Black Friday: Γιατί την λέμε Μαύρη Παρασκευή; – Το μαύρο μελάνι και η ιστορία πίσω από τη μέρα των καταναλωτών – ΒΙΝΤΕΟ

Ξεκίνησε το 1952 από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ωστόσο δεν άργησε γρήγορα να επεκταθεί σε δεκάδες χώρες του κόσμου, όπως και η Ελλάδα.

NEWSROOM
Black Friday: Γιατί την λέμε Μαύρη Παρασκευή; – Το μαύρο μελάνι και η ιστορία πίσω από τη μέρα των καταναλωτών – ΒΙΝΤΕΟ

H μέρα της “καταναλωτικής φρενίτιδας” έφτασε και οι έμποροι έχουν επενδύσει πολλά στην Black Friday καθώς στην χώρα μας η ακρίβεια και η πίεση του οικογενειακού προϋπολογισμού των νοικοκυριών έχουν μεγάλη επίπτωση τους τζίρους της αγοράς ωστόσο σήμερα δίνεται ένα κίνητρο στους καταναλωτές να κάνουν συμφέρουσες αγορές ενόψει των Χριστουγέννων.

Οι προσφορές έχουν ξεκινήσει ήδη από τις προηγούμενες εβδομάδες και θα συνεχιστούν μέχρι και τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της Cyber Monday. Όπως κάθε χρόνο στον «χορό» των προσφορών έχουν ήδη μπει, μεταξύ άλλων, οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, εταιρείες καλλυντικών, αθλητικών ειδών επίπλων, ειδών σπιτιού, ένδυσης υπόδησης και εποχιακών ειδών με προσφορές τόσο στα φυσικά όσο και στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.

Η Black Friday είναι ξενόφερτη αλλά τα τελευταία χρόνια ενσωματώθηκε και στις καταναλωτικές συνήθειες της Ελλάδας και πάμε να μάθουμε την ιστορία της.

eurokinissi

Η ιστορία πίσω από τη μέρα

Η Black Friday, γνωστή και ως Μαύρη Παρασκευή, ξεκίνησε το 1952 από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ωστόσο δεν άργησε γρήγορα να επεκταθεί σε δεκάδες χώρες του κόσμου, όπως και η Ελλάδα. Πρόκειται επί της ουσίας για την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου η οποία έχει καθιερωθεί ως μια ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα προχωρούν σε κατάρρευση τιμών δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να κάνουν αγορές με σημαντικές εκπτώσεις.

Στην Αμερική, όπου και ξεκίνησε, η Black Friday ακολουθεί την γιορτή της Ημέρας των Ευχαριστιών και συνήθως η ημερομηνία Black Friday πέφτει μεταξύ 23-29 Νοεμβρίου. Αν και δεν έχει καθιερωθεί ως αργία πολλοί είναι αυτοί που παίρνουν ρεπό εκείνη την ημέρα για να πραγματοποιήσουν φυσικά τις αγορές τους.

Black Friday: Γιατί την λέμε Μαύρη Παρασκευή;

Εάν αναρωτιέστε πως προέκυψε η ονομασία Black Friday ή αλλιώς Μαύρη Παρασκευή η απάντηση είναι ιδιαίτερα απλή. Τη δεκαετία του ‘60 οι αποδείξεις που εξέδιδαν οι επιχειρήσεις ήταν χειρόγραφες και είχαν δύο χρώματα στο μελάνι για να καταγράφει το κάθε κατάστημα τα στοιχεία του. Με κόκκινο χρώμα σημαδεύονται οι ημέρες κατά τις οποίες ένα κατάστημα είχε αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων ενώ με το μαύρο χρώμα οι ημέρες με τον θετικό ισολογισμό. Συνεπώς η μεγάλη γιορτών των εκπτώσεων ονομάστηκε Black Friday με τις επιχειρήσεις να σημειώνουν σημαντικά αυξημένους τζίρους.

eurokinissi

Τι να προσέξετε στις αγορές σας – Συστάσεις της ΕΚΠΟΙΖΩ

Σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να:

  • Κάνουν έρευνα αγοράςκαι να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
  • Οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
  • Ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους, όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις.Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
  • Ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει.Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

eurokinissi

Οι προσφορές, οι εκπτώσεις και η δωρεάν αποστολή είναι σημαντικοί παράγοντες. Όπως υπενθυμίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ:

  • Ελέγξτε την αρχική τιμή του προϊόντος και όχι το ποσοστό της έκπτωσης.Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται οποιαδήποτε μείωση αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση.
  • Οι πολιτικές επιστροφής/αλλαγής, η γρήγορη αποστολή και οι διαδικτυακές κριτικές παίζουν σημαντικό ρόλο.
  • Οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες και παραπλανητικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η πώληση απομιμητικών προϊόντων.
  • Οι πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών,πρωτίστως κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, από επιτήδειους εμπόρους ή από πρόσωπα που ψευδώς παριστάνουν τους εμπόρους (συνήθως, μέσω καναλιών κοινωνικής δικτύωσης  π.χ. Facebook, Instagram, Tik Tok). Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπενθυμίζει και τα δικαιώματα των καταναλωτών:

  • Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντοςστις ηλεκτρονικές αγορές εντός 14 ημερών από την ημερομηνία της παραλαβής του.
  • Σε περίπτωση ελαττωματικού ή διαφορετικού προϊόντοςαπό αυτό που ο καταναλωτής έχει παραγγείλει, ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα ή να επιστρέψει το ποσό.
  • Η εγγύηση του προϊόντος. Η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης είναι δύο χρόνια.
  • Οι καταναλωτές θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις, όπως ενδεικτικά:
  • Αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης(Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ),
  • Εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής.Προτιμήστε τη αντικαταβολή ή τις προπληρωμένες κάρτες. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.
  • Να μην παρατηρείται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών/συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας της επιχείρησης(π.χ. στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και δόλιων προθέσεων.
  • Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματοςπροτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του προϊόντος,
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν,θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωσης της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.
  • Ελέγξτε την παραγγελία σας.Εάν το παραδοθέν προϊόν δεν αντιστοιχεί στην παραγγελία ή είναι κατεστραμμένο, ο πωλητής είναι υπεύθυνος. Διατηρείτε πάντα όλα τα πιθανά αποδεικτικά στοιχεία, όπως φωτογραφίες και αποδείξεις πληρωμής, ώστε να μπορείτε να αποδείξετε το πρόβλημα εάν είναι απαραίτητο. Σε περίπτωση που παρατηρήσετε κάποιο ελάττωμα εντός 30 ημερών, έχετε την επιλογή να ζητήσετε εναλλακτικά: α. ένα νέο προϊόν, β. επιστροφή χρημάτων, γ. μείωση τιμής (ανάλογη με την έλλειψη συμμόρφωσης), δ. επισκευή προϊόντος.

Ο δεκάλογος προστασίας του καταναλωτή

Επικαιροποιημένο «δεκάλογο» που εφιστά την προσοχή των καταναλωτών για τυχόν παραπλανητικές προσφορές δημοσιοποίησε ο ΣΕΒ. Ο δεκάλογος παρουσιάστηκε χθες σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) και τον Εμπορικό Σύλλογο.

Όπως τονίζεται, ο ισχυρισμός «έως και» μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητικός αν δεν ανταποκρίνεται στους πραγματικούς όρους της προσφοράς.

  • Δηλώσεις όπως «η έκπτωση υπολογίζεται στο ταμείο» ή «η έκπτωση περιλαμβάνεται στην τιμή» δεν επιτρέπονται.

Ο «δεκάλογος» του καταναλωτή 

Σύμφωνα με το εγχειρίδιο που εξέδωσε ο ΣΕΒ, η σωστή ενημέρωση του καταναλωτή για σωστές και συνειδητές επιλογές περιλαμβάνει τα εξής:

  1. Περιλαμβάνει σωστά όλες τις πληροφορίες σχετικά με τις μειώσεις τιμών
  2. Ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα
  3. Παρουσιάζεται απλά και κατανοητά
  4. Αναφέρει ρητά τα οφέλη για τον καταναλωτή
  5. Χρησιμοποιεί σωστά τη λέξη «δωρεάν»
  6. Δεν παρουσιάζει μεγαλύτερο το πλεονέκτημα του καταναλωτή από αυτό που είναι πραγματικά
  7. Δεν περιέχει κρυφές χρεώσεις
  8. Δεν περιέχει παραπλανητικούς ισχυρισμούς
  9. Δεν περιέχει διαφημίσεις «δόλωμα»
  10. Δεν πρέπει να οδηγεί στη λήψη άμεσης απόφασης για αγορά

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ