Τετάρτη 24 Απριλίου 2024

“Μάχη” στη Βουλή για τα ΑΕΙ – Μητσοτάκης: Στα πανεπιστήμια δεν μπαίνει η αστυνομία, μπαίνει η δημοκρατία – Τσίπρας: Άκρως διχαστική η ομιλία του πρωθυπουργού- ΒΙΝΤΕΟ – ΦΩΤΟ

"Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων" τόνισε ο πρωθυπουργός.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
“Μάχη” στη Βουλή για τα ΑΕΙ – Μητσοτάκης: Στα πανεπιστήμια δεν μπαίνει η αστυνομία, μπαίνει η δημοκρατία – Τσίπρας: Άκρως διχαστική η ομιλία του πρωθυπουργού- ΒΙΝΤΕΟ – ΦΩΤΟ dikastiko.gr

“Μάχη” στη Βουλή για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τα πανεπιστήμια μεταξύ του πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

«Υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος και άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων.

Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή και επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς την με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

Δείτε την ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή για τα Πανεπιστήμια: 

«Οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερεις σαφείς κατευθύνσεις. Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο μάλιστα που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.

Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύοντας την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο 2-3 ετών πέραν της κανονικής διάρκειάς τους προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές αλλά και όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους

Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στα ελληνικά πανεπιστήμια μεσουρανούν εξαιρετικοί επιστήμονες. Υπάρχουν πολλές αναγνωρισμένες νησίδες αριστείας. «Όμως σήμερα μόνο το Καποδιστριακό συγκαταλέγεται διεθνώς στα 200 πρώτα πανεπιστήμια, το οποίο δεν είναι αρκετό. Είναι καιρός να δούμε κατάματα την αλήθεια. Να πιάσουμε το νήμα της προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση από την αρχή.

Για να συμβεί αυτό πρέπει οι σχολές να συναντηθούν ξανά με τον αληθινό τους προορισμό. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται προς τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα. Τα μαθήματα να εμπνέουν ώστε τα παιδιά να τα παρακολουθούν. Και οι συνθήκες να ευνοούν τη μάθηση, την έρευνα και τον ελεύθερο επιστημονικό διάλογο. Και στο πτυχίο να καθρεφτίζονται γνώσεις και δεξιότητες που θα επιτρέπουν στους νέους και τις νέες να διεκδικήσουν μια επιτυχημένη σταδιοδρομία» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Αναφέρθηκε στην ομιλία του τον Αύγουστο του 2019 για το πανεπιστημιακό άσυλο όπου τόνισε «η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Η θέση μας αποτελεί ένα ισχυρό μήνυμα πολιτικής βούλησης ότι στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών. Ότι εκτός από τις ανώνυμες συλλογικότητες υπάρχει και ο επώνυμος φοιτητής, η ξεχωριστή προσωπικότητα κάθε πολίτη, και ότι το οργανωμένο κράτος οφείλει να μην αφήνει την κοινωνία να μεταβληθεί σε ζούγκλα όπου θα διοικούν όσοι ασκούν βία».

«Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά δεν θα άλλαζα τίποτα από αυτά τα λόγια. Θα προσέθετα μόνο ότι θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και της διδακτικής ερευνητικής δραστηριότητα των ΑΕΙ βρίσκει σήμερα το ουσιαστικό της ισοδύναμο» είπε.

Επιπλέον ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε «αναμετρώνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές στους εργαζόμενους. Να το κάνουμε και πάλι κυψέλη δημιουργίας και εστία γόνιμου προβληματισμού. Με ελευθέρους και ασφαλείς τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Πρωτεργάτη της ανάπτυξης της χώρας. Όχι νησίδα που αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας».

Το tweet του πρωθυπουργού για τα πανεπιστήμια

«Θέλουμε πανεπιστήμια γνώσης και καινοτομίας, σε ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας. Και σε αυτά τα πανεπιστήμια, δεν χωράει η βία. Δεν χωράει ο εκφοβισμός», αναφέρει σε ανάρτησή του στο Twitter ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το tweet του πρωθυπουργού συνοδεύεται από ένα βίντεο μέσω του οποίου περνάει το μήνυμα, πως «θέλουμε τα πανεπιστήμιά μας να παρέχουν ευκαιρίες για γνώσεις και δημιουργία, να είναι κυψέλες έρευνας και καινοτομίας, να είναι ποιοτικά και εξωστρεφή, να παρέχουν σε φοιτητές και καθηγητές ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας. Αυτά είναι τα πανεπιστήμια που θέλουμε. Και σε αυτά τα πανεπιστήμια δεν χωράει η βία και ο εκφοβισμός».

Τσίπρας: Άκρως διχαστική η ομιλία του πρωθυπουργού 

Με σκληρή επίθεση κατά του πρωθυπουργού ξεκίνησε την ομιλία του στην Βουλή, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, καταλογίζοντάς του «οργουελιανή αντίληψη στην διαχείριση της κοινής γνώμης». Χαρακτήρισε άκρως διχαστική την ομιλία του πρωθυπουργού και τον κατηγόρησε για «λαθροχειρία» στην αντιμετώπιση των αγώνων της νεολαίας Λαμπράκη. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι θράσος να κάνετε αναφορά στους αγώνες της νεολαίας Λαμπράκη, όταν η δική σας παράταξη ήταν απέναντι. Είναι λαθροχειρία να κάνετε αναφορές, στους νέους που το τότε κατεστημένο χαρακτήριζε «αλήτες με πρησμένα πόδια, όπως τώρα εσείς χαρακτηρίζετε αλήτες τους νέους που διαδηλώνουν».

Συνολικότερα κατηγόρησε τον κ. Μητσοτάκη ότι «ο τρόπος με τον οποίο επιχειρείτε να χειριστείτε τη κοινή γνώμη είναι πραγματικά εντυπωσιακός. Θα τη ζήλευε ακόμη και ο Όργουελ. Εκμεταλλεύεστε τις έκτακτες συνθήκες και έχετε επιβάλει ένα καθεστώς φόβου και επιτήρησης. Όλα όσα σας ενοχλούν είναι επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία και απαγορευμένα. Ενίοτε επιβάλετε βαριά πρόστιμα και απαγορεύσεις. Όσα δε σας ενοχλούν ή αντίθετα όσες απαγορεύσεις ενοχλούν εσάς ή τους φίλους σας, τις παρακάμπτετε. Για αυτό και δε δίνετε δεκάρα για τις συναθροίσεις στους μεγάλους εργασιακούς χώρους ή στα ΜΜΜ».

Ειδική αναφορά έκανε και στην επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ικαρία και «στην προκλητική παραβίαση των μέτρων από εσάς τους ίδιους», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και πρόσθεσε: «Αυτή η βαθιά υποκρισία αλλά και η υστεροβουλία διακρίνει και τη πολιτική σας για τα πανεπιστήμια… Δεν κάνετε κάτι παραπάνω από αυτό που είχατε σκοπό να κάνετε και στην υγεία».

Δευτερολογία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή

Κύριε Τσίπρα, διέκρινα έναν έντονο εκνευρισμό στο λόγο σας, ασυνήθιστο θα έλεγα σε σχέση με τις τελευταίες σας εμφανίσεις. Τo oμολογήσατε και εσείς ο ίδιος εξάλλου…

Ενοχληθήκατε, κατάλαβα, κ. Τσίπρα, από την αναφορά την οποία έκανα στη Νεολαία Λαμπράκη. Αντιλαμβάνομαι απόλυτα ότι κάποια από τα συνθήματα εκείνων των ημερών, «πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στους αγώνες», δεν σας εκφράζουν πια πολιτικά. Και επισήμανα το γεγονός ότι μία άλλη γενιά αριστερών προέτασσαν την ακαδημαϊκή αριστεία ως στόχο, ο οποίος δεν συγκρούεται επί της αρχής με το δικαίωμα στον αγώνα. Εσείς, προφανώς, δεν εκφράζεστε πια από αυτήν την άποψη, εξού και επιμένετε να πυροβολείτε συστηματικά και ιδεολογικά την έννοια της αριστείας. Αυτή, λοιπόν, τη διαφορά επεσήμανα στην τοποθέτησή μου.

Μου έκανε, όμως, εντύπωση το γεγονός ότι αναφερθήκατε στους «αλήτες με τα πρησμένα πόδια», αναφερόμενος στη Νεολαία Λαμπράκη. Προφανώς κάνατε την παράφραση από το Άξιον Εστί, «νέοι με τα πρησμένα πόδια που τους έλεγαν αλήτες». Ο Ελύτης το έγραψε αυτό για τους νέους της Κατοχής, όχι για τους νέους της Νεολαίας Λαμπράκη. Πέσατε λίγες δεκαετίες έξω. Αλλά δεν πειράζει, μας έχετε συνηθίσει σε τέτοιες ανιστόρητες αναφορές από το βήμα της Βουλής.

Θα ήθελα όμως, επειδή πρέπει να είμαστε λίγο ακριβείς στο λόγο μας -έχουμε αυτή την υποχρέωση ως δημόσια πρόσωπα- να αναθεωρήσετε την άποψή σας περί αποχαυνωμένων πολιτών. Αποχαυνωμένος είναι αυτός ο οποίος βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους αδράνειας και νωθρότητας ή αλλιώς αποβλακωμένος. Φαντάζομαι ότι το είπατε εν τη ρύμη του λόγου σας και δεν εννοείτε ότι οι πολίτες οι οποίοι μας ακούν δεν έχουν κρίση να κρίνουν αυτά τα οποία ακούν στη Βουλή και να αντιμετωπίζουν την πολιτική αντιπαράθεση με καθαρότητα πνεύματος. Φαντάζομαι ότι θα έχετε την ευκαιρία να το διορθώσετε στη δευτερολογία σας.

Πριν μπω στην ουσία όσων είπατε για τα θέματα της εκπαίδευσης δεν μπορώ να μην κάνω μία γρήγορη αναφορά σε αυτά τα οποία είπατε για τη δημόσια τηλεόραση, την οποία κατηγορήσατε περίπου ότι είναι εργαλείο μαύρης προπαγάνδας, κρύβει τις όποιες κυβερνητικές αστοχίες καθοδηγούμενη από την κυβέρνηση.

Και εδώ θα ήθελα να κάνω δυο επισημάνσεις: Η πρώτη είναι ότι, κατά γενική ομολογία, η δημόσια τηλεόραση τους τελευταίους 18 μήνες έχει βελτιώσει την εικόνα της. Είναι κάτι το οποίο αποτυπώνεται και σε μετρήσεις οι οποίες έχουν γίνει αλλά και στους δείκτες της ακροαματικότητας, οι οποίοι εξ όσων γνωρίζω είναι αντικειμενικοί. Γίνεται μία συστηματική προσπάθεια η δημόσια τηλεόραση να προσφέρει ποιοτικό περιεχόμενο. Και έχει κερδίσει με τις παραγωγές της πολλούς καινούργιους τηλεθεατές και θέλω να πιστεύω ότι και στο ζήτημα της ενημέρωσης αντιμετωπίζει την ευθύνη της ως δημόσια τηλεόραση με διαφορετικό τρόπο από ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν.

Αλλά βρίσκω ενδιαφέρον ότι την κριτική για τη δημόσια τηλεόραση και την κατηγορία ότι είναι κομματικό φερέφωνο την εκτοξεύετε εσείς. Εσείς. Ο τέως αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ, δεν θα αναφερθώ σε ονόματα αλλά είναι λίγο-πολύ γνωστοί, είναι σήμερα γενικός συντονιστής σε όλα τα μέσα του ΣΥΡΙΖΑ, στην «Αυγή» και «Στο Κόκκινο». Ο εντεταλμένος σύμβουλος στην ΕΡΤ είναι σήμερα βοηθός του προηγούμενου στον οποίο αναφέρθηκα, στην «Αυγή» και «Στο Κόκκινο».

Ο γενικός διευθυντής ενημέρωσης της ΕΡΤ επί ημερών σας είναι επικεφαλής της διαδικτυακής τηλεόρασης που ετοιμάζει ο ΣΥΡΙΖΑ και ο συντονιστής ενημέρωσης της ΕΡΤ επί ημερών σας είναι σήμερα διευθυντής του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.

Ποιον κοροϊδεύετε; Σταματήστε πια την υποκρισία. Εσείς που είχατε την ΕΡΤ της Ακριβοπούλου και του Καψώχα, όργανο στυγνής κομματικής προπαγάνδας για το ζήτημα αυτό δεν έχετε καμία πολιτική νομιμοποίηση να ασκείτε κριτική σε αυτή την κυβέρνηση.

Έρχομαι τώρα λίγο στα ζητήματα της Παιδείας. Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να μου αποσαφηνίσετε από πού προέκυψε αυτός ο υπολογισμός ότι 24.000 νέα παιδιά θα μείνουν έξω από την ανώτατη εκπαίδευση φέτος. Από πού προέκυψε αυτό; Αφού, πρώτον, δεν γνωρίζετε ακόμα τι βάσεις θα βάλουν τα πανεπιστήμια και δεν γνωρίζετε ποιοι θα είναι οι βαθμοί των παιδιών που θα γράψουν.

Πώς, λοιπόν, έρχεστε εδώ στην Εθνική Αντιπροσωπεία και σπέρνετε τον πανικό ότι δήθεν 24.000 παιδιά θα μείνουν εκτός πανεπιστημίου όταν δεν μπορείτε να γνωρίζετε, είναι μαθηματικώς αδύνατο να υπολογίσετε -εκτός αν έχετε απίστευτες μαντικές ικανότητες, σας έχει προετοιμάσει τόσο πολύ η εκπαίδευσή σας στο Πολυτεχνείο να έχετε τη δυνατότητα να προβλέπετε αυτή τη στιγμή- τι βάσεις θα βάλουν τα πανεπιστήμια και τι θα γράψουν τα παιδιά. Αν έχετε αυτή τη δυνατότητα, τότε να μας εξηγήσετε παρακαλώ πολύ από πού προκύπτει αυτός ο αριθμός.

Και μιας και εστιάσατε αρκετά στα ζητήματα της βάσης εισαγωγής, εδώ προκύπτει και ένα μείζον αξιακό ζήτημα. Από τη στιγμή που το ελληνικό Δημόσιο προσφέρει στους έλληνες φοιτητές τη δυνατότητα να φοιτούν δωρεάν, δεν πιστεύετε εσείς ότι ο φοιτητής ο οποίος απολαμβάνει αυτού του δικαιώματος -το οποίο χρηματοδοτείται από τον Έλληνα φορολογούμενο- πιστεύετε ή δεν πιστεύετε ότι ο φοιτητής αυτός πρέπει να έχει κάποιες υποχρεώσεις απέναντι στην πολιτεία; Και ποιες μπορεί να είναι οι υποχρεώσεις ενός φοιτητή απέναντι στο κράτος που του προσφέρει -και καλά κάνει- αυτή τη δυνατότητα στη δωρεάν Παιδεία;

Δύο υποχρεώσεις βλέπω. Η πρώτη -και νομίζω ότι εδώ το ζήτημα δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό, είναι αξιακό- είναι τουλάχιστον να καταβάλει μία ελάχιστη προσπάθεια ώστε να μπορεί να εισέλθει σε ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Διότι ο φοιτητής ο οποίος ουσιαστικά δίνει λευκή κόλλα και μπαίνει σε ένα τμήμα επί της ουσίας περιφρονεί ολόκληρη τη διαδικασία. Έρχεται και λέει: «Δεν με νοιάζει εμένα, υπάρχουν τμήματα για τα οποία ούτως ή αλλιώς υπάρχει χαμηλή ζήτηση, και με λευκή κόλλα θα μπω». Αυτό για εμάς επί της αρχής δεν είναι αποδεκτό.

Εάν ένας φοιτητής θέλει να απολαμβάνει των προνομίων της δημόσιας εκπαίδευσης θα πρέπει να καταβάλλει την απαραίτητη προσπάθεια ώστε να εισέλθει στο πανεπιστήμιο. Και, βέβαια, υπάρχει και ένα αντικειμενικό ζήτημα: Αν κάποιος ο οποίος γράφει αυτά τα πολύ χαμηλά αποτελέσματα, τα οποία έχουμε δει, έχει τις δυνατότητες αυτή τη στιγμή να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις μιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Και βέβαια, για το ζήτημα των αιώνιων φοιτητών, επειδή άκουσα πολύ συζήτηση να γίνεται, ξέρετε και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου φοιτητές σπουδάζουν και δουλεύουν ταυτόχρονα. Σας διαβεβαιώνω ότι και στη χώρα μας υπάρχουν πάρα πολλοί φοιτητές οι οποίοι δουλεύουν, σπουδάζουν και τελειώνουν στην ώρα τους τα πανεπιστήμια. Τελειώνουν στα τέσσερα ή στα πέντε χρόνια. Από πού και ως πού κάποιος φοιτητής, επικαλούμενος γενικά την επιχειρηματολογία ότι μπορεί να έχει άλλα ενδιαφέροντα, να πρέπει να παραμένει μονίμως εγγεγραμμένος και να απολαμβάνει τα προνόμια της αιώνιας φοίτησης;

Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι τα στατιστικά στοιχεία στα οποία αναφερθήκατε σχετικά με το λόγο φοιτητών προς καθηγητές επηρεάζονται, διαστρεβλώνονται από το γεγονός ότι σήμερα στα μητρώα υπάρχουν φοιτητές οι οποίοι δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον να φοιτήσουν και δεν πρόκειται ποτέ να αποφοιτήσουν από τα πανεπιστήμια.

Και επί της ουσίας της επιχειρηματολογίας μας, για το κατά πόσο έχει νόημα αυτή τη στιγμή να εισέρχονται φοιτητές σε τμήματα για τα οποία δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον, για την ουσία της επιχειρηματολογίας μας ότι σήμερα αντιμετωπίζουμε ένα πραγματικό πρόβλημα συσχέτισης μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών εργασίας, για την πραγματικότητα ότι σήμερα υπάρχουν νέα παιδιά τα οποία τυχαία θα καταλήξουν σε ένα τμήμα που δεν τους ενδιαφέρει καθόλου, δεν θα σπουδάσουν και θα μείνουν εγκλωβισμένοι σε αυτή την γκρίζα ζώνη μεταξύ πανεπιστημίου και ανεργίας, για όλα αυτά, δεν είχατε τίποτα να πείτε. Ούτε μία λέξη για αυτή την πραγματικότητα για την οποία κανείς αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να κλείσει τα μάτια.

Κάνατε μία αναφορά για το ζήτημα των κολλεγίων, ότι δήθεν η κυβέρνηση αυτή θέλει να μην προσφέρει επαρκείς θέσεις στα πανεπιστήμια για να στρέψει τα παιδιά στα κολλέγια. Και αναφέρατε ότι τα κολλέγια είναι πολύ χαμηλά στις διεθνείς αξιολογήσεις, πράγμα το οποίο ενδεχομένως μπορεί να είναι αλήθεια. Αναρωτιέμαι όλα αυτά τα τμήματα τα οποία φτιάχνατε βράδυ, με βουλευτικές τροπολογίες, πού είναι στις διεθνείς αξιολογήσεις όλα αυτά τα τμήματα τα οποία φτιάχνατε μόνο και μόνο για να υπακούσετε σε τοπικές πιέσεις των δικών σας βουλευτών; Όταν σε όλη την Ελλάδα μοιράζατε τμήματα χωρίς προγραμματισμό, χωρίς χρηματοδότηση, χωρίς ενιαίο σχέδιο. Όλα αυτά τα τμήματα βρίσκονται ψηλά ή χαμηλά στις αξιολογήσεις;

Και εν πάση περιπτώσει, τα κολλέγια ναι, παρέχουν τις εκπαιδευτικές τους υπηρεσίες σε αυτούς οι οποίοι θέλουν να τα πληρώσουν, αλλά εάν ήσασταν τόσο αρνητικός στα κολλέγια, έχω μία απορία, κ. Τσίπρα: Γιατί η δική σας κυβέρνηση όταν έκανε πρόσκληση υποψήφιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έδινε τη δυνατότητα και σε αποφοίτους κολλεγίων να πάνε να κάνουν αίτηση, αν οι απόφοιτοι των κολλεγίων είναι τόσο κακοί; Γιατί; Και το πήρατε πίσω δύο μήνες πριν από τις εκλογές. Γιατί είστε υποκριτής, κ. Τσίπρα. Είστε υποκριτής και από αυτήν την ασθένεια δεν πρόκειται να ξεφύγετε. Και, δυστυχώς, για την υποκρισία δεν υπάρχει εμβόλιο και δεν πρόκειται ποτέ να βρεθεί εμβόλιο για την υποκρισία σας και για τον λαϊκισμό σας.

Αυτό ως προς το ζήτημα των κολλεγίων και να κλείσω με το ζήτημα του τρόπου με τον οποίον φυλάσσονται τα πανεπιστήμια και με το εύλογο ενδιαφέρον σας για τα ζητήματα ανομίας και βίας στα πανεπιστήμια.

Πρέπει να πω ότι εδώ έχω διακρίνει όντως μία αλλαγή στάσης. Είναι η πρώτη φορά που έρχεστε και ομολογείτε ανοιχτά ότι ναι, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σε ορισμένα πανεπιστήμια και το πρόβλημα αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί. Αναρωτιέμαι εάν αυτή την άποψή σας τη συμμερίζονται και τα υπόλοιπα στελέχη του κόμματός σας. Εγώ τουλάχιστον θα την χαιρετήσω. Δεν θα πω ότι είναι μία άστοχη μεταμφίεση -μιας και είμαστε τώρα στις ημέρες του καρναβαλιού- για να κάνετε μια προσπάθεια να φανείτε πιο μετριοπαθής, πιο σοσιαλδημοκράτης. Θα δεχθώ ότι αυτή είναι μία ειλικρινής τοποθέτηση, δική σας τουλάχιστον. Το πόσο απηχεί τις συνιστώσες σας, είναι ένα άλλο ζήτημα.

Επίσης, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ειδικά η βία στα πανεπιστήμια, αυτού του είδους η βία, είχε ένα συγκεκριμένο ιδεολογικό πρόσημο. Αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να αμφισβητηθεί. Νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο είναι επιβεβαιωμένο και δεν νομίζω ότι επιδέχεται καμίας παρερμηνείας αυτή η τοποθέτησή μου.

Όταν, όμως, ερχόμαστε και αναγνωρίζουμε το πρόβλημα, έχουμε και μια υποχρέωση να κάνουμε κάτι γι’ αυτό. Να το λύσουμε. Δεν μπορούμε να το κοιτάμε. Δεν μπορούμε μονίμως να γινόμαστε αποδέκτες μιας πραγματικότητας η οποία όχι απλά αδικεί τα πανεπιστήμια, αλλά τελικά υπονομεύει τα πανεπιστήμια ως τον κατεξοχήν χώρο στον οποίο διεξάγεται ελεύθερος διάλογος και στον οποίο πρέπει να ακούγονται όλες οι απόψεις. Γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο η βία αυτή καθ’ εαυτή. Δεν είναι μόνο το εμπόριο ναρκωτικών, το παραεμπόριο.

Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι οργανωμένες μειοψηφίες στα πανεπιστήμια, συγκεκριμένης ιδεολογικής απόχρωσης, επέμεναν -και επιμένουν μέχρι και σήμερα- να επιβάλουν δια της βίας τη δική τους άποψη σε ένα χώρο στον οποίο πρέπει να ακούγονται όλες οι απόψεις. Αυτή είναι η ουσία του προβλήματος. Και ερχόμαστε λοιπόν εμείς και λέμε, δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό, θα κάνουμε ότι συμβαίνει σε όλα τα πανεπιστήμια στον κόσμο προκειμένου να εξασφαλίσουμε την απαραίτητη ασφάλεια και την έκφραση της ελεύθερης άποψης εντός των πανεπιστημίων.

Τι είναι αυτό, λοιπόν, το οποίο κάνουμε; Λέμε πρέπει να υπάρχει ελεγχόμενη είσοδος, λέμε ότι πρέπει να υπάρχει ενός είδους φύλαξη εντός των πανεπιστημίων και επιλέγουμε τη μορφή ενός ειδικού σώματος επειδή μέχρι σήμερα, δυστυχώς, άλλες μέθοδοι δεν κατάφεραν να έχουν το αποτέλεσμα το οποίο θα θέλαμε. Και έρχεστε εσείς και κάνετε τι; Έρχεστε και επικαλείστε κάποια μεμονωμένα περιστατικά ειδικών φρουρών για να απαξιώσετε όλους τους ειδικούς φρουρούς συλλήβδην.

Δεν το κατάλαβα αυτό. Δηλαδή σε όλα αυτά τα νέα παιδιά τα οποία είναι έξω στο δρόμο με το εθνόσημο στο στήθος, για να προστατεύουν όλους μας, έρχεστε και λέτε ότι επειδή κάποιοι μπορεί να αστόχησαν, να έκαναν κάποιο λάθος, να περιέπεσαν σε κάποιο παράπτωμα, ότι δεν μπορούμε να τους βάλουμε στα πανεπιστήμια. Ντροπή σας. Ντροπή σας γι’ αυτά τα παιδιά. Γι’ αυτά τα παιδιά τα οποία στο κάτω-κάτω έχουν επιφορτιστεί από το Σύνταγμα να προστατεύουν όλους μας.

Και το τελευταίο το οποίο κάνουμε είναι να μπορούμε, με κάποιο τρόπο, να διαχειριζόμαστε και την οπτική εικόνα μέσω ενός συστήματος ελέγχου, χρησιμοποιώντας κάμερες για το τι συμβαίνει μέσα στα πανεπιστήμια. Και φυσικά μας είπατε ότι αυτό είναι περίπου κάτι το οποίο προσομοιάζει με το Big Brother και δεν μπορούμε να έχουμε τέτοιου είδους πρακτικές στα πανεπιστήμιά μας.

Θέλω να σας δείξω, λοιπόν, κλείνοντας δυο φωτογραφίες. Λοιπόν, δεν ξέρω πόσο φαίνονται αλλά εάν μπορείτε να τις δείτε είναι δύο κέντρα ελέγχου. Τα είδατε. Είναι δύο κέντρα ελέγχου εικόνας και πληροφορίας. Να τα ξαναδείτε, λοιπόν. Πού είναι αυτά, κ. Τσίπρα; Πού είναι αυτά; Ξέρετε πού είναι; Στο Κέιμπριτζ και στην Οξφόρδη. Αυτή είναι η εικόνα όλων των σύγχρονων, σοβαρών πανεπιστημίων. Αστυνομία πανεπιστημιακή υπάρχει σε πολλά…

Θέλετε να μιλήσουμε για πανεπιστημιακή αστυνομία; Σε όλα τα αμερικανικά πανεπιστήμια υπάρχει πανεπιστημιακή αστυνομία ένοπλη, μιας και θέλετε να μιλήσουμε και για πανεπιστημιακή αστυνομία.

Κύριε Φίλη, είμαστε στην Ελλάδα. Εσείς πείτε μου σε ποια χώρα του κόσμου υπάρχει η εικόνα που υπάρχει σήμερα σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Και όταν μου βρείτε μία, να έρθετε να μου ζητήσετε λογαριασμό γιατί αυτή η κυβέρνηση, πιστή στην προεκλογική της δέσμευση, έρχεται να βάλει τάξη σε αυτό το χάος το οποίο εσείς δημιουργήσατε και εσείς συντηρήσατε.

Δευτερολογία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αλέξη Τσίπρα στη Βουλή

Κύριε Μητσοτάκη, θέλω να απαντήσω επί της ουσίας και όχι με κορώνες σε πολλά από τα οποία είπατε. Κάνατε μια μεγάλη, εκτεταμένη αναφορά ξανά και ξανά και στην πρωτομιλία σας και στη δεύτερη παρέμβασή σας, σε σχέση με αυτούς οι οποίοι εισάγονται στα ελληνικά πανεπιστήμια με 1, με 2, με λευκή κόλλα.

Κύριε Μητσοτάκη, με βάση τα στοιχεία από τους εκατό χιλιάδες, περίπου, μαθητές μας, που κάθε χρόνο δίνουν τη μάχη για να εισαχθούν σε ένα ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πανελλαδικές εξετάσεις, περίπου εβδομήντα πέντε με ογδόντα χιλιάδες εισάγονται. Από αυτούς, όσοι έχουν μέχρι 5 είναι μόλις 2.000, δηλαδή μιλάτε για ένα ποσοστό 2% με 3% από τον συνολικό αριθμό των εισακτέων. Μιλάτε για έναν συνολικό αριθμό 2% με 3%, όσος είναι και ο αριθμός των εμβολιασμένων σήμερα, που πάμε πάρα πολύ καλά με τον εμβολιασμό.

Δεν μπορείτε, κύριε Μητσοτάκη, να κάνετε ολόκληρη φασαρία εδώ γι’ αυτό το θέμα, να το λέτε ξανά και ξανά για τη λευκή κόλλα, και σας είπα και ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο επιχείρημα. Αυτοί οι οποίοι θα αποτυγχάνουν τώρα -και δεν θα είναι το 2% με 3%- θα σημαίνει πως θα μείνουν 24.000 εκτός -και θα σας εξηγήσω γιατί ο αριθμός αυτός ισχύει και μπορεί να είναι και μεγαλύτερος- και θα είναι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, πάνω από 25% περίπου του συνολικού αριθμού των μαθητών που θα δώσουν εξετάσεις.

Θα σας εξηγήσω μετά πώς προκύπτει. Ένα-ένα να τα πιάσουμε τα επιχειρήματα. Με επιχειρήματα θα μιλήσουμε.

Αυτοί, λοιπόν, οι οποίοι θα μείνουν απ’ έξω διότι, όπως λέτε, γράφουν χαμηλούς βαθμούς, τι κριτήριο εισαγωγής θα έχουν σε ένα ιδιωτικό κολέγιο; Θα έχουν ως κριτήριο τη βαθμολογία τους; Το μόνο κριτήριο που θα έχουν είναι αν οι γονείς τους θα έχουν πορτοφόλι να πάνε να πληρώσουν.

Δηλαδή εσείς εδώ μας λέτε ότι σας ενδιαφέρει το θέμα της αριστείας και το αν μπαίνουν στα δημόσια πανεπιστήμια με υψηλούς βαθμούς και αφορά όλο αυτό που λέτε το 2%-3%; Για το 2%-3% το κάνετε όλο αυτό, ενώ θα αφήσετε εκτός είκοσι τέσσερις χιλιάδες και παραπάνω μαθητές, οι οποίοι θα μπορούν να πάνε σε ιδιωτικά κολέγια χωρίς κριτήριο τη βαθμολογία; Το αφήνω στην κρίση σας.

Έρχομαι στο άλλο θέμα που θέσατε: πώς προκύπτει ότι θα είναι είκοσι τέσσερις χιλιάδες, λες και εμείς εδώ ή οι σύμβουλοί μας είμαστε από κανέναν άλλο πλανήτη. Καταρχάς, δεν παρακολουθήσατε -και το καταλαβαίνω, πρωθυπουργός είστε, έχετε διάφορες ασχολίες- τη συζήτηση στη Βουλή. Κατατέθηκαν μελέτες και της ΟΛΜΕ και ακαδημαϊκών.

Να σας ενημερώσω, λοιπόν, κύριε Μητσοτάκη ότι 24.000 θα είναι αυτοί οι οποίοι θα κοπούν σε σχέση με πέρυσι, εάν σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα μπει η κατώτερη δυνατή βάση. Εάν σε πολλές σχολές μπει βάση υψηλότερη από τη χαμηλότερη δυνατή, θα είναι παραπάνω. Το πιθανότερο είναι ότι θα είναι παραπάνω.

Κυρία Κεραμέως, επειδή ξέρετε ότι αυτό είναι αληθές και ενημερώνετε λάθος τον κ. Μητσοτάκη και τον οδηγείτε στο να εκτεθεί, θα ήθελα να μας πείτε εσείς πόσοι θα είναι αυτοί που θα είναι λιγότεροι. Δεν το ξέρετε; Να μαντέψουμε! Σχεδιάζετε, χωρίς να ξέρετε. Όμως αυτή είναι η κουτοπονηριά σας. Ξέρετε ποια είναι η κουτοπονηριά σας; Ότι ενώ έχετε έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο, ταξικό στόχο, πάτε να πετάξετε το μπαλάκι στα πανεπιστήμια και να πείτε «αυτοί έβαλαν τη βάση εκεί που την έβαλαν, δεν φταίμε εμείς».

Και να σας πω και κάτι άλλο, κύριε Μητσοτάκη, μιας και ανοίξαμε την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για την ταξικότητα, από τα εσπερινά λύκεια υπήρχε ένα 1% που έμπαιναν στα ανώτερα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα. Πιστεύετε ότι πρέπει να καταργηθεί αυτό;

Με τη βάση καταργείται, όμως, κύριε Μητσοτάκη! Αυτό δεν έχετε καταλάβει. Δεν έχετε καταλάβει τι ψηφίζετε, διότι όλοι και από τα εσπερινά λύκεια, και από τα ΕΠΑΛ, και τα παιδιά αυτά που δουλεύουν από δεκαέξι χρόνων και πηγαίνουν και στο σχολείο -γιατί εκεί φαίνεται το πάθος και ο πόθος για τη μόρφωση και εκεί είναι η αριστεία, σε αυτά τα παιδιά, που τώρα θα πρέπει να διαγωνιστούν όπως και τα δικά μας, που είναι στο σπίτι τους, κάνουν τα φροντιστήριά τους- θα έχουν την ενιαία βάση εισαγωγής και θα είναι η βάση εκεί που θα οριστεί από τα πανεπιστήμια.

Δεν θα έχετε εσείς θέμα. Θα πείτε «σηκώνουμε τα χέρια ψηλά, τα πανεπιστήμια την έβαλαν τη βάση». Μα, αυτό κάνετε και μιλάτε εσείς για ταξικότητα στη γνώση και στη μόρφωση; Ούτε ξέρετε τι φέρνετε στη Βουλή. Εν πάση περιπτώσει, αλλάξτε το.

Ο αριθμός των παιδιών που έμπαιναν από τα νυκτερινά δεν ήταν μικρός -600 παιδιά τον χρόνο είναι- παιδιά της βιοπάλης, που από τα δεκαέξι δουλεύουν και πηγαίνουν στα εσπερινά λύκεια και ως επί το πλείστον είχαν και καλή πορεία στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.

Πάμε παρακάτω. Αναφερθήκατε εκτενώς, παρότι μου κάνει εντύπωση γιατί εγώ δεν αναφέρθηκα στη διάρκεια της ομιλίας μου, στο θέμα των λεγόμενων αιωνίων φοιτητών. Θα προτιμούσα την έκφραση «λιμνάζοντες». Αιώνιοι δεν ξέρω κατά πόσο είναι. Εν πάση περιπτώσει, ισχυρίζεστε ότι είναι η μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή που θα βοηθήσει τα πανεπιστήμια. Γιατί θα τα βοηθήσει; Δεν μπορώ να καταλάβω ποια είναι η επιβάρυνση που δέχονται, αλλά αναφέρατε ένα στοιχείο που και σ’ αυτό δεν είστε ενημερωμένος.

Είπατε ότι αν φύγουν οι λιμνάζοντες φοιτητές, οι αιώνιοι φοιτητές, τότε η αναλογία φοιτητή προς καθηγητή θα βελτιωθεί δραστικά. Κύριε Μητσοτάκη, από το 1 προς 40, ενώ στην Ευρώπη είναι 1 προς 15, θα πάμε στο 1 προς 32. Αυτή θα είναι η πολύ μεγάλη βελτίωση; Και η μεγάλη, η ουσιαστική επιβάρυνση δεν υπάρχει, γιατί, επαναλαμβάνω, αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι μέσα στη διαδικασία. Είναι εκτός της διαδικασίας, δεν επιβαρύνουν το πανεπιστήμιο, δεν πηγαίνουν να δώσουν μαθήματα, δεν πηγαίνουν ούτε καν μια λευκή κόλλα να πάρουν για να το επιβαρύνουν. Εάν κάποια στιγμή, όμως, αυτοί οι άνθρωποι θελήσουν, βρουν το κουράγιο, τη δύναμη να συνεχίσουν τις σπουδές τους, βρουν την οικονομική ασφάλεια να το κάνουν αυτό, ενδεχομένως να πρέπει να τους δώσουμε αυτήν την ευκαιρία. Γιατί όχι;

Εδώ οι κυβερνήσεις, οι προηγούμενες από εμάς και εμείς το προχωρήσαμε και εσείς το προχωρήσατε, έχουν τη διά βίου γνώση, τη διά βίου μάθηση, τη διά βίου εκπαίδευση, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Γιατί αυτοί οι οποίοι περάσαν και κάποιες οικονομικές δυσκολίες και δεν είχαν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους να μην μπορούν κάποια στιγμή να πάρουν την απόφαση να το κάνουν αυτό; Άρα και εδώ δεν καταλαβαίνω το επιχείρημά σας.

Δεν θα μακρηγορήσω. Κύριε Μητσοτάκη, αναφερθήκατε πάλι με έναν ιδιαίτερο στόμφο λες και είπατε κάποια φοβερή ατάκα, ότι βρήκατε κάποιο φοβερό κόλπο που κάναμε εμείς, διότι είμαστε δήθεν αναξιόπιστοι, στο ζήτημα των αναπληρωτών.

Μα, όλοι ξέρουν και εσείς το ξέρετε ότι υπήρχε μνημονιακή δέσμευση. Γιατί κάνετε τέτοια φθηνά κόλπα εδώ; Ήμασταν επί τρία χρόνια υπό τη σκληρή επιτήρηση των μνημονίων -αλλά εμείς τη βγάλαμε τη χώρα από αυτά- και αναγκαστήκαμε να διατηρήσουμε μία νομοθετική ρύθμιση που προέβλεπε τους αναπληρωτές καθηγητές να βγαίνουν και από κολέγια. Μόλις, όμως, φύγαμε από τα μνημόνια και από την αυστηρή επιτήρηση και από την υποχρέωση να νομοθετούμε δια της τρόικα, νομοθετήσαμε και το αλλάξαμε αυτό, κύριε Μητσοτάκη. Το καταργήσαμε αυτό και προχωρήσαμε τους μόνιμους διορισμούς για τη διαδικασία αυτή. Εν πάση περιπτώσει, και σε αυτό σας πιάνω αδιάβαστο.

Τώρα, θα ήθελα να κλείσω με δύο θέματα.

Το πρώτο, κύριε Μητσοτάκη, αφορά στην ΕΡΤ και ένα περιστατικό το οποίο δεν έχει ξανασυμβεί στα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Εγώ είδα καλά όλες τις σειρές του «Λούφα και παραλλαγή». Ούτε εκεί είδα κάτι τέτοιο, να τοιχοκολλείται οδηγία στην αίθουσα παραγωγής για το τι φωτογραφίες θα παίξουν και πώς θα παίξουν ένα ρεπορτάζ. Και αντί σήμερα να έχετε μια φράση να πείτε και να απολογηθείτε γι’ αυτό, μια φράση να πείτε ή έστω κάποιος από τη διοίκηση που εσείς ορίσατε και διορίσατε, να βγει και να πάρει την ευθύνη και να παραιτηθεί, έρχεστε και μας λέτε: «Ναι, αλλά και εσείς βασανίσατε τους μαύρους», «και εσείς έχετε κάνει». Τι; Ότι κάποιος ήταν στην ΕΡΤ και μετά πήγε στον ΣΥΡΙΖΑ.

Εσείς βάλατε τον δικό σας άνθρωπο, τον εκπρόσωπο Τύπου τον προσωπικό σας, τον κ. Ζούλα, να διοικεί την ΕΡΤ! Και σας ρωτώ, κύριε Μητσοτάκη: Θα ζητήσετε την παραίτησή του μετά από αυτό;

Εγώ, λοιπόν, να παραδεχθώ ότι όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά έχουμε φερθεί στην ΕΡΤ με τρόπο που δεν είναι σωστός. Ελάτε να κάνουμε μια συμφωνία για το από εδώ και στο εξής. Τι τη θέλετε την ΕΡΤ να την έχετε τόσο χειραγωγούμενη; Ούτως η άλλως, όλα τα ιδιωτικά κανάλια τη σκαλέτα τους τη φτιάχνουν με βάση τις διαπιστώσεις που κάνει το γραφείο σας. Τι τη θέλετε την ΕΡΤ να είναι τόσο, μα τόσο σε μία λογική χειραγώγησης, να βάζουνε ταμπέλες και σκονάκια και ραβασάκια ποιο θα παίξει πρώτο και ποιο θα παίξει δεύτερο;

Ελάτε, λοιπόν, να κάνουμε μια συμφωνία. Θα είναι καλό για το πολιτικό σύστημα. Η Δημόσια Τηλεόραση να διοικείται από ανθρώπους οι οποίοι θα ορίζονται από την Επιτροπή Θεσμών της Βουλής. Θα ορίζονται με μια λογική συναίνεσης των δύο μεγάλων κομμάτων και να την εφαρμόζουμε όλοι από εδώ και στο εξής. Να φτιάξουμε μια τηλεόραση η οποία, εν πάση περιπτώσει, θα είναι μια όαση αντικειμενικότητας. Το δέχεστε; Δεν το δέχεστε; Γιατί; Γιατί δεν θέλετε ούτε μια χαραμάδα να υπάρχει, ούτε μια χαραμάδα! Είναι τόσο μεγάλη η αλαζονεία και η υπεροψία σας που θέλετε να τα ελέγχετε όλα. Εμ, στην εποχή των νέων τεχνολογιών δεν θα τα ελέγξετε, δεν μπορείτε να τα ελέγξετε. Και η Πάρνηθα βγήκε και η Ικαρία και το ικαριώτικο γλέντι βγήκε. Όλα βγήκαν και όλα θα βγουν.

Έρχομαι στο θέμα των φωτογραφιών που δείξατε από το Κέιμπριτζ και από την Οξφόρδη. Οι φωτογραφίες που δείξατε, κύριε Μητσοτάκη, είναι φωτογραφίες που μας δείχνουν πώς οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά στην επιτήρηση. Έχετε συζητήσει με κάποιον πρύτανη και να το έχει αρνηθεί αυτό;

Εσείς, όμως, ήσασταν ο υπουργός εκείνης της κυβέρνησης που αποφάσισε μέσα σε μια νύχτα -εντάξει, θα μου πείτε ότι ήταν μνημονιακές εντολές, αλλά εσείς ήσασταν που το υπογράψατε και το πανηγυρίζατε κιόλας- και διώξατε μέσα σε μια νύχτα εκατοντάδες δημοσίους υπαλλήλους, φύλακες από τα δημόσια πανεπιστήμια και φυσικά κι από τα σχολεία. Και τους σχολικούς φύλακες, αλλά και στα πανεπιστήμια. Ήταν κλειστό το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο για μήνες, σε απεργιακές κινητοποιήσεις.

Αυτοί οι φύλακες, λοιπόν -και στο βαθμό που θα μπορούσαν και να εκπαιδευθούν καλύτερα και να πολλαπλασιαστούν σε αριθμό- θα μπορούσαν να κάνουν μια χαρά αυτήν τη διαδικασία της επιτήρησης. Γιατί και στο Κέιμπριτζ και στην Οξφόρδη δεν την κάνουν ένστολοι αστυνομικοί αυτήν τη διαδικασία, φύλακες την κάνουν.

Και κλείνω λέγοντας το εξής: μου προξενεί αλγεινή εντύπωση το γεγονός ότι δεν βρήκατε ούτε στη δευτερομιλία σας μια κουβέντα να πείτε για τη φοιτητική σας παράταξη. Δεν βρήκατε στη δευτερομιλία σας μια κουβέντα να πείτε για το γεγονός ότι κάνατε υφυπουργό κάποιον που έστειλε τον πρύτανη της σχολής του στο νοσοκομείο. Ούτε μια συγγνώμη ούτε ένα «κατανοώ ότι η βία δεν είναι μονόπλευρη». Ούτε μια κουβέντα δεν βρήκατε! Κι αυτό επιβεβαιώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον ισχυρισμό ότι είσαστε υποκριτής, κύριε Μητσοτάκη, όταν εμφανίζεστε εδώ ως υπερασπιστής της ευνομίας και της τάξης απέναντι στα φαινόμενα βίας και παραβατικότητας στα πανεπιστήμια.

Γεννηματά: Nαι στην φύλαξη των ΑΕΙ, όχι στην Αστυνομοκρατία

H πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, ξεκίνησε την ομιλία της στη Βουλή, κατηγορώντας τόσο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη όσο και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα για πολιτικό πινγκ πονγκ γιατί βολεύει. «Ο διαγωνισμός ανευθυνότητας και συμψηφισμού λαθών δεν αφορά κανένα», είπε η κ. Γεννηματά προσθέτοντας πώς η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ αρχίζουν να μοιάζουν και το δίπολό τους δεν πάει τη χώρα μπροστά. «Ο ένας προκαλεί κι άλλος τραβάει το σχοινί», τόνισε.

Κάνοντας αναφορά στην έξαρση της πανδημίας και τα νέα μέτρα, η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής μίλησε για ρεσιτάλ ανευθυνότητας της κυβέρνησης για την αύξηση των κρουσμάτων, χωρίς να έχει καταλάβει τίποτα με τις ενέργειες που έκανε από τον περασμένο Οκτώβριο. Ζήτησε από τον κ. Μητσοτάκη να ζητήσει συγγνώμη από τον ελληνικό λαό για την εικόνα που παρουσιάστηκε στην περιοδεία του στην Ικαρία, ενώ άφησε αιχμές για τη επιβολή της εισήγησης των επιστημόνων με αφορμή τη δήλωση του υπουργού Υγείας ότι θα ζητούσε να εισηγηθούν νέο lockdown.

Απαντώντας στον Κυριάκο Μητσοτάκη για την αναφορά του σχετικά με την ανάγκη συνεννόησης, είπε πως, αν θέλει συνεννόηση, να αποσύρει το σχέδιο νόμου του και να αποδεχθεί και να ψηφίσει -και μαζί βεβαίως και ο ΣΥΡΙΖΑ- την πρόταση νόμου της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΚΙΝΑΛ, γιατί υπάρχει προοδευτική λύση για τη φύλαξη των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων. Γεννηματά - Βουλή

Η κ. Γεννηματά ανέβασε τους τόνους της κριτικής για το νομοσχέδιο της Παιδείας και την ασφάλεια των Πανεπιστημίων, υπερασπίστηκε τη μεταρρύθμιση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, 2010-2012, τον λεγόμενο νόμο Διαμαντοπούλου, ενώ επέκρινε τη ΝΔ πως άρχισε το ξήλωμά του και τον ΣΥΡΙΖΑ πώς τον κατάργησε. «Με την επιλογή αυτή η κυβέρνηση, σκόπιμα διασπά το μέτωπο της πλειοψηφίας που θέλει φύλαξη των πανεπιστημίων αλλά όχι αυτού του τύπου. Μετατρέπει το ερώτημα “φύλαξη ή ασυδοσία” στο “αστυνομία ή όχι αστυνομία”. Επιτρέπει έτσι σε αυτούς που θέλουν τα πανεπιστήμια να παραμείνουν ξέφραγο αμπέλι να “κρυφτούν” πίσω από το “όχι στην αστυνομία”», τόνισε η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής και πρόσθεσε ότι «κερδισμένοι θα είναι οι αρνητές της φύλαξης, αυτοί που θέλουν την βία και την ανομία στα Πανεπιστήμια».

Επεσήμανε πως πρέπει «το νήμα να το ξαναπιάσουμε από τη μεταρρύθμιση του 2011. Το νήμα που μας οδηγεί στο δρόμο της συνεννόησης και της κοινής προσπάθειας όλων όσοι πιστεύουν σε αυτή την αναγκαιότητα».

Η Φώφη Γεννηματά ισχυρίστηκε ότι η κυβέρνηση δεν διδάσκεται από τα λάθη της και επιδεικνύει αυταρχισμό, όπως έκανε και με τον νόμο για το άσυλο, αρνούμενη κάθε συνεννόηση. «Το νόμο δεν τον εφάρμοσαν οι ίδιοι στη συνέχεια. Τους τα λέγαμε και τότε και προσπάθησαν με μαύρη προπαγάνδα να διαστρεβλώσουν τη θέση μας. Τώρα επανέρχονται. Την ίδια τύχη θα έχει και αυτό το νομοθέτημα, όπου κυριαρχεί η λογική της αστυνομοκρατίας», υποστήριξε η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής.

Υπογράμμισε ότι «το Κίνημα Αλλαγής λέει καθαρά ναι στη φύλαξη, όχι στην αστυνομοκρατία. Ναι στην αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Όχι στα αστυνομικά τμήματα μέσα στο Πανεπιστήμιο. Όχι στους αστυνομικούς με κλομπ και χειροπέδες μέσα στις σχολές. Όχι στις κάμερες μέσα στην τάξη και στην παρακολούθηση με drones. Υπάρχει λύση; Ναι, και την παρουσιάσαμε με την πρόταση νόμου της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας». Τα βασικά σημεία της πρότασης του ΚΙΝΑΛ είναι:

  1. Καθιερώνεται η ακαδημαϊκή ταυτότητα η κάρτα του εργαζόμενου για την είσοδο και κίνηση των φοιτητών, διδακτικού προσωπικού και διοικητικού προσωπικού στο χώρο του Πανεπιστημίου.
  2. Ιδρύεται ειδική υπηρεσία φύλαξης με αυτοτελή οργανωτική δομή σε κάθε ΑΕΙ, που υπάγεται στον Πρύτανη και συνεργάζεται με τις δημόσιες αρχές. Όπως συμβαίνει στα περισσότερα πανεπιστήμια του κόσμου. Όπως αρμόζει σε μια δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα.
  3. Καθορίζονται οι αρμοδιότητές της. Όπως και η ευθύνη τους για την ειδοποίηση των αστυνομικών αρχών σε περίπτωση έκνομων ενεργειών.
  4. Περιγράφονται οι διαδικασίες αξιοκρατικής στελέχωσης και εκπαίδευσης των υπαλλήλων της Υπηρεσίας Φύλαξης, όπως και η δυνατότητα του Πανεπιστημίου να συνάπτει δημόσιες συμβάσεις με φορείς (εταιρείες) του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες κατά την άσκηση του έργου τους εποπτεύονται και ελέγχονται.
  5. Ο κρατικός προϋπολογισμός με επιπλέον χρηματοδότηση, καλύπτει το κόστος των δαπανών για τη φύλαξη των ΑΕΙ.

Δ. Κουτσούμπας: Το απαράδεκτο νομοσχέδιο θα το καταστήσει ανενεργό η κοινή λογική των αναγκών της νεολαίας

Ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, στη σημερινή του ομιλία στη Βουλή επί του νομοσχεδίου για τα πανεπιστήμια, είπε ότι η κυβέρνηση «φτιάχνει ένα πανεπιστήμιο που θα απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τις κοινωνικές ανάγκες, τις δυνατότητες που υπάρχουν να διαδίδεται η γνώση που παράγεται σε αυτό, να δίνει απάντηση στα λαϊκά βάσανα και αγωνίες και όσο πιο ξένο γίνεται το πανεπιστήμιο αυτό σε αυτές τις ανάγκες, τόσο περισσότερο η κυβέρνηση θέλει να βάλει εμπόδια στην συλλογική αμφισβήτηση, των εργαζομένων στα πανεπιστήμια, των πανεπιστημιακών, των φοιτητών». «Θέλετε να καταστείλετε την διεκδίκηση και την εκπλήρωση ώριμων δίκαιων αιτημάτων τους. Αυτή είναι και η ουσία του νομοσχεδίου σας» τόνισε, προσθέτοντας ότι αυτήν την ουσία την προετοίμασαν επί χρόνια και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Ο Δ. Κουτσούμπας τόνισε ότι στα χείλη χιλιάδων φοιτητών αυτήν την περίοδο είναι το αίτημα, «θέλουμε να γίνουμε φοιτητές ξανά. Εδώ και έναν χρόνο κρατάτε τα πανεπιστήμια κλειστά στις μορφωτικές ανάγκες της νεολαίας». Κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για την αξιοποίηση χώρων από την τεράστια ακίνητη περιουσία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, που θα εξασφάλιζαν, με τήρηση των υγειονομικών μέτρων, την παρουσία φοιτητών. Ομοίως κατέθεσε προτάσεις για την αξιοποίηση κονδυλίων με στόχο την βελτίωση των συστημάτων μηχανοργάνωσης των σχολών, προσθέτοντας: «Μήπως αντί να δίνατε 20 εκατ. ευρώ το χρόνο για την πανεπιστημιακή αστυνομία, να αυξάνατε ουσιαστικά τη χρηματοδότηση στα ΑΕΙ που φέτος είναι μειωμένη;». Όπως είπε, η εκπλήρωση των ρεαλιστικών αυτών διεκδικήσεων φοιτητικών συλλόγων αλλά και πρυτάνεων «σκοντάφτουν στην πολιτική της κυβέρνησης που αντιμετωπίζει τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των φοιτητών μόνο ως κόστος». Είπε ότι η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα απέναντι σε αυτές τις διεκδικήσεις και «το πρόβλημα που υποτίθεται ότι έρχεται να λύσει είναι οι εστίες ανομίας στα πανεπιστήμια». «Σας το λέμε ορθά-κοφτά: οι διάφορες ομάδες που οι ενέργειές τους εχθρεύονται το φοιτητικό κίνημα και πολύ συχνά το στοχοποιούν και εσείς τις αξιοποιείτε αυτές τις ομάδες μόνο για να εντείνετε τον αυταρχισμό και την καταστολή, έχουν στενή σχέση με φανερούς και κρυφούς μηχανισμούς του κράτους σας και όχι με τους φοιτητικούς συλλόγους που διεκδικούν δίκαια αιτήματα» υπογράμμισε. Επίσης, σημειώνοντας ότι τα όσα «κοσμητικά» χρεώνει η κυβέρνηση συλλήβδην στους φοιτητές «αφορούν εκτός από τους παραπάνω μηχανισμούς και προβοκατόρικες ομάδες και την κυβερνητική παράταξη στα ΑΕΙ». Κάλεσε την κυβέρνηση να ασχοληθεί με την κυβερνητική παράταξη στα πανεπιστήμια, κάνοντας αναφορά στις «άθλιες αφίσες της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ» που κατέθεσε στα πρακτικά την Τετάρτη ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης, σημειώνοντας: «Είναι αφίσες που δείχνουν πόσο πολύ σέβεστε τις γυναίκες, υποκριτές και φαρισαίοι». Ως προς το θέμα της ελεγχόμενης πρόσβασης στα πανεπιστήμια, έθεσε το ερώτημα αν θα έχουν πρόσβαση οι φοιτητές σε σύγχρονες υποδομές, σε νέες εστίες και λέσχες σίτισης και πρόσθεσε ότι αν η κυβέρνηση θέλει να αποκλείσει την πρόσβαση σε όσους δεν έχουν σχέση με τα πανεπιστήμια, να σταματήσει να δίνει βήμα «για μάθημα στον Αμερικάνο πρόξενο στη Θεσσαλονίκη» και να διώξει από τα ιδρύματα «τα στελέχη των επιχειρήσεων» και τα «ερευνητικά προγράμματα του ΝΑΤΟ». Όπως εξήγησε, όλοι αυτοί «αντί να μορφώνουν τα παιδιά μας, σπαταλούν τις υποδομές των πανεπιστημίων, για να μασουλάνε τα εκατομμύρια των ερευνητικών προγραμμάτων». Αναφορικά με την ανάγκη καταπολέμησης των κυκλωμάτων ναρκωτικών, είπε ότι τα ίδια επικαλέστηκε η κυβέρνηση όταν προχωρούσε στην κατάργηση του ασύλου, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Είδαμε πόσο τρόμαξαν οι έμποροι του θανάτου από τα δήθεν “ δραστικά” μέτρα που πήρατε». «Οι φοιτητικοί σύλλογοι όμως, έχουν στα αιτήματά τους να επιβάλλονται εξοντωτικές ποινές στους εμπόρους ναρκωτικών, την ίδια ώρα που εσείς νομοθετείτε ρυθμίσεις που τους στέλνουν στα “ μαλακά”» πρόσθεσε. Απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ, υπενθύμισε την πολιτική καταστολής των φοιτητών που άσκησε επί της κυβέρνησή του, το «πόρισμα Παρασκευόπουλου, που έβαλε τις βάσεις για την ποινικοποίηση των μορφών πάλης, που επιλέγουν οι φοιτητικοί σύλλογοι» και τις «προτάσεις του πρώην υπουργού για αστυνόμους με πολιτικά, μέσα στις σχολές, προσθέτοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ τώρα έχει αναλάβει «ξανά έναν πολύ πιο επικίνδυνο ρόλο» καθώς μιλά «για ιδεοληψίες της κυβέρνησης, που δήθεν δεν εναρμονίζονται με τις κατευθύνσεις της ΕΕ». Είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν λέει τα πράγματα με το όνομα τους, «γιατί στις εκθέσεις της ΕΕ αναφέρεται, σαν βασικό μέλημα η αντιμετώπιση της “ ριζοσπαστικοποίησης” στους χώρους των πανεπιστημίων και δίνει μάλιστα και τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές για τα μέτρα, που πρέπει να παρθούν». Σημείωσε ότι ο Α. Τσίπρας έκανε «αβάντα» στον Μ. Χρυσοχοΐδη όταν είπε πως η πανεπιστημιακή αστυνομία είναι το έλασσον και τόνισε ότι «η ένταση της καταστολής και του αυταρχισμού στα ΑΕΙ είναι η φυσική συνέχεια του πανεπιστημίου, που φτιάχνεται για τις επιχειρήσεις και για τους επιχειρηματίες». Ο Δ. Κουτσούμπας υπογράμμισε ότι ακόμα και αν το νομοσχέδιο ψηφιστεί δεν πρόκειται να εφαρμοστεί στην πράξη. «Το νομοσχέδιο αυτό, θα το καταστήσει τελικά ανενεργό, η κοινή λογική των αναγκών της νεολαίας. Η κοινή λογική που λέει, ότι σε συνθήκες ανάπτυξης της επιστημονικής γνώσης, το κάθε επιστημονικό αντικείμενο πρέπει να αντιστοιχεί σε ένα πτυχίο που θα μορφώνει ολόπλευρα, θα προετοιμάζει αυριανούς επιστήμονες» τόνισε. Είπε ότι αυτή η κοινή λογική δεν συμβιβάζεται με την προώθηση πτυχίων διαφορετικών ταχυτήτων, ούτε με την αντιστοίχηση των τίτλων σπουδών των κολεγίων με αυτά των ΑΕΙ. «Η κοινή λογική λέει ότι ο σχεδιασμός του ακαδημαϊκού χάρτη δεν μπορεί να χωρέσει στο στενό κορσέ των κριτηρίων της αγοράς, αλλά πρέπει να απαντά στις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας» σημείωσε. Ως προς τα όρια φοίτησης, είπε ότι διαχρονικά οι κυβερνήσεις δεν στήριζαν τα παιδιά που για μια σειρά, κοινωνικούς κυρίως λόγους, σταματάνε τις σπουδές τους και αναφέρθηκε στους φοιτητές φτωχών λαϊκών οικογενειών που σπούδαζαν και δούλευαν ταυτόχρονα «άργησαν όμως να πάρουν πτυχίο, αλλά τελικά έγιναν πολλά υποσχόμενοι επιστήμονες, άριστοι μεταξύ αρίστων». Είπε ότι η κυβέρνηση βάζει φραγμούς στα παιδιά των εσπερινών Λυκείων να περάσουν στα ΑΕΙ. Ο Δ. Κουτσούμπας είπε ακόμα ότι αν η κυβέρνηση θέλει οι μαθητές να εισάγονται στις σχολές που πραγματικά τους ενδιαφέρουν, να δώσει την δυνατότητα στους μαθητές να κατοχυρώνουν βαθμολογία μαθημάτων για τις επόμενες χρονιές, να φτιάξει καλά σχολεία και να μην περιορίζει τις επιλογές των μαθητών στα μηχανογραφικό, καθώς «εκτός των φραγμών που βάζετε, δεν υπολογίζετε καθόλου ότι πολλοί νέοι στα 17 τους χρόνια, ενδέχεται να μην έχουν κατασταλάξει στον δρόμο που θέλουν να ακολουθήσουν». Και υπάρχουν πολλά παραδείγματα σ’ αυτό. Σημείωσε ότι η κυβέρνηση φτιάχνει «μαραθώνιους συλλογής προσόντων και γνώσης με το κομμάτι» υλοποιώντας την κοινή στρατηγική της ΕΕ. Είπε ακόμα, ότι αν η κυβέρνηση ενδιαφέρεται για τους μαθητές του Λυκείου να αποσύρει την τράπεζα θεμάτων και τον καθορισμό της βάσης από τα ΑΕΙ, σημειώνοντας «είναι άδικο, αντιπαιδαγωγικό και ψυχοφθόρο». «Το νέο, το πραγματικά προοδευτικό είναι αυτό που αντιστρατεύεται την αδικία σήμερα. Έχετε διαλέξει πλευρά και έχουμε επιλέξει κι εμείς. Είμαστε με τους φοιτητές, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους πανεπιστημιακούς, που παλεύουν και σήμερα ενάντια στο νομοσχέδιο σας. Είμαστε η φωνή τους, που ακούστηκε και ακούγεται και εδώ μέσα και στους δρόμους και σπάει στην πράξη απαγορεύσεις σας. Γιατί το δίκιο πάντα ξέρει να βρίσκει το δρόμο, για να εκφραστεί. Και το δίκιο λέει “ σιγά μη φοβηθώ”. Είμαστε με τη νεολαία που ασφυκτιά από τη βαρβαρότητα της ταξικής πολιτικής σας. Οι νέες και οι νέοι της χώρας θα γράψουν κι αυτοί το ζωντανό, το καλύτερο σενάριο της ζωής τους. Και θα είναι γραμμένο με τις πραγματικές ανάγκες τους, τα όνειρά τους που τελικά θα βρουν εκδίκηση» κατέληξε στην ομιλία του ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ