Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

Θεσσαλονίκη: Προσφυγή στο ΣτΕ για διατήρηση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου – Ζέρβας: Σκοταδισμός η εν λόγω προσφυγή

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Θεσσαλονίκη: Προσφυγή στο ΣτΕ για διατήρηση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου – Ζέρβας: Σκοταδισμός η εν λόγω προσφυγή

Προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης κατέθεσαν από κοινού η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και η Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του GRTimes.gr, η προσφυγή στρέφεται ενάντια στην απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού, η οποία, όπως υποστηρίζουν οι δύο φορείς, «υποθηκεύει την ιστορία και την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και στερεί από τη διεθνή κοινότητα έναν μοναδικό αρχαιολογικό χώρο, χωρίς να παρέχονται καν οι εγγυήσεις για την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού και ως συνέπεια για τη λειτουργία της γραμμής του Μετρό μέσα στο 2023».

«Ήταν μία προδιαγεγραμμένη πορεία», δήλωσε η πρόεδρος του παραρτήματος Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Πάτρα Θεολογίδου.

«Εμείς από το 2013, όταν είχε προκύψει το θέμα, είχαμε κινητοποιηθεί για τη διάσωσή τους. Στη συνέχεια το ζήτημα πήρε μία θετική πορεία, γι’ αυτό και ήταν στεναχώρια και έκπληξη για εμάς το ότι ανατράπηκε αυτή η πορεία. Συμμετείχαμε και στη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και δεν έχουμε πειστεί από τα επιχειρήματα. Και θεωρούμε ότι δεν μπορούμε να το επιτρέψουμε», πρόσθεσε.

Εφικτή η διατήρηση

Στην κοινή τους ανακοίνωση οι δύο εταιρείες που προσέφυγαν στο ΣτΕ αναφέρουν ότι η κατασκευή του σταθμού με την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων είναι εφικτή τεχνικά, οικονομικά και χρονικά.

«Η οριστική μελέτη για τα έργα πολιτικού μηχανικού για το τμήμα του σταθμού κάτω από τις αρχαιότητες, εκπονήθηκε και παραδόθηκε στην Αττικό Μετρό το καλοκαίρι του 2019, αποδεικνύοντας το εφικτόν της κατασκευής. Οι τροποποιήσεις που έγιναν επί της μελέτης από το μελετητικό γραφείο, σύμφωνα με τις υποδείξεις της Αττικό Μετρό, ουδέποτε παρελήφθησαν από αυτή.

Αντίθετα, το έργο, αν και σε εξέλιξη, διακόπηκε τον Σεπτέμβριο του 2019. Χάθηκαν δηλαδή μέχρι σήμερα 10 ολόκληροι μήνες από την κατασκευή του έργου με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων, καθώς η κατασκευή του σταθμού, κάτω από τις αρχαιότητες, θα ήταν τώρα σε εξέλιξη!», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Η κ. Θεολογίδου τόνισε ότι το κόστος της διατήρησης κατά χώραν μπορεί να είναι πιο ακριβό, αλλά το επιπλέον κόστος θα είναι μικρό σε σχέση με τα οφέλη για την πόλη σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο. Άλλωστε, όπως ανέφερε, κόστος έχει και η απομάκρυνση, η οποία έχει πολλές επισφάλειες και καθιστά αμφίβολη την κατασκευή του έργου μέχρι το 2023.

Παράλληλα, ανέφερε ότι «σύμφωνα με τη διεθνή και την ελληνική νομοθεσία, είμαστε υποχρεωμένοι να τα διατηρήσουμε κατά χώραν».

Μοναδικής αξίας ευρήματα

Στην ανακοίνωσή τους οι δύο εταιρείες τονίζουν την τεράστια αρχαιολογική αξία των ευρημάτων.

«Τα ευρήματα αυτά χρονολογούνται από τον 4ο μέχρι τον 9ο μ.Χ. αιώνα και αποτελούν υλικά τεκμήρια της δομής και της οργάνωσης της δεύτερης πόλης στη βυζαντινή αυτοκρατορία, της Θεσσαλονίκης, που μόνο η Κωνσταντινούπολη θα μπορούσε να ανταγωνιστεί.

Η μετατροπή του χώρου από αρχαιολογικό, με τα επάλληλα στρώματα της ιστορίας του και τα άυλα στοιχεία της ζωής των κοινωνιών που για αιώνες τα κατοίκησαν, σε απλά εκθεσιακό χώρο, θα ξεριζώσει ένα κομμάτι της πόλης και θα το μετατρέψει σε σκηνογραφική εγκατάσταση διακόσμησης των χώρων του σταθμού», σημειώνουν.

«Τα ευρήματα αυτά θα μπορούσαν να είναι το μέλλον της Θεσσαλονίκης. Αν συνδεθούν με τα υπόλοιπα μνημεία της, θα μπορούσαν να «απογειώσουν» την πόλη», τόνισε η κ. Θεολογίδου.

Ζέρβας: Σκοταδισμός η εν λόγω προσφυγή

Για σκοταδισμό που επιθυμεί τη στασιμότητα στην πόλη και ξαναχτυπά με τον ίδιο φανατισμό κάνει λόγο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, σε δήλωσή του, με αφορμή τη νέα προσφυγή στο ΣτΕ.

Συγκεκριμένα ο δήμαρχος αναφέρεται σε «ευαίσθητες συλλογικότητες» που «καταφεύγουν μονίμως στην ιδεολογικοποίηση κάθε έργου υποδομής και εκσυγχρονισμού της πόλης, με αποτέλεσμα η πόλη να μένει στάσιμη επί δεκαετίες προς δόξαν ακτιβιστών και πολιτικών περσόνων», τονίζοντας ότι τελικός στόχος τους είναι η ακύρωση του έργου.

Η δήλωση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Ζέρβα είναι η εξής:

Την ίδια μέρα που η Αττικό Μετρό ΑΕ εγκαινιάζει τρεις νέους σταθμούς στην επέκταση της γραμμής 3 στον Πειραιά, αλλάζοντας τον κυκλοφοριακό χάρτη και τη ζωή στους δήμους της περιοχής, κάποιοι «ενεργοί» συμπολίτες μας και κάποιες «ευαίσθητες» συλλογικότητες προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για τη διαχείριση των αρχαιοτήτων του σταθμού της Βενιζέλου.

Η νέα αυτή προσφυγή, μάλιστα, κατατίθεται ενώ το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ήδη κρίνει νόμιμη και συνταγματική τη μεταφορά και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο πλαίσιο των έργων στον σταθμό της Βενιζέλου με την υπ’ αριθμ. 2611/2016 απόφασή του, με την οποία το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο απέρριψε ως αβάσιμους όλους τους ισχυρισμούς που είχαν προβληθεί από τον Δήμο Θεσσαλονίκης σε αίτηση ακύρωσης που είχε κατατεθεί από την τότε Διοίκησή του.

Και σήμερα βλέπουμε πάλι το ίδιο έργο, με τους ίδιους πρωταγωνιστές. Ο γνωστός σκοταδισμός που επιθυμεί τη στασιμότητα στην πόλη ξαναχτυπά με τον ίδιο φανατισμό, με την απόκρυψη της αλήθειας ότι τα αρχαία θα αποσπασθούν και θα επανέλθουν στη θέση τους κατά 92% με τις πλέον σύγχρονες και αποτελεσματικές μεθόδους. Και για τις αρχαιότητες και για το έργο! Με τον ίδιο τρόπο που εφαρμόσθηκε στον όμορο σταθμό της Αγίας Σοφίας.

Το θέμα συνεπώς, μέσα από αυτήν την άσκοπη ταλαιπωρία των τελευταίων ετών, έχει κριθεί και νομικά και τεχνικά.

Δεν τους αρκούν τα 130 εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν για τις αρχαιολογικές ανασκαφές μέχρι στιγμής, τα 10 χρόνια καθυστέρησης. Αποκρύπτουν το γεγονός ότι, αν ως το 2023 δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να επιστρέψει στην Ευρωπαϊκή Ένωση τουλάχιστον 800 εκατομμύρια ευρώ. Και με καμία απολύτως προοπτική χρηματοδότησης και ολοκλήρωσης του έργου.

Θέλουν προφανώς να φτάσουν στον τελικό τους στόχο: στην ακύρωση του έργου. Στο να μείνει η πόλη στάσιμη, έρμαιη των διαχρονικών της προβλημάτων. Το πράττουν άλλωστε ευθαρσώς σε κάθε περίπτωση. Ενάντια σε κάθε εξέλιξη της πόλης (περιφερειακή οδός, πλατεία Διοικητηρίου, επέκταση παλαιάς παραλίας, υποθαλάσσια αρτηρία, δημαρχιακό μέγαρο, ανάπλαση ΔΕΘ κτλ), κάνοντας ό,τι περνάει από το χέρι τους για να ματαιώσουν την εξέλιξη της πόλης.

Καταφεύγουν μονίμως στην ιδεολογικοποίηση κάθε έργου υποδομής και εκσυγχρονισμού της πόλης. Και η πόλη να μένει στάσιμη επί δεκαετίες προς δόξαν ακτιβιστών και πολιτικών περσόνων.

Σήμερα δεν θα τους το επιτρέψουμε. Το μετρό και ιδιαίτερα ο σταθμός Βενιζέλου (που αποτελεί τον κεντρικό και πιο πολυσύχναστο σταθμό του) θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2023. Σε αυτό έχουν δεσμευθεί όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (κυβέρνηση, Αττικό Μετρό ΑΕ, ανάδοχος του έργου, φορείς της πόλης). Είναι η δέσμευση απέναντι σε πολίτες κι επισκέπτες, απέναντι στην ιστορία της πόλης.

Και αυτήν τη δέσμευση, αυτήν την υλοποίηση του έργου θα επιβλέπει κάθε μέρα η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, ως βασικός θεματοφύλακας του, μέχρι να μπει ο πρώτος επιβάτης στον πρώτο συρμό. Τον Απρίλιο του 2023!

Η πόλη συντάσσεται σε αυτόν τον στόχο, πλην αυτών που ανήκουν στο παρελθόν. Το παρελθόν της απραξίας, της αβελτηρίας, της ανικανότητας. Εμείς κοιτάμε μπροστά. Το 2023 η Θεσσαλονίκη πρέπει ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μητρόπολη.

Πηγή: news247.gr – GRTimes.gr – thesstoday.gr

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ