Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

Πάνος Σταμάτης: Το colpo grosso της Κεραμέως, και πώς να τους ξεγελάσετε όλους

Η κυρία Υπουργός ξεπέρασε τον εαυτό της σε μεθόδους και τεχνάσματα που θυμίζουν ¨Arsène Lupin¨ και κατάφερε να αποκλείσει  20.000 υποψηφίους εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Πάνος Σταμάτης: Το colpo grosso της Κεραμέως, και πώς να  τους ξεγελάσετε όλους ΠΑΝΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ

Η κυβέρνηση μη κατορθώνοντας να αναθεωρήσει το άρθρο 16 του Συντάγματος, για την παιδεία και την δημιουργία ιδιωτικών Πανεπιστήμιων, έφερε προς ψήφιση τον ν. 4777/2021 (ΦΕΚ Τ Α΄25 από 17 Φεβρουαρίου 2021) με τίτλο «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».

Εδώ η κυρία Υπουργός ξεπέρασε τον εαυτό της σε μεθόδους και τεχνάσματα που θυμίζουν ¨Arsène Lupin¨ και κατάφερε να αποκλείσει  20.000 υποψηφίους εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και να τους οδήγησε στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τα οποία δεν έχουν  ακαδημαϊκούς περιορισμούς, με μόνο κριτήριο την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας των υποψηφίων φοιτητών.

Πάρα τις εκκλήσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης ότι η χρονική στιγμή εν μέσω περιορισμών επιβληθέντων λόγω της πανδημίας, να αναβληθεί η συζήτηση  του ν/σ, αυτό συζητήθηκε εν τέλει στην ολομέλεια της Βουλής  και μέσα σε τρείς συνεδριάσεις στις 11.2.2021, ψηφίστηκε ο ν. 4777/2021 με 166 ψήφους της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης.

Η ακάθεκτη κυρία υπουργός δεν σταμάτησε όμως στην κατάθεση του ν/σ όπως είχε ανακοινωθεί  και εκτεθεί για διαβούλευση, διότι όπως ήταν το ν/σ η Ε.Β.Ε. θα εφαρμοζόταν από το επόμενο σχολικό έτος.

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρ. 4Β του ν. 4777/2021 αναγράφετε ότι, «Η ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της Ε.Β.Ε. των σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται έως τις 30 Ιουνίου και αφορά στις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του επόμενου σχολικού έτους» και  με την παρ. 5 του άρθρ. 4Β.: «Ο συντελεστής της Ε.Β.Ε. για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση καθορίζεται με απόφαση της συγκλήτου έπειτα από πρόταση της σχολής, του τμήματος ή της εισαγωγικής κατεύθυνσης, η οποία εκδίδεται εντός της τασσόμενης από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων προθεσμίας και πάντως εντός δύο (2) μηνών από τον καθορισμό της ελάχιστης και μέγιστης τιμής της παρ. 4 και κοινοποιείται στον Υπουργό».

 Άρθρο 11, ν. 4777/2021Τελικές και εξουσιοδοτικές διατάξεις -Αντικατάσταση της παρ. 1 και των περ. α΄και β΄ της παρ. 3 και προσθήκη παρ. 5 έως 7 στο άρθρο 13Δ του ν. 4186/2013.  1. Η παρ. 1 του άρθρου 13Δ του ν. 4186/2013 (Α΄ 193) αντικαθίσταται ως εξής: «1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται: α) Ο χρόνος, ο τόπος και ο τρόπος υποβολής της αίτησης δήλωσης των υποψηφίων λυκείων για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις και στις εξετάσεις ειδικών μαθημάτων, μουσικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών, καθώς και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται. β) Η ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της Ε.Β.Ε. των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, καθώς και η ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της Ε.Β.Ε. των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών, σύμφωνα με την παρ. 4 και την περ. στ΄ της παρ. 9 του άρθρου 4Β, αντίστοιχα, καθώς και ο αριθμός των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, στα οποία απαιτείται να έχει εξεταστεί ο υποψήφιος, προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι βαθμολογίες του για τον υπολογισμό της Ε.Β.Ε. των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων και της Ε.Β.Ε. των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών. γ) Ο συντελεστής της Ε.Β.Ε. για τις σχολές συναρμοδιότητας άλλων υπουργείων, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 4Β. Το σύνολο των συντελεστών των σχολών, τμημάτων και εισαγωγικών κατευθύνσεων συγκεντρώνεται σε μία απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με την ίδια παράγραφο».

Δηλαδή όπως αναφέρεται ανωτέρω ο ορισμός για τη μέγιστη και ελάχιστη τιμή της Ε.Β.Ε θα έπρεπε να εφαρμοστεί από το επόμενο σχολικό έτος.

Βάση των ανωτέρω διατάξεων εξέδωσε την ΥΑ Φ.251/22973/Α5/26 Φεβ.2021 (ΦΕΚ τ. Α΄ 25) με τίτλο «Ορισμός της ελάχιστης και μέγιστης τιμής του συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ως προϋπόθεση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 και εφεξής.

Πως όμως από η κ. υπουργός από το επόμενο σχολικό έτος κατάφερε να ισχύσει η Ε.Β.Ε για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 και εφεξής (δηλαδή φέτος);

Στην ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ του ν.4777/2021 σελίδα 115 σχετικά με το άρθρο 11 του ν. 4777/2021 αναγράφεται:

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ: Άρθρο 11,

ΕΙΔΟΣ ΠΡΑΞΗΣ: Υπουργική Απόφαση

ΑΡΜΟΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: Ορισμός της ελάχιστης και της μέγιστης τιμής Ε.Β.Ε. των τμημάτων, σχολών και εισαγωγικών κατευθύνσεων, των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών, ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ:  Μπορεί να εκδίδεται έως 30 Ιουνίου και αφορά τις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του επομένου σχολικού έτους.

 

Δηλαδή σύμφωνα με την ανωτέρω εξουσιοδοτική διάταξη θα έπρεπε η Υπουργική Απόφαση που θα εκδίδετο σχετικά με την Ε.Β.Ε. να εφαρμοστεί από το επόμενο σχολικό έτος (ακαδημαϊκό έτος 2022-23).

Πως όμως παρά τα ανωτέρω κατάφερε να εφαρμοστεί από φέτος η Ε.Β.Ε, μα  με έντεχνο μεταμφιεσμένο τρόπο νομιμότητας και αμφιβόλου ηθικής μεθοδολογία, όπως θα σας εξηγήσω παρά κάτω:

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ ΙΗ΄ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Π΄ της Πέμπτης 11 Φεβρουαρίου 2021.

Την Τρίτη (3) ημέρα και τελευταία της συζήτησης του ν/σ για την παιδεία η Υπουργός κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής, ¨νομοθετικές βελτιώσεις¨ στην τελευταία σελίδα (αριθ. 4) προσθέτει:

      21. Στην παρ. του άρθρου 39, ύστερα από τις λέξεις: «28 Φεβρουαρίου 2021» προστίθενται οι λέξεις. «και αφορούν και τις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του σχολικού έτους 2020-2021».

      22. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 39, ύστερα από τις λέξεις «εκδίδονται έως τις 31 Μαρτίου 2021», προστίθενται οι λέξεις: «και αφορούν και τις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του σχολικού έτους 2020-2021».

Δηλαδή ενώ οι ανωτέρω χρονικοί περιορισμοί, που επέβαλαν την άμεση εφαρμογή της Ε.Β.Ε., δεν υπήρχαν στο αναρτηθέν ν/σ που τέθηκε για διαβούλευση, ούτε στο ν/σ που εξέτασε η επιστημονική επιτροπή (σίγουρα δεν θα πέρναγε καθώς αντιστρατευόταν την πάγια νομολογία της Ολομελείας του Ανώτατου Ακυρωτικού  Δικαστηρίου).

Αλλά ούτε παρουσιάστηκαν, στις προηγούμενες συνεδριάσεις της Ολομελείας της Βουλής, που συζητείτο το ν/σ αλλά κατατέθηκαν την τελευταία στιγμή ως ¨νομοθετικές βελτιώσεις¨ μεταξύ άλλων συντακτικών και ορθογραφικών διορθώσεων, γνωρίζοντάς προφανώς ότι οι βουλευτές που δεν θα το ψήφιζαν δεν είχαν λόγο να  ασχοληθούν  και οι βουλευτές που θα το ψήφιζαν δεν θα ασχολούντο αφού οι τροποποιήσεις ήταν ¨επί βελτίω¨.

Με αυτό τον τρόπο ψηφίστηκαν αιφνίδια και κεκαλυμμένα οι διατάξεις για την άμεση εφαρμογή της Ε.Β.Ε.

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Α άρθρο 54 ν. 4777/2021, «3. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, οι αποφάσεις της παρ. 4 και της περ. στ΄ της παρ. 9 του άρθρου 4Β του ν. 4186/2013, όπως το άρθρο αυτό προστίθεται με το άρθρο 2 του παρόντος σχετικά με τον καθορισμό της ελάχιστης και μέγιστης τιμής του συντελεστή της Ε.Β.Ε. των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων και της ελάχιστης και μέγιστης τιμής του συντελεστή της Ε.Β.Ε. των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών εκδίδονται έως τις 28 Φεβρουαρίου 2021 και αφορούν και τις προϋποθέσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του σχολικού έτους 2020-2021».

Είναι ποτέ δυνατόν η άμεση εφαρμογή της Ε.Β.Ε. που δημιούργησε άδεια πανεπιστήμια, και απέκλεισε 20.000 υποψηφίους από τα ΑΕΙ, να βαπτίζεται ως ¨νομοθετικές βελτιώσεις¨.

Η ΕΒΕ δεν είναι ούτε καλή ούτε κακή, είναι παράλογη και παράγει αποτελέσματα αντίθετα με την αναγκαία αιτία.

Η ΕΒΕ περιβλήθηκε με μανδύα “φιλευσπλαχνίας”, ότι δεν είναι το “άκαμπτο και απόλυτο 10” αλλά ο μέσος όρος των επιδόσεων των μαθητών. Οι πάντες εξαπατήθηκαν ότι αυτό θα λειτουργούσε προς όφελος των υποψηφίων.

Η κ. υπουργός έδωσε στις Σχολές το δικαίωμα να διαφοροποιήσουν την “αντικειμενική” ΕΒΕ του ΜΟ με συντελεστή 0,8 έως 1,2 (την ανώτερη και κατώτερη τιμή την όρισε η ίδια αυθαίρετα) στα πλαίσια της “ενίσχυσης της αυτονομίας” των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας (και 0,7-1,1 για τα ειδικά μαθήματα).

Έτσι απέφυγε και το πολιτικό κόστος, και να εμπλακεί σε μια διαπραγμάτευση με τη επιστημονική μέθοδο της «κολοκυθιάς» που δεν θα τελείωνε ποτέ.

Το αποτέλεσμα ήταν να μείνουν αδιάθετες 14.176 θέσεις φοιτητών στα Πανεπιστήμια, όχι γιατί οι υποψήφιοι βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση του 10, αλλά επειδή έλαβαν βαθμούς κάτω από τον Μέσο Όρο, τον οποίο αυτοί οι ίδιοι διαμόρφωσαν με την επιτυχή τους συμμετοχή με βαθμολογίες πολύ πάνω από το 10.

Η κυρία υπουργός έδωσε και ένα περιθώριο στα Πανεπιστήμια να διαμορφώσουν την ΕΒΕ με συντελεστή 0,8 έως 1,2 (την ανώτερη και κατώτερη τιμή την όρισε αυθαίρετα). Έτσι απέφυγε και το πολιτικό κόστος, και να εμπλακεί σε μια διαπραγμάτευση με τη επιστημονική μέθοδο της «κολοκυθιάς» που δεν θα τελείωνε ποτέ.

Η κυρία υπουργός υποστήριξε για τις ΕΒΕ ότι «…τέθηκαν ελάχιστες προϋποθέσεις να μην εγκλωβίζονται τα παιδιά μας. … τέσσερις στους 10 φοιτητές δεν αποφοιτούν ποτέ γιατί δεν πληρούν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να φοιτήσουν» αφετέρου να διατυπώνει την αυθαίρετη, αντιπαιδαγωγική, αντιεπιστημονική και τελικά άκρως προσβλητική για τα ελληνικά πανεπιστήμια άποψη, ότι οι “αδύναμοι” φοιτητές που έμειναν εκτός πανεπιστημίων, δεν θα εγκλωβίζονται πλέον σε αυτά.

Η κυρια υπουργός διατυπώνει την αυθαίρετη, αντιπαιδαγωγική, αντιεπιστημονική και τελικά άκρως προσβλητική για τα ελληνικά πανεπιστήμια άποψη, ότι οι “αδύναμοι” φοιτητές που έμειναν εκτός πανεπιστημίων, ¨δεν θα εγκλωβίζονται¨ πλέον σε αυτά.

Αμέλησε όμως να παραθέσει τα δημοσιοποιημένα στοιχεία της έρευνας από την οποία αλίευσε τα ποσοστά και την αιτία της μη αποφοίτησης, η πολιτική βούληση είναι σαφής και επί της αρχής μοιάζει εύλογη.

Πώς συμβαίνει όμως κάποιοι μαθητές «να μην έχουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις φοίτησης» ενώ έχουν λάβει Απολυτήριο Λυκείου;

Μίλησε για παθογένεια: «Εισαγωγή στα πανεπιστήμια χωρίς ακαδημαϊκές προϋποθέσεις, με βαθμούς 1,2,3 στα 20». Μα φέτος έμειναν απέξω από τα πανεπιστήμια μαθητές με πολύ μεγαλύτερες βαθμολογίες.

Προς επίρρωση όλων των ανωτέρω παραθέτω την ανακοίνωση της  Συνόδου Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών  η οποία με δυσαρέσκεια, αλλά όχι με έκπληξη αφού το είχε προβλέψει και είχε έγκαιρα τοποθετηθεί σχετικά, πληροφορήθηκε μαζί με την ελληνική κοινωνία τα αποτελέσματα των πανελληνίων εξετάσεων σύμφωνα με τα οποία η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) είχε ως αποτέλεσμα περισσότερες από 16.000 θέσεις στα δημόσια πανεπιστήμια να μείνουν κενές, δημιουργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο εν δυνάμει πελάτες για τα κολλέγια.

Ταυτόχρονα, οι υποψήφιοι/ες που απέτυχαν να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια, θα μπορούν -όσοι και όσες από αυτούς/ές έχουν την οικονομική ευχέρεια πληρωμής διδάκτρων- να εγγράφονται στα ιδιωτικά κολλέγια (τα οποία σημειωτέον δεν έχουν βάση εισαγωγής) και, αφού ολοκληρώσουν τις “σπουδές” τους, θα απολαμβάνουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των αποφοίτων των δημόσιων πανεπιστημίων.

Αν το Υπουργείο ενδιαφερόταν για την επανεξέταση του συστήματος εισαγωγής και τον αριθμό των εισακτέων, θα έπρεπε να ζητήσει και να λάβει υπόψη του τις προτάσεις των πανεπιστημίων και των τμημάτων, σε συνδυασμό με τη θέσπιση μέτρων για την ενίσχυση των πανεπιστημίων, ειδικά των περιφερειακών, των οποίων η επιλογή στα μηχανογραφικά των υποψηφίων δεν γίνεται μόνο με κριτήρια ακαδημαϊκής ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών, αλλά κυρίως με γεωγραφικά  κριτήρια.

Οι μέχρι τώρα όμως ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου το μόνο που ξεκάθαρα υποδηλώνουν είναι το ενδιαφέρον της για τα ιδιωτικά κολλέγια, και στον αντίποδα, τη συνεχή, συστηματική, πολύμορφη υπονόμευση των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων.

Η κυρία υπουργός σε συζήτηση με νέους (2019) για την πρόκληση του μέλλοντος, το λεγόμενο reskilling, πώς δηλαδή θα επαναπροσαρμόζουμε τις δεξιότητές μας για να ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις των καιρών, αλλά και τη χρησιμότητα της κριτικής σκέψης έναντι της παπαγαλίας και στείρας αποστήθισης, που επικρατούν σε μεγάλο βαθμό στο εκπαιδευτικό μας σύστημα σήμερα ανέφερε ότι:

«Αριστεία είναι να ξεπερνάς τον εαυτό σου. Αριστεία στο σχολείο, αριστεία στον επαγγελματικό στίβο, αριστεία στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αριστεία παντού. Η αριστεία είναι τρόπος ζωής, είναι να ξυπνάς κάθε μέρα και να λες στον εαυτό σου: σήμερα θα γίνω καλύτερος από αυτό που ήμουν».

Πλην όμως τα  προηγούμενα και άκρως αποκαλυπτικά τεκταινόμενα της κυρίας υπουργού καθόλου δεν συνάδουν με τις δηλώσεις της, αλλά ούτε περιποιούν τιμή για την ιδία και για αυτά που πρεσβεύει.

Σε όλα αυτά θα παραθέσω τους στίχους του Ν. Γκάτσου,¨ τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα μου τα ‘πες με το πρώτο σου το γάλα. Μα τώρα που ξυπνήσανε τα φίδια εσύ φοράς τα αρχαία σου στολίδια και δε δακρύζεις ποτέ σου μάνα μου Ελλάς που τα παιδιά σου σκλάβους ξεπουλάς…¨.

Και να θυμίσω στη κυρία  υπουργό ότι ¨Μπορείς να τους ξεγελάς όλους για λίγο καιρό, λίγους όλο τον καιρό, αλλά όχι όλους όλο τον καιρό¨ (Abraham Lincoln, 1809-1865).

*Του Πάνου Σταμάτη – Αξιωματικού, συγγραφέα και τ. αντιπροέδρου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 4ου Ζεκάκιου Λυκείου Αμαρουσίου

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ