Παναγιώτης Στάθης: Το «μπλόκο» του Μισθοδικείου για τα δώρα των δικαστών είναι προάγγελος της κρίσης του ΣτΕ και για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων;
Τέλος, σε αυτή τη φάση, για τους δικαστές η διεκδίκηση 13ου και 14ου μισθού - Εκκρεμεί η απόφαση του ΣτΕ για 13ο και 14ο μισθό στους δημοσίους υπαλλήλους, που δεν δεσμεύεται από την απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου (Μισθοδικείο) - «Προαναγγελία απόφασης», σχολιάζουν νομικοί

«Η απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου που δεν δίνει πίσω τα δώρα, δηλαδή 13ο και 14ο μισθό, στους δικαστές τυπικά δεν σημαίνει τίποτα για τη δικαστική μάχη στο Συμβούλιο Επικρατείας με το ίδιο αίτημα για τους δημοσίους υπαλλήλους. Όμως, ποιος αλήθεια πιστεύει ότι μια απόφαση που ελήφθη από ανώτατους δικαστές δεν αποτελεί μια τροχιοδεικτική ένδειξη για το τι θα αποφασίσει ένα άλλο δικαστήριο αποτελούμενο επίσης από ανώτατους δικαστές;».
Αυτή η φράση κορυφαίου νομικού παράγοντα στο dikastiko.gr συμπυκνώνει ουσιαστικά όσα σκέφτονται εδώ και μερικές μέρες άπαντες: Πως μια από τις λίγες δικαστικές αποφάσεις εδώ και χρόνια που δεν ικανοποιούν ένα κεντρικό αίτημα των δικαστικών λειτουργών είναι σχεδόν σίγουρο πως θα κλείσει με τον ίδιο τρόπο και το αίτημα των δημοσίων υπαλλήλων στο ΣτΕ για την επαναφορά 13ου και 14ου μισθούς, δεκατρία χρόνια μετά το βίαιο κόψιμό τους από τα μνημόνια. Είναι όμως έτσι;
Δώρα δημοσίων υπαλλήλων – δικαστών: Άλλα δικαστήρια
Όπως επισημαίνουν νομικές πηγές, καταρχήν η μία απόφαση δεν δεσμεύει σε τίποτα την άλλη. Άλλα δικαστήρια και άλλες κοινωνικές ομάδες, με την έννοια ότι οι δικαστές δεν αποτελούν τυπικούς δημοσίους υπαλλήλους βάσει του Συντάγματος. Παρότι οι ίδιοι για πρώτη φορά βγήκαν μπροστά και διεκδίκησαν την επαναφορά των δώρων με ενιαία φωνή για όλους. Τυπικά δηλαδή μπορεί να μη σημαίνει τίποτα. Ουσιαστικά όμως;
Πολλοί νομικοί εξηγούν περίπου το προφανές: Αφού οι δικαστικοί λειτουργοί δεν πέτυχαν να πάρουν πίσω τα Δώρα στις συντάξεις τους, είναι προδιαγεγραμμένο ότι δεν θα επιστρέψουν ούτε τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων με την απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί από το ΣτΕ στους επόμενους μήνες.
Διαφορές
Μια άλλη ψύχραιμη νομική εκτίμηση προσεγγίζει τις διαφορές μεταξύ των δύο υποθέσεων, Μισθοδικείου και ΣτΕ. Όπως αναφέρουν, στο σκεπτικό του Μισθοδικείου, που απέρριψε την καταβολή αναδρομικών δώρων σε συνταξιούχο δικαστή για τα έτη 2021-2023, υπάρχει ως βασικό επιχείρημα ότι οι αποδοχές των δικαστών έχουν επανέλθει στα επίπεδα που ήταν πριν από τα μνημόνια. Και ως εκ τούτου δεν τίθεται σε κίνδυνο η αξιοπρεπής τους διαβίωση. Το Μισθοδικείο έκρινε ομόφωνα ότι η κατάργηση με τον ν. 4093/2012 των επιδομάτων εορτών και αδείας για τους δικαστικούς λειτουργούς και η διατήρηση της κατάργησης αυτής στη συνέχεια δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε ότι θέτει σε διακινδύνευση την αξιοπρεπή διαβίωση των δικαστικών λειτουργών κατά τρόπο μη συνάδοντα προς το κύρος του λειτουργήματός τους ούτε ότι παραβιάζει την αρχή της διάκρισης των λειτουργιών και τη δικαστική ανεξαρτησία.
Αντίθετα, αναφέρουν πως στην εισήγηση του ΣτΕ για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων τίθεται το ζήτημα της εξίσωσης των βασικών αποδοχών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα με τον ίδιο αριθμό μισθών μαζί με τα δώρα που λαμβάνουν οι ιδιωτικοί υπάλληλοι. Δηλαδή πως υπάρχει απόκλιση, δεδομένου ότι οι ιδιωτικοί υπάλληλοι λαμβάνουν 14 μισθούς σε σχέση με τους 12 των δημοσίων υπαλλήλων, παρά την εξίσωση -από φέτος- των βασικών μισθών στα 880 ευρώ.
Αυτά είναι δύο σημεία που πιθανώς αφήνουν κάποιο παράθυρο που, σύμφωνα με τις επιδιώξεις των δικηγόρων της ΑΔΕΔΥ, μπορεί να οδηγήσει το ΣτΕ στην άποψη ότι πρώτον οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων δεν έχουν επανέλθει στα προ μνημονίου επίπεδα, όπως έγινε με τους δικαστές, και δεύτερον ότι οι βασικές αποδοχές σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα είναι 880 ευρώ, αλλά χωρίς να καταβάλλονται δώρα στους δημοσίους υπαλλήλους.
Η οδηγία
Εδώ φαίνεται να μπαίνει κι ένα θέμα ερμηνείας που θα δώσει το ΣτΕ στην οδηγία για τον κατώτατο μισθό, η οποία προβλέπει την εξίσωση των κατώτατων αμοιβών σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, χωρίς όμως τις διακρίσεις που διατήρησε η κυβέρνηση ως προς τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων. Αν υιοθετηθεί το πλήρες περιεχόμενο της κοινοτικής οδηγίας (2022/2041 Ε.Ε.) που εξισώνει τον εισαγωγικό μισθό του Δημοσίου με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, τότε το ζήτημα που αναφύεται είναι ότι θα πρέπει και οι δημόσιοι υπάλληλοι να αμείβονται με 14 μισθούς τον χρόνο όπως οι ιδιωτικοί υπάλληλοι. Η οδηγία δεν κάνει καμία μισθολογική διάκριση ως προς τον αριθμό των μηνιαίων αποδοχών, ενώ ο νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση για να εφαρμόσει την εξίσωση των αμοιβών θεσπίζει μεν ίδιες κατώτατες αμοιβές για δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (σ.σ.: εν προκειμένω στα 880 ευρώ από 1/4/2025), πλην όμως διατηρεί τους 12 μισθούς στο Δημόσιο ενώ στον ιδιωτικό τομέα είναι 14. Τυχόν αποδοχή της οδηγίας από τους Δικαστές του ΣτΕ θα σημάνει τουλάχιστον ότι στο Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλονται 12 τακτικοί μισθοί συν 2 επιπλέον στο ύψος των εκάστοτε εισαγωγικών αποδοχών που θα ισχύουν για το Δημόσιο λόγω της εξίσωσης με τον κατώτατο μισθό. Αν εφαρμοζόταν σήμερα η πλήρη εξίσωση των κατώτατων αμοιβών, τότε στο Δημόσιο θα έπρεπε να καταβάλλονται επιπλέον 2 μισθοί των 880 ευρώ τον χρόνο.
Ακολουθήστε τον Παναγιώτη Στάθη στο instagram, στο facebook και στο Twitter
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr