Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024

Υπόμνημα της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων στα κόμματα: «Κατ’ ευφημισμόν «δικαστικές διακοπές»

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Υπόμνημα της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων στα κόμματα: «Κατ’ ευφημισμόν «δικαστικές διακοπές»

Υπόμνημα στα πολιτικά κόμματα με το οποίο εκφράζει τη διαφωνία της για την παράταση του δικαστικού έτους με παράλληλη μείωση του χρόνου των δικαστικών διακοπών , ακόμα και με την ρητή διατύπωση πως πρόκειται για «έκτακτο» μέτρο , έστειλε η Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων, με την υπογραφή του προεδρείου της (πρόεδρος, αντιπρόεδρος,  γενικός γραμματέας).

Το υπόμνημα , πάντως ουσιαστικά έρχεται σε σύγκρουση με τις θέσεις που εκφράζουν άλλα μέλη του ΔΣ, με γνωστή βέβαια τη διάσπαση που εχει επέλθει στο εσωτερικό της Διοίκησης της Ενωσης , που οδήγησε στην προ μηνών παραίτηση μελών από το προεδρείο.

Χαρακτηριστικές είναι οι αναφορές που προέβαλλε το δικαστικό, του εισαγγελέα Βεργώνη , κυρίως για το θεμα της αναδιανομής  θέσεων εισαγγελέων Εφετών και δημοσιεύσεις των δικαστών Λυμπερόπουλου, Φούκα και  Κώνστα.

Αναλυτικά το υπόμνημα

«ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΚΑΙ

ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΤΑΝΟΜΗ ΘΕΣΕΩΝ

 ΣΤΙΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΦΕΤΩΝ

 

Προς (τα πολιτικά κόμματα της Χώρας)

 

Αθήνα, 24 Απριλίου 2020.

Παντελής Μποροδήμος, Πρωτοδίκης, Γενικός Γραμματέας Ε.Δ.Ε. 

Χριστόφορος Σεβαστίδης, Δ.Ν. Εφέτης, Πρόεδρος της Ε.Δ.Ε.

Χαράλαμπος Σεβαστίδης, Πρόεδρος Πρωτοδικών, Αντιπρόεδρος της Ε.Δ.Ε.

 

Α) Το χρονικό διάστημα από 1η Ιουλίου έως 15η Σεπτεμβρίου κάθε έτους είναι για τα Δικαστήρια της Χώρας περίοδος λειτουργίας θερινών τμημάτων. Ο όρος «δικαστικές διακοπές» δεν αναφέρεται στην υπηρεσιακή απασχόληση των Δικαστικών Λειτουργών αλλά στη διακοπή της τακτικής λειτουργίας των Δικαστηρίων και την κατάρτιση των θερινών τμημάτων. Σε πολλά επαρχιακά δικαστήρια που συγκροτούνται δύο τμήματα διακοπών, Δικαστές και Εισαγγελείς συμμετέχουν σε συνθέσεις την μισή από την παραπάνω περίοδο. Κατά το διάστημα που υπηρετούν σε «τμήματα διακοπών»  έχει προκύψει με στατιστικά στοιχεία ότι εξακολουθούν να δημοσιεύουν δικαστικές αποφάσεις με ρυθμό όμοιο με αυτόν του υπόλοιπου δικαστικού έτους.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι στο Πρωτοδικείο Αθηνών το 2019 εκδόθηκαν το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου κατά μέσο όρο ανά μήνα 5.043 αποφάσεις, ενώ την υπόλοιπη χρονιά 5.695 τον μήνα, το έτος 2018 εκδόθηκαν το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου κατά μέσο όρο ανά μήνα 6.147 αποφάσεις, ενώ την υπόλοιπη χρονιά κατά μήνα 6.522, στο Εφετείο Αθηνών το έτος 2019 εκδόθηκαν το θερινό τρίμηνο κατά μέσο όρο ανά μήνα 572 αποφάσεις, ενώ την υπόλοιπη χρονιά 606 ανά μήνα, στο Εφετείο Θεσσαλονίκης το 2019 εκδόθηκαν το θερινό τρίμηνο κατά μέσο όρο ανά μήνα 195 αποφάσεις και την υπόλοιπη χρονιά κατά μήνα 243, στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης το έτος 2019 εκδόθηκαν το θερινό τρίμηνο κατά μέσο όρο τον μήνα 852 αποφάσεις και την υπόλοιπη χρονιά κατά μήνα 997, στο Ειρηνοδικείο της Αθήνας το έτος 2019 εκδόθηκαν τους θερινούς μήνες κατά μέσο όρο το μήνα 4.290 αποφάσεις και την υπόλοιπη χρονιά κατά μήνα 5.637 και τέλος στο Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης το έτος 2019 εκδόθηκαν το θερινό τρίμηνο κατά μέσο όρο το μήνα 1462 αποφάσεις ενώ την υπόλοιπη χρονιά κατά μήνα 1806. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για τις Εισαγγελίες της Χώρας. Για το έτος 2019, οι εισερχόμενες μηνύσεις στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ήταν τον μήνα Ιούλιο 4.423, τον μήνα Αύγουστο 3.423 και τον μήνα Σεπτέμβριο 5.092, ενώ ο μέσος όρος των εισερχόμενων μηνύσεων κατά τους λοιπούς εννέα μήνες του δικαστικού έτους ανήλθε σε 4.764. Επίσης μόνο κατά τον μήνα Ιούλιο οι παρεμπίπτουσες προτάσεις ανήλθαν σε 159, ενώ όλους τους υπόλοιπους μήνες ο αριθμός τους κυμάνθηκε από 60 έως και 120. Τέλος, οι αυτόφωρες συνοδείες κατά τον μήνα Ιούλιο ήταν 483, κατά τον μήνα Αύγουστο 413 και κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 434, ενώ τους υπόλοιπους εννέα μήνες ο μέσος όρος ανήλθε σε 455. Αντίστοιχη εικόνα εμφάνισε και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, αφού  οι εισερχόμενες μηνύσεις  ήταν τον μήνα Ιούλιο 7.394, τον μήνα Αύγουστο 5.968 και τον μήνα Σεπτέμβριο 9.837, ενώ ο μέσος όρος των εισερχόμενων μηνύσεων κατά τους λοιπούς εννέα μήνες του δικαστικού έτους ανήλθε σε 14.556. Επίσης κατά τον μήνα Ιούλιο οι παρεμπίπτουσες προτάσεις ανήλθαν σε 136, τον Αύγουστο σε 95 και τον Σεπτέμβριο σε 154, ενώ όλους τους υπόλοιπους μήνες ο αριθμός τους κυμάνθηκε από 140 έως και 217. Τέλος, οι αυτόφωρες συνοδείες κατά τον μήνα Ιούλιο ήταν 838, κατά τον μήνα Αύγουστο 830 και κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 1.091, ενώ τους υπόλοιπους εννέα μήνες ο μέσος όρος ανήλθε σε 927.

 Ο κατ’ έτος προσδιορισμός του αριθμού των υποθέσεων σε κάθε Δικαστήριο (πολλές φορές και με υπέρβαση του ανώτατου προβλεπόμενου στον Κανονισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας ορίου) γίνεται στην αρχή κάθε δικαστικού έτους στη βάση λειτουργίας των θερινών τμημάτων. Η μείωση των «δικαστικών διακοπών» έστω και για 15 ημέρες, θα επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα καθώς θα έχει ως αναπόδραστη συνέπεια την αύξηση της δικαστικής ύλης και την επιβράδυνση  των ρυθμών απονομής της Δικαιοσύνης, καθώς θα κληθούν οι δικαστικοί λειτουργοί να περαιώσουν μεγαλύτερο αριθμό δικογραφιών σε μικρότερο χρονικό διάστημα.  Η περίοδος των κατ’ ευφημισμόν «δικαστικών διακοπών» είναι η πιο παραγωγική περίοδος για Δικαστές και Εισαγγελείς. Η αγωνία των δικαστικών λειτουργών δεν είναι οι «διακοπές» τους αλλά ο τεράστιος όγκος εργασίας που καλούνται να περαιώσουν μέσα στο καλοκαίρι. Εκφράζουμε την έντονη διαφωνία μας και τον προβληματισμό μας για την εξαγγελία της Κυβέρνησης να περιορίσει το χρονικό διάστημα των «δικαστικών διακοπών» χωρίς καμία συζήτηση και διαβούλευση με τις Δικαστικές Ενώσεις και ζητούμε την στήριξή σας στο αίτημά μας να εξακολουθήσουν οι «δικαστικές διακοπές» όπως ίσχυαν μέχρι σήμερα να υπηρετούν τον σκοπό της επιτάχυνσης του δικαστικού έργου.

Β) Πληροφορηθήκαμε για πρώτη φορά την πρόθεση του Υπουργείου Δικαιοσύνης για ανακατανομή 22 θέσεων στις Εισαγγελίες Εφετών με μείωση των θέσεων των Αντεισαγγελέων και αντίστοιχη αύξηση των Εισαγγελέων, από επιστολή που ανήρτησαν εννέα μέλη του ΔΣ της Ένωσής μας την Τρίτη 7 Απριλίου. Ουδέποτε ενημερώθηκε το Προεδρείο της Ένωσης για τους σχεδιασμούς αλλά ορισμένα μέλη του ΔΣ, τα οποία μετά την συνάντηση που είχαν με τον Υπουργό Δικαιοσύνης στις 18 Φεβρουαρίου και τη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσαν δύο ημέρες αργότερα, θεώρησαν σκόπιμο να μην κάνουν καμία αναφορά για μια τόσο αρνητική εξέλιξη την οποία από τότε γνώριζαν, όπως οι ίδιοι ισχυρίζονται. Αναρωτιόμαστε μετά από όλα αυτά εάν υπάρχουν ορισμένοι προνομιακοί συνομιλητές του Υπουργείου στους οποίους δεν θεωρείται σκόπιμο να συμπεριλαμβάνονται πλέον οι νόμιμα εκλεγμένες Δικαστικές Ενώσεις.

          Για την ουσία του ζητήματος υπενθυμίζουμε ότι η αντίστοιχη ανακατανομή που έγινε για τις 86 θέσεις Εφετών / Προέδρων Εφετών στις 28 Νοεμβρίου 2019 συνάντησε την καθολική αντίδραση των Δικαστικών Ενώσεων, των Εφετείων της Χώρας, της Γενικής Συνέλευσης της Ένωσής μας στις 14 Δεκεμβρίου 2019, της ηγεσίας του Αρείου Πάγου, της συντριπτικής πλειοψηφίας των δικαστικών λειτουργών. Εντοπίσαμε με τρόπο αναλυτικό και εμπεριστατωμένο τα τεράστια προβλήματα που θα δημιουργήσει στην ομαλή λειτουργία των Δικαστηρίων η διάταξη την οποία εισήγαγε το Υπουργείο προς ψήφιση στη Βουλή χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με τις Δικαστικές Ενώσεις.  Άλλη μία φορά επιχειρείται η δημιουργία ανάλογων προβλημάτων και στις Εισαγγελίες Εφετών της Χώρας. Έχουμε υποχρέωση να τα επισημάνουμε και να τα θέσουμε υπόψη όλων.

Η ανακατανομή των θέσεων Εισαγγελέων Εφετών και Αντεισαγγελέων Εφετών θα επιφέρει τεράστια ανατροπή της ισορροπίας μεταξύ των βαθμών αυτών. Αυτή τη στιγμή οι οργανικές θέσεις των Εισαγγελέων Εφετών ανέρχονται σε 52 και των Αντεισαγγελέων Εφετών σε 139. Εάν υλοποιηθεί το σχέδιο της ανακατανομής των θέσεων αυτών, η σχέση των δύο αυτών βαθμών θα καθοριστεί πλέον σε 74 προς 117. Με δεδομένη την κατά κανόνα συγκρότηση των Μονομελών και Τριμελών Εφετείων αποκλειστικά από Αντεισαγγελείς Εφετών, μετά την μείωση κατά 22 των θέσεων των Αντεισαγγελέων Εφετών θα επέλθει μία δυσανάλογη αύξηση της υπηρεσιακής απασχόλησης αυτών και εντατικοποίηση της εργασίας τους, αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι αποκλειστικά αυτοί εισάγουν τις εισαγγελικές προτάσεις στο Συμβούλιο Εφετών. Η ενίσχυση επιτελικών θέσεων και η ανάλογη αποδυνάμωση των περισσότερο παραγωγικών δεν εξυπηρετεί απολύτως καμία ανάγκη, θα έχει ωστόσο σοβαρό αρνητικό αντίκτυπο στους ρυθμούς απονομής της ποινικής Δικαιοσύνης και θα προσθέσει άλλο ένα πρόβλημα στα ήδη υπάρχοντα.  Παράλληλα η υπηρεσιακή εξέλιξη των εισαγγελικών λειτουργών στον πρώτο βαθμό, που εμφανίζει σήμερα μία καθυστέρηση σε σχέση με την αντίστοιχη των δικαστικών λειτουργών, θα επιβραδυνθεί ενόψει της παραμονής στην υπηρεσία Αντεισαγγελέων Εφετών οι οποίοι την 30.6.2020 συμπληρώνουν το 65ο έτος της ηλικίας τους και έπρεπε κατά το άρθρο 88 παρ. 5 Συντάγματος να αποχωρήσουν. Συνεπώς δικαστές και εισαγγελείς με ίδια έτη υπηρεσίας θα έχουν αδικαιολόγητα διαφορετική υπηρεσιακή εξέλιξη και θέση στην ιεραρχία του Δικαστικού Σώματος.

Θεωρούμε αναγκαία την άμεση απόσυρση της διάταξης. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης θα πρέπει να αντιληφθεί ότι σε τέτοια ζητήματα μείζονος σημασίας για την οργάνωση και λειτουργία της Δικαιοσύνης οι αποφάσεις δεν μπορούν να λαμβάνονται ερήμην των Δικαστικών και Εισαγγελικών Λειτουργών. Οι Δικαστικές Ενώσεις έχουν Συνταγματική κατοχύρωση και οι θέσεις τους δεν μπορούν να αγνοούνται τόσο προκλητικά. Στόχος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων είναι η εύρυθμη λειτουργία των Δικαστηρίων και η βελτίωση των συνθηκών απονομής της Δικαιοσύνης για όλους τους πολίτες. Πολλά λάθη, αβλεψίες και πισωγυρίσματα θα είχαν αποφευχθεί εάν η πολιτική εξουσία είχε την προνοητικότητα να συζητά και να ακούει πριν νομοθετήσει”.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ