχετική απόφαση είχε κρίνει ότι το παράνομο λογισμικό καθιστούσε μειωμένης αξίας μεταπώλησης το αυτοκίνητο και εκτός οικολογικών επιλογών του καταναλωτή, κρίνοντας ότι ο καταναλωτής δεν είναι υποχρεωμένος να αποδεχθεί διόρθωση λογισμικού από την κατασκευάστρια εταιρεία.

«Προκύπτει ότι από τις προπεριγραφείσες πρακτικές της εταιρίας, ότι η ενάγουσα εξαπατήθηκε και οδηγήθηκε στη σύναψη μίας σύμβασης, την οποία σε καμία περίπτωση δεν θα είχε υπογράψει, εάν γνώριζε την πραγματική κατάσταση, δανειζόμενη μάλιστα, προκειμένου να ανταπεξέλθει οικονομικά στο κόστος αποπληρωμής, με αποτέλεσμα δηλαδή να οδηγηθεί, μεταξύ άλλων, να αγοράσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο της εν λόγω εταιρείας, την οποία προτίμησε έναντι άλλων ανταγωνιστριών εταιρειών, πιστεύοντας ότι το απόκτημά της πληρούσε ορισμένες προδιαγραφές, που τελικά δεν υπήρχαν και λόγω της εξαπάτησης που υπέστη να καταβάλει υψηλότερο τίμημα της αξίας του αυτοκινήτου που τελικά παρέλαβε» αναφέρει η επίμαχη απόφαση.

Δεν έχουν ευθύνη οι αντιπρόσωποι

Σχετικά με το ζήτημα των εισαγωγέων και των αντιπροσώπων της εταιρίας Volkswagen στην Ελλάδα, το δικαστήριο ξεκαθάρισε πως δεν φέρουν ευθύνη, απορρίπτοντας την αγωγή ως προς εκείνους και ρίχνοντας το βάρος μόνο στη μαμά-εταιρία.

Χαρακτηριστικά, η απόφαση αναφέρει: «δεν απεδείχθη δική τους ευθύνη ως προς την διαπραχθείσα σε βάρος της εναγούσης απάτη. Ειδικότερα, δεν υφίσταται αδικοπρακτική συμπεριφορά των εταιρειών αυτών σε βάρος της εναγούσης κι ως εκ τούτου δεν έχουν καμία υπαιτιότητα. Τούτο, διότι οι εταιρείες αυτές ούτε γνώριζαν κάτι για την εν λόγω μη συμμόρφωση σε κανένα στάδιο της διαδικασίας μέχρι το αυτοκίνητο να φτάσει στην καταναλώτρια, καθώς το πληροφορήθηκαν αρκετό χρόνο μετά, και δη τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν το εν λόγω ζήτημα έγινε παγκοσμίως γνωστό στο ευρύ κοινό από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης».

Με το σκεπτικό αυτό απάλλαξε το δικαστήριο τον εισαγωγέα και τον αντιπρόσωπο, δείχνοντας ως αποκλειστική υπαίτια την γερμανική εταιρία.

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ