Δευτέρα 29 Απριλίου 2024

“Πράσινο φως” από Άρειο Πάγο με όρους για τα… καρφιά ακινητοποίησης οχημάτων – Πώς θα τοποθετούνται

Φρένο στους διακινητές μεταναστών, που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας σε εθνικές οδούς, επιχειρώντας να αποφύγουν τη σύλληψη βάζει το Ανώτατο Δικαστήριο.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
“Πράσινο φως” από Άρειο Πάγο με όρους για τα… καρφιά ακινητοποίησης οχημάτων – Πώς θα τοποθετούνται EUROKINISSI

Ειδικούς όρους που επιτρέπονται να τοποθετούνται τα λεγόμενα καρφιά ακινητοποίησης οχημάτων ορίζει εγκύκλιος του Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεώργιου Σκιαδαρέση, στο πλαίσιο της λήψης μέτρων αντιμετώπισης κινουμένων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προς αποφυγή σύλληψης για αυτόφωρη κακουργηματική πράξη.

Στην πράξη με την εγκύκλιο δίνεται «πράσινο φως» για την τοποθέτηση κινητών μηχανισμών ακινητοποίησης οχημάτων (με καρφιά), «ενόψει του πρόσφατου φαινομένου μεταφοράς παράτυπων μεταναστών με κλεμμένα οχήματα από δράστες διακινητές που οδηγούν για να αποφύγουν την σύλληψη στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της Εγνατίας οδού, γεγονός που εγκυμονεί σχεδόν με βεβαιότητα πολύνεκρα δυστυχήματα με θύματα τους επιβαίνοντες στα οχήματα αυτά και τους ανύποπτους χρήστες της οδού».

Αν και όπως αναφέρει ο κ. Σκιαδαρέσης δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική υπουργική απόφαση, υπάρχουν σχετικές εγκύκλιοι του Αρείου Πάγου για τον τρόπο χρήσης των μηχανισμών και αυτό επισημαίνει σε εγκύκλιό του προς τους εισαγγελείς Εφετών της χώρας.

«Οι μηχανισμοί (μόνιμοι ή φορητοί) με καρφιά που επιφέρουν σταδιακή εκκένωση του αέρα σε όλα τα ελαστικά ενός οχήματος, με συνέπεια την αναγκαστική ακινητοποίησή του σε απόσταση 30 ή 50 έως 100 μέτρων αναλόγως της ταχύτητάς του ελαχιστοποιουμένου έτσι του κινδύνου απώλειας ελέγχου και ανατροπής του, μπορούν να θεωρηθούν ως τοποθετούμενα στην οδό «κινητά εμπόδια» και να υπαχθούν στο άρθρ. 10§6 ν. 2696/1999 (ΚΟΚ) σύμφωνα με το οποίο : « Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων (σ.σ : ήδη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών) καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές, οι όροι και ο τρόπος της κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης των οδών, της σηματοδότησής τους, της σήμανσης και σηματοδότησης των εκτελούμενων έργων, της δημιουργίας ειδικών διαμορφώσεων του οδοστρώματος, της τοποθέτησης κινητών εμποδίων και κάθε άλλη συναφής λεπτομέρεια». Όμως τέτοια υπουργική απόφαση για τους ανωτέρω μηχανισμούς μέχρι σήμερα δεν εντοπίσαμε και πράγματι δεν έχει εκδοθεί όπως μας διαβεβαίωσε η αρμόδια Δνση Οδικών Υποδομών (Δ13) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» αναφέρει.

Καρφιά ακινητοποίησης οχημάτων

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Καρφιά ακινητοποίησης οχημάτων: Τι δηλώνει το Ανώτατο Δικαστήριο – Οι όροι που θέτει

«Ενόψει των προεκτεθέντων και της αδήριτης έκτακτης ανάγκης που δημιουργεί η ασύμμετρα αντικοινωνική συμπεριφορά των κινουμένων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προς αποφυγή σύλληψης για αυτόφωρες κακουργηματικές πράξεις, η αντιμετώπιση της οποίας επιβάλλει την άμεση και αποτελεσματική λήψη των διαθεσίμων κατάλληλων παρεμβάσεων προς αποσόβηση πολύνεκρων δυστυχημάτων, προτιμωμένων βεβαίως των ηπιοτέρων, χωρίς όμως να απορρίπτονται οι επαχθέστερες για την περιουσία (ασφαλείς πάντως για την ζωή και την υγεία) όταν οι περιστάσεις το επιβάλλουν, θεωρούμε σαφές ότι οι ανωτέρω άκρως επικίνδυνες οδικές καταστάσεις υπάγονται στις εξαιρετικές περιπτώσεις, στις οποίες ήδη προ 20ετίας με την (α ́) σχετική γνωμοδότησή μας (βλ. αυτήν στην ιστοσελίδα “eisap.gr” της υπηρεσίας μας και ιδίως την τελευταία παράγραφό της) θεωρήσαμε επιτρεπτή την χρήση από την ΕΛ.ΑΣ των φορητών μηχανισμών ακινητοποίησης (με καρφιά) οχημάτων υπό τις εκεί καθοριζόμενες γενικές προϋποθέσεις» αναφέρεται.

Και σταθμίζοντας τα επαπειλούμενα έννομα αγαθά, επαναλαμβάνει πως:

α. Η παρούσα καθώς επίσης οι (α’) και (δ ́) σχετικές θεωρούν επιτρεπτή την χρήση από την ΕΛ.ΑΣ μόνο των φορητών και ουχί των μόνιμων μηχανισμών ακινητοποίησης με καρφιά οχημάτων.

β. Το ανωτέρω μέτρο λαμβάνεται από ειδικά επιφορτισμένο και καλά εκπαιδευμένο αστυνομικό προσωπικό σε συνδυασμό με τα άλλα προαναφερθέντα μέτρα, όλα ή μερικά αναλόγως των περιστάσεων, πάντοτε όμως ως έσχατη λύση, όταν δηλ. οι άλλες καθίστανται αλυσιτελείς.

γ. Ουσιώδες πρόβλημα κατά την χρήση των άνω φορητών μηχανισμών αποτελεί, ότι από αυτόν διέρχεται όχι μόνο το αντιθέτως κινούμενο όχημα του δράστη, αλλά πριν προλάβει να αποσυρθεί ο μηχανισμός, μπορεί επίσης να διέλθει και το διασταυρούμενο κανονικά κινούμενο όχημα ανύποπτου οδηγού.

Συνεπώς κατά την χρήση του μηχανισμού πρέπει να διασφαλίζονται απολύτως οι λοιποί ανύποπτοι χρήστες της οδού, οι οποίοι βαίνουν κανονικά στο ρεύμα κυκλοφορίας τους, με προηγούμενη έγκαιρη διακοπή της κυκλοφορίας σε κατάλληλο σημείο λ.χ είτε σε κόμβο/ κλάδο της οδού, είτε σε σταθμό διοδίων με άμεσο τηλεφώνημα ή ηλεκτρονικό μήνυμα της ΕΛ.ΑΣ στον αρμόδιο προϊστάμενο κλπ.

δ. Ο φορητός μηχανισμός δεν ενδείκνυται να τοποθετείται σε μεγάλες ευθείες της οδού, όπου αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες, ούτε βεβαίως επάνω σε στροφές, ούτε σε σημεία όπου το εκτός οδοστρώματος έδαφος είναι απότομα επικλινές, ακριβώς προς αποφυγή ακόμη και του ελάχιστου κινδύνου εκτροπής και γενικά αντενδείκνυται να τοποθετείται στο οδόστρωμα της Εγνατίας οδού, αλλά σε κατάλληλο σημείο των κόμβων κλάδων αυτής ή ενδεχομένως σε κατάλληλο σημείο σταθμού διοδίων, όπου επίσης η ταχύτητα είναι μειωμένη. 

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ