Δευτέρα 06 Μαϊου 2024

Δημήτρης Αναστασόπουλος: Τεκμαρτή αδυναμία δίκαιης φορολογικής αντιμετώπισης;

Ευελπιστούμε ότι έστω και στο πάρα πέντε η κυβέρνηση θα αντιληφθεί το λάθος. Και σε κάθε περίπτωση, από πλευράς μας, με ενότητα και σοβαρότητα, θα επιμείνουμε στη διόρθωση του

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Δημήτρης Αναστασόπουλος: Τεκμαρτή αδυναμία δίκαιης φορολογικής αντιμετώπισης; anastasopoulos

Είναι δεδομένο ότι υπάρχει μεγάλη φοροδιαφυγή στη χώρα μας. Είναι επίσης δεδομένο ότι αυτή δεν έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά ποτέ. Ωστόσο είναι απορίας άξιο γιατί ποτέ καμία κυβέρνηση δεν έχει προσπαθήσει να πραγματοποιήσει μια σοβαρά μεγάλη τομή, που δεν είναι άλλη από την απλοποίηση του φορολογικού συστήματος (όλα τα έσοδα-όλα τα έξοδα) και 2-3 φορολογικούς συντελεστές, ανάλογα τα εισοδήματα (με έμφαση βεβαίως στα ψηλότερα). Επίσης, γιατί ποτέ καμία κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει ότι ένας σοβαρός λόγος της φοροδιαφυγής είναι το γεγονός ότι ο πολίτης δεν αισθάνεται ότι λαμβάνει πίσω σοβαρές δημόσιες υπηρεσίες, αλλά υιοθετείται πάντα η εύκολη λύση της στοχοποίησης επαγγελματικών ομάδων.

Αντ’αυτών, επιλέγονται ξανά και ξανά περίπλοκα φορολογικά συστήματα, με δυσνόητους συντελεστές, τεκμήρια, χρονοπλαίσια, κλπ, κλπ. Οριζόντια μέτρα που κατά τεκμήριο είναι άδικα και που ευνοούν εν τέλει τη φοροδιαφυγή! Και όλα αυτά, σε μια εποχή που η τεχνολογία επιτρέπει εύκολα τη διαπίστωση της φοροδιαφυγής (ή της φοροαποφυγής). Σε ό,τι αφορά την επιχειρούμενη θέσπιση τεκμαιρόμενων εισοδημάτων για τους επαγγελματίες, είναι τόσα πολλά τα επιχειρήματα αντίκρουσης ενός τέτοιου μέτρου που είναι πραγματικά απορίας άξιο πως και γιατί υιοθετείται.

Παραθέτω κάποιους από τους βασικότερους, κατά τη γνώμη μου, λόγους που αυτό το μέτρο και άδικο και αναποτελεσματικό είναι:

• Παραβλέπεται πλήρως η πραγματικότητα. Ένας ελευθ.επαγγελματίας, νέος ή μεγαλύτερος, που συνήθως έχει να πληρώσει και ενοίκιο/δαπάνες σπιτιού, παιδιών, κλπ κλπ κλπ, τα οποία δεν αφαιρούνται από τα έξοδα, για να έχει 10.920 ευρώ κέρδος σημαίνει ότι βγάζει τουλάχιστον 2.000 ευρώ το μήνα. ΔΥΣΤΥΧΩΣ, αυτό είναι ουτοπία για πολλούς συναδέλφους μας. • Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα λαμβάνει ως βάση τον κατώτατο μισθό (780 ευρώ) Χ 14 μήνες (περιλαμβάνει δηλαδή και επιδόματα αδείας, που οι ελευθ.επαγγελματίες δεν έχουν). Ωστόσο, τα 780 ευρώ που λαμβάνονται ως βάση στην πραγματικότητα δεν είναι φορολογητέο εισόδημα για τον μισθωτό [καθώς αφαιρούνται οι ασφαλιστικές κρατήσεις και ό,τι απομένει φορολογείται] , ενώ το ποσό που προκύπτει ως τεκμαρτό των 10.920 ευρώ θα είναι φορολογητέο εισόδημα. • Οι δικηγόροι καταβάλλουν ετησίως κατ’ελάχιστο ποσό περί τις 3.000 ευρώ στον ΕΦΚΑ. Επιπλέον, για να ασκήσουμε το επάγγελμα μας έχουμε πολλές ακόμα άμεσες ή έμμεσες δαπάνες που οι μισθωτοί δεν έχουν (συχνές μετακινήσεις, εισφορές σε Συλλόγους, επικοινωνίες/τηλέφωνα, ρουχισμό, έξοδα λειτουργικά, ενοίκια, κλπ κλπ). Επομένως για πραγματικό φορολογητέο εισόδημα 10.920 ευρώ απαιτείται ένα πολύ υψηλότερο ακαθάριστο εισόδημα, που σίγουρα πολλοί συνάδελφοι ΔΕΝ το πετυχαίνουν. • Με βάση το προωθούμενο σύστημα, όποτε αλλάζει ο κατώτατος μισθός θα αλλάζει (προφανώς προς τα πάνω) και το τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα του ελευθ.επαγγελματία. Ενώ επιπροσθέτως προβλέπεται και αύξηση 10% ανά τριετία και μέχρι 3 τριετίες, ήτοι στα 9 έτη δικηγορίας 30% αύξηση στο τεκμαρτό εισόδημα..! (ενώ όλοι ξέρουμε ότι στη δικηγορία για να τα καταφέρεις κάπως θέλεις τουλάχιστον μια δεκαετία. Και αυτό τις παλιές καλές εποχές!).

• Υπάρχει έντονη αντίθεση της φορολόγησης με τεκμαρτό τρόπο με τις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου, που επικεντρώνουν στις διεύρυνση των ψηφιακών εργαλείων ελέγχου. Δεν γίνεται από τη μια να καθιερώνεις οριζόντια μέτρα τεκμηρίων και από την άλλη να αναπτύσσεις τις άμεσες και έμμεσες τεχνικού ελέγχου της φοροδιαφυγής. Αρκεί προφανώς το δεύτερο! • Ο ελεύθερος επαγγελματίας ενώ δε λαμβάνει τις φορολογικές μειώσεις που προβλέπει το άρθρο 16 του ν.4172/2013 για τους μισθωτούς, ωστόσο εξομοιώνεται ως προς το εισόδημα! 2 μέτρα και 2 σταθμά δηλαδή. • Κατά την άσκηση του επαγγέλματος μας, αλλά και ως πολίτες, πληρώνουμε δεκάδες έμμεσους φόρους και κρατήσεις (ουκ έστι αριθμός! σε κάποια καταγραφή που είχε γίνει, και δεν έχω πρόχειρη δυστυχώς, έχουμε μακράν τους περισσότερους έμμεσους φόρους στην Ευρώπη, υποθέτω παγκοσμίως). Σε αυτούς προστίθεται ένα ακόμα «χαράτσι» περί τα 1400 ευρώ (όπως διαβάζουμε σε όλα τα μέσα ότι θα είναι η ετήσια επιβάρυνση με το νέο σύστημα). • Δέσμευση προεκλογική της κυβέρνησης ήταν ότι θα καταργηθεί εντός διετίας το τέλος επιτηδεύματος. Αντ’αυτού, ουσιαστικά μονιμοποιείται στους οικονομικά πιο ευάλωτους και σε όσους πληρώνουν περισσότερο φόρο θα μειώνεται ως φορολογικό αντίδωρο, αλλά χωρίς εν τέλει όφελος για τον επαγγελματία. • Το πόσο περίπλοκο, και ως εκ τούτου άδικο και θα αποδειχθεί και αναποτελεσματικό, είναι το νέο σύστημα που προωθείται, είναι και η εξής πρόβλεψη που έχει:

Το ελάχιστο εισόδημα θα προσαυξάνεται επιπλέον με ένα συντελεστή, όταν ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολούμενου είναι σημαντικά μεγαλύτερος από το «μέσο όρου του ετήσιου τζίρου του συγκεκριμένου ΚΑΔ»: 1)35% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 100% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, 2) 70% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 150% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, 3) 100% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 200% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, με ανώτατο όριο τις 50.000 ευρώ. Έτσι, με τη θέσπιση τέτοιων συντελεστών, πέραν από τους οικονομικά πιο ασθενείς, μπορεί να πλήττονται υπέρμετρα και άδικα και τα λεγόμενα «μεσαία εισοδήματα». Σαφώς μπορούν να προστεθούν και άλλα επιχειρήματα κατά του προωθούμενου μέτρου. Το οποίο ασφαλώς δε λαμβάνει υπόψη του και τις πραγματικές συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος μας, τα τόσα εμπόδια της γραφειοκρατίας, τα εξαντλητικά ωράρια, τη συνεχή απομείωση επαγγελματικής ύλης, κλπ.

Σίγουρα οι εμπνευστές του έχουν στο μυαλό τους ότι όλοι οι δικηγόροι είναι σαν τον Χαρβει Σπεκτερ (Suits) και άρα δεν μπορεί να μη βγάζουν και 10.920 καθαρά, αφού έχουν καλύψει όλες τις υποχρεώσεις τους! Ευελπιστούμε ότι έστω και στο πάρα πέντε η κυβέρνηση θα αντιληφθεί το λάθος. Και σε κάθε περίπτωση, από πλευράς μας, με ενότητα και σοβαρότητα, θα επιμείνουμε στη διόρθωση του.

*Δημήτρης Αναστασόπουλος, Σύμβουλος ΔΣΑ, Επικεφαλής Παράταξης «Με Το Δικηγόρο»

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ