Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2020

Χαράλαμπος Σπυρόπουλος: Κατάσχεση αυτοκινήτου κατά παράβαση θεμελιωδών δικαιωμάτων

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Χαράλαμπος Σπυρόπουλος: Κατάσχεση αυτοκινήτου κατά παράβαση θεμελιωδών δικαιωμάτων

Του Χαράλαμπου Σπυρόπουλου, δικηγόρου

Αποτελεί προβληματισμό δικό μου από τα πρώτα κιόλας βήματα ως ασκούμενος δικηγόρος η κατάσχεση από την αρμόδια προανακριτική αρχή (99% αστυνομική αρχή) του αυτοκινήτου που εμπλέκεται σε μία ποινική υπόθεση και κατάσχεται ως μέσο τέλεσης κάποιου αδικήματος π.χ. διακίνησης ναρκωτικών ουσιών, κλοπής μίας οικίας κλπ. όταν ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου είναι τρίτο πρόσωπο χωρίς να έχει την παραμικρή ανάμειξη στην ποινικά κολάσιμη πράξη.

Παρατηρείται λοιπόν συχνά το φαινόμενο να  κατάσχεται στα πλαίσια της αστυνομικής προανάκρισης το ι.χ επιβατικό αυτοκίνητο ή φορτηγό, παρόλο που από την σχηματισθείσα δικογραφία δεν προκύπτει το παραμικρό ψήγμα ενοχής του ιδιοκτήτη, στον οποίο δεν θα ασκηθεί προφανώς ποινική δίωξη και σε πολλές των περιπτώσεων δεν γνωρίζει καν την διάπραξη του αδικήματος. Πόσες φορές δεν έχει χρειαστεί οιοσδήποτε εξ Υμών να δανείσει το αυτοκίνητό του σε φίλο, συγγενή ή ακόμη και συνάδελφο για μερικές μόνο ώρες. Αν το πρόσωπο αυτό διαπράξει κάποιο ποινικό αδίκημα, αυτό έχει ως άμεση απόρροια την κατάσχεση του αυτοκινήτου το οποίο στην καλύτερη των περιπτώσεων θα αποδοθεί με την απόφαση του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου (μετά από έναν χρόνο το συντομότερο), αν υπάρξει καταδίκη του φερόμενου ως δράστη θα πρέπει να αποδοθεί και από το δευτεροβάθμιο δικαστήριο συνεπεία ασκήσεως του ένδικου μέσου της εφέσεως και μετά από όλα τα ως άνω να καθαρογραφεί η απόφαση του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου. Μετά την καθαρογραφή της αποφάσεως να συγκεντρώσει ο ιδιοκτήτης πλήθος πιστοποιητικών όπως κατασχετήρια έκθεση, απόφαση δευτεροβάθμιου δικαστηρίου, βεβαίωση αμετακλήτου κλπ για να λάβει από τον αρμόδιο Εισαγγελέα Παραγγελία απόδοσης. Γίνεται αντιληπτό ότι με την πιο αισιόδοξη πρόβλεψη το αυτοκίνητο θα καταλήξει στα χέρια του ιδιοκτήτη μετά από τέσσερα, πέντε και πλέον έτη με πλήθος συνεπειών και δη οικονομικών και κατά παράβαση του συνταγματικά θεμελιωμένου δικαιώματος της ιδιοκτησίας (δυσκολία ιδιοκτήτη αυτοκινήτου στις καθημερινές του μετακινήσεις, πιθανή αγορά άλλου οχήματος, κατακόρυφη πτώση εμπορικής αξίας του αυτοκινήτου μετά από τόσα χρόνια ακινησίας στους χώρους του ΟΔΔΥ). Βεβαίως ας μην παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι υπάρχει και η πιθανότητα να πλειστηριαστεί το αυτοκίνητο και ο ιδιοκτήτης να λάβει μετά από όλη την ως άνω ταλαιπωρία του το χρηματικό ποσό που θα καταβληθεί ως πλειστηρίασμα.

Συνάγεται λοιπόν ότι ενώ η κατάσχεση του αυτοκινήτου σύμφωνα με τα άρθρα του ποινικού μας κώδικα και της ποινικής μας δικονομίας διαρκεί μόλις λίγα λεπτά, η οριστική απόδοσή του αποτελεί μία σύγχρονη οδύσσεια. Στο σημείο αυτό λοιπόν και με γνώμονα την συχνή απόρριψη αντίστοιχων αιτημάτων στα συμβούλια πλημ/κών πρέπει να ανοίξει ο διάλογος να δοθεί η δυνατότητα και τα δικονομικά εργαλεία στον αρμόδιο Εισαγγελέα Ποινικής Δίωξης να διατάσσει ο ίδιος με Διάταξή του την οριστική απόδοση του αυτοκινήτου όταν ο ιδιοκτήτης του τελευταίου ουδεμία ανάμειξη ή εμπλοκή είχε στην επίδικη πράξη για την οποία έλαβε χώρα η κατάσχεση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ