Τετάρτη 24 Απριλίου 2024

Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη : Διακρίσεις σε παιδιά με προβλήματα υγείας στα σχολεία- Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η παραβίαση των δικαιωμάτων τους;

Όλα τα παιδιά έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα που ορίζονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις, το Σύνταγμα και τους νόμους. Δεν επιτρέπεται να γίνονται διακρίσεις εις βάρος ενός παιδιού. Το δικαίωμα σεβασμού της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας ενός παιδιού είναι αδιαπραγμάτευτο.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη : Διακρίσεις σε παιδιά με  προβλήματα υγείας στα σχολεία-  Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η παραβίαση των δικαιωμάτων τους;

Ένα κοινωνικό φαινόμενο που συνεχίζει να υφίσταται είναι η διάκριση που παρατηρείται σε παιδιά που πάσχουν από κάποιο νόσημα, που λόγω της κατάστασης της υγείας τους αντιμετωπίζουν μια αρνητική συμπεριφορά από το σχολείο. Ειδικότερα, το προηγούμενο χρονικό διάστημα έγιναν καταγγελίες από την Πανελλήνια Ένωση Αγώνος κατά του Νεανικού Διαβήτη ότι κάποια ιδιωτικά σχολεία αρνήθηκαν σε παιδιά που έπασχαν από νεανικό διαβήτη να εγγραφούν σε αυτά. Αντίστοιχα, όταν η διάγνωση έγινε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς υπήρξαν περιπτώσεις, που η διεύθυνση του ιδιωτικού σχολείου πρόβαλε έμμεσες δικαιολογίες, με σκοπό το παιδί να φύγει από το σχολείο. Οι ισχυρισμοί των συγκεκριμένων σχολείων ήταν το λιγότερο υποτιμητικές για αυτά τα παιδιά, καθώς επεσήμαναν ότι ένα παιδί με διαβήτη χαλάει την εικόνα του σχολείου και ότι οι υπόλοιποι μαθητές εξοικειώνονται με τις βελόνες, άρα θα γίνουν εν δυνάμει χρήστες ουσιών. Ταυτόχρονα υπάρχουν περιπτώσεις που αναφέρθηκε ξεκάθαρα ότι δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν δυσκολίες, καθώς ένα παιδί με διαβήτη χρειάζεται ειδική φροντίδα, καθώς μπορεί να πάθει υπογλυκαιμία και θα πρέπει να κάνει μέτρηση σακχάρου κατά τη διάρκεια του σχολείου. Επίσης, σε άλλες περιπτώσεις δημοσίων σχολείων, αν και ο μαθητής με ΣΔτ1, που φοιτά σε δημόσιο σχολείο δικαιούνται από το 2014 να έχει σχολικό νοσηλευτή, μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ, όμως σε πολλά σχολεία δεν υφίσταται με αποτέλεσμα να υπάρχει ρίσκο για την υγεία του μαθητή. Όλα αυτά τα περιστατικά που αναφέρθηκαν ενδεικτικά, αποτελούν ευθεία παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού και ειδικότερα του δικαιώματος του στην εκπαίδευση αλλά και στην υγεία. Όλα τα παιδιά έχουν συγκεκριμένα δικαιώματα που ορίζονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις, το Σύνταγμα και τους νόμους. Δεν επιτρέπεται να γίνονται διακρίσεις εις βάρος ενός παιδιού. Το δικαίωμα σεβασμού της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας ενός παιδιού είναι αδιαπραγμάτευτο. Κάθε μαθητής πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό ως αυτόνομη προσωπικότητα που έχει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού του ΟΗΕ, η οποία υπογράφτηκε το 1989 από τα κράτη-μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των κρατών για την προστασία και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Σύμφωνα με το άρθρο 2 της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού (Ν. 2101/1992), «1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη υποχρεούνται να σέβονται τα δικαιώματα, και να τα εγγυώνται σε κάθε παιδί που υπάγεται στη δικαιοδοσία τους, χωρίς καμία διάκριση φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων του παιδιού ή των γονέων του ή των νόμιμων εκπροσώπων του ή της εθνικής, εθνικιστικής ή κοινωνικής καταγωγής τους, της περιουσιακής τους κατάστασης, της ανικανότητάς τους, της γέννησής τους ή οποιασδήποτε άλλης κατάστασης. 2. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη παίρνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά το παιδί έναντι κάθε μορφής διάκρισης» Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων δικαιωμάτων προασπίζεται αποτελεσματικά τα δικαιώματα των παιδιών, όμως πρέπει να τονίσουμε οτι ελάχιστες είναι οι προσφυγές για τέτοιες περιπτώσεις, που φτάνουν στο Στρασβούργο. Το δικαίωμα στην εκπαίδευση είναι ίσως το πιο πολυσύνθετο από τα δικαιώματα που κατοχυρώνονται στο ελληνικό Σύνταγμα. Στις διατάξεις του άρθρου 16 Συντ. συναντά κανείς σχεδόν όλους τους τύπους που έχει διαπλάσει η θεωρία των δικαιωμάτων. Στην πραγματικότητα, το δικαίωμα στην εκπαίδευση προκύπτει από τη σύνθεση ενός πλέγματος επιμέρους ελευθεριών, δικαιωμάτων και εγγυήσεων, που όλα συντείνουν στην προαγωγή του συνταγματικού αγαθού της παιδείας. Στην Ελλάδα, σε περίπτωση που κάποιος από την οικογένεια ενός παιδιού ή οποιοσδήποτε άλλος γνωρίζει ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα του παιδιού, μπορεί να απευθυνθεί απευθείας στο Συνήγορο του Παιδιού. Επίσης σε τέτοιες περιπτώσεις παραβίασης των δικαιωμάτων ενός παιδιού με πρόβλημα υγείας κάθε γονιός έχει το δικαίωμα να απευθυνθεί στην Πρωτοβάθμια Διεύθυνση που ανήκει το συγκεκριμένο σχολείο που πηγαίνει το παιδί του, αποστέλλοντας ή καταθέτοντας αίτηση αναφοράς, στην οποία θα περιγράφει ακριβώς τα περιστατικά που συνέβησαν και μπορεί να ζητήσει να περάσει ακόμα και από πειθαρχικό συμβούλιο, αν θεωρεί ότι έχει συμβεί ένα γεγονός που θίγει την προσωπικότητα ενός παιδιού. Τέλος, είναι ξεκάθαρο ότι είναι τουλάχιστον υποτιμητικό για την σύγχρονη κοινωνία να υφίστανται ακόμα διακρίσεις σε παιδιά, επειδή πάσχουν από κάποιο νόσημα.

Η Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη είναι δικηγόρος Παρ΄Αρείω Πάγω

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ